29504 A/J 29B/E/F

I tjänst: 1951-1976
Antal i Flygvapnet av typ J 29A, J 29B, J 29D, J 29E och J 29F: 585 st
Av typ S 29C: 76 st

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

29504 A/J 29B/E/F

Inlägg av Leif Fredin »

29504
A 29B
A 29E
J 29E
J 29F
Typ SAAB 29B
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 29.504

Levererat till F 7 1954-04-06
Godkänt 1954-04-20

Haveri 1955-06-03 vid F 14
Motor typ RM2 nr 5161
Ff fältflygare 2. gr R A Kullberg, FFSU

Start rotevis för förflyttning till F 14. Startning av motorn u a. Alla värden normala. Fpl gått ett pass u a. Vid infällningen av stället efter lättningen sprutade hydraulolja ut på ff:s vänstra ben. Indikeringslampor landställ visade rött. Ff flög 1-1,5 minut från fältet med startklaff ut och återvände därefter till fältet för att landa. Vid utfällning av stället gick huvudstället ut normalt medan nosstället ej låstes i utfällt läge. Ff nödfällde nosstället och kontrollerade att det låstes. Samtidigt fylldes kabinen av vit rök, varför ff återställde nödutfällningshandta-get och öppnade huven. Hydraultrycket (huvud- och bromssystem) var o kg. Under planén öppnade ff nödluftkranen för vingklaffarna och ökade klaffläget till 30°. Sättningshastigheten var ungefär 230 km/t och sättningen skedde 100 m in på banan. Ff bromsade aerodynamiskt efter att ha tagit in klaffarna omedelbart efter sätt-ningen. Sedan ff dragit ut och vridit om nödutfällningshandtaget, för att få bromsluft, och kuperat motorn satte han ned noshjulet vid cirka 120 km/t och bromsade. Bromsarna tog ej utan fpl fortsatte med hög fart över vägen vid norra banändan och stannade 150 m in på ett nysått område.

Skadornas omfattning
Vid besiktning konstaterades en ca 70 mm lång längsgående spricka i hydraulledning tryck nr 565435. Nosstället, nosställsluckorna och strålkastareluckan sönderbrutna och mindre plåtskador i noshjulsbrunnen. Hydraulledningen sänd FFKi/SAABL för undersökning.
Beräknad reparationskostnad kr c:a 6.500:-

F 7 flottiljverkstad; reparation. Påbörjad 1955-06-04, klar 1955-08-01

Till CVV 1956-05-17. E-mod.
Påbörjad 1956-05-24, klar 1956-06-12

Överlämnat till F 15 1956-09-21
Till CVM 1956-11-13. Modifiering, bl a förstärkning av vinge vid infästning för fälltankar.
Påbörjad 1956-11-15, klar 1956-12-04

Till SAABL 1957-03-26. F-mod., klar 1957-06-01

Märkning 15-blå A (1959-05-27)
Till CVV 1959-04-17. H-tillsyn.
Påbörjad 1959-05-27, klar 1959-07-03
F 15 flottiljverkstad; reparation. Påbörjad 1960-05-25, klar 1961-01
Till CVV 1961-05-26. Reparation.
Påbörjad 1961-05-26, klar 1961-06-15
Överlämnat till F 16 1961-07-01
Installation för rb 24 1963/64
Överlämnat till F 4 1964-08-14
Märkning 4-55 (1964-11-28)
Kasserat 1967-11-02 med motor typ RM2B nr 5745, ebk typ 21 nr CVM-74

Återgå till "J 29, S 29C, Saab 29 Tunnan"