28357, J 28B

I tjänst: 1946-1968
Antal i Flygvapnet: J 28A: 70 st, J 28B: 310 st, J 28C: 57 st
J 28A och J 28B: De Havilland D.H. 100 Vampire F.1/FB.5
J 28C: De Havilland D.H. 115 Vampire Trainer Mk 55

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Lars Larsson
Inlägg: 3399
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50

28357, J 28B

Inlägg av Lars Larsson »

28357
J 28B
Typ: De Havilland D.H. 100 Vampire FB.50
Tillverkad av De Havilland Aircraft Company,Hawarden,Storbritannien
c/n:
Tillverkningsår: 1951

1951-09-29 Till F8
1951-10-09 Godkänd
1954-04-29 Till F14 Kod 14-blå, 14-vit D
1956.03.04 Haveri på Kullaberg.Markkollision i dåligt väder.Ff kapten Nils Ahlqvist omkom.28288,28295 och 28298 havererade vid samma tillfälle på samma plats.
1956-06-29 Kasserad,totalhaveri.

Gångtid: 391 timmar
Bengt Ekbladh

Re: 28357, J 28B

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Kolla vad som skrevs 60 år senare om haveriet.

http://forum.flyghistoria.org/viewtopic.php?f=1&t=14781
Bengt Ekbladh

Re: 28357, J 28B

Inlägg av Bengt Ekbladh »

28357, J 28B

Totalhaveri.1956-03-04 Kollision med marken.Kullaberg, Höganäs, Navigerade efter fel karta i dimmigt väder. Ff omkom. Ej fsk-hopp. 28295,28298 och 28288 havererade vid samma tid och plats.

Se länkar nedan::

http://luf.ht.lu.se/PYK/urklipp/1986/1986/21.pdf
(Tidningsurklipp med bilder och karta)

http://www.hd.se/2006-03-04/50-ar-sedan-olyckan
(med haveribild)

http://www.hd.se/2006-03-04/han-har-int ... ygkraschen

Länkar från::
http://www.svfplhist.com/
J 28
Bengt Ekbladh

Re: 28357, J 28B

Inlägg av Bengt Ekbladh »

I boken-Fältflygare-del 2-Antologin,av Göran Jacobsson berättar Jan Magnusson mycket fängslande om vad som hände.
Man kan även läsa i "Vampire-reaepoken //Widfeldt,Hall ..sid 168


Kolla även::
http://www.hallandsposten.se/familj/60- ... n-1.298594
Bengt Ekbladh

Re: 28357, J 28B

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Läs...""Vi fick ett underbart liv tillsammans - trots tragedin""
Det handlar om "piloten Dag" som , ska vi säga undslapp att omkomma vid haverierna (4 st. J 28B)

Några lösryckta rader::

"""En bonde hade hört smällar och sett rök över området.
De fyra flygarna hade kört rakt in i det 188 meter höga berget vid Kullen i en dimbank.
Katastrofen var ett faktum. Alla fyra piloterna hade omkommit omedelbart.

Dags befälhavare hade stoppat honom från att flyga eftersom Dag var alltför förkyld den där morgonen.
Man skulle vara helt frisk för att få delta vid flygningen av jetplanen.
Så det var bara att lomma hem igen för den unge piloten.""

Läs det hela::
http://www.odenochaventyr.se/artiklar/v ... llsammans/
Skriv svar

Återgå till "J 28 Vampire"