2354
J 20
Typ: Reggiane Re 2000 Falco I
Tillverkad av Officine Meccaniche Reggiane SA,Milano,Italien
c/n: 419
Tillverkningsår: 1942
1942-11-27 Till F10 Kod F10-54, F10-38, F10-gul G
1942-12-04 Godkänd
1945-04-05 Haveri på Rinkaby.Defekt sporrhjul.Ff oskadd.
1945-07-20 Kasserad,fpl-typen utgår.
Gångtid:
2354, J 20
Moderator: Sven-Erik Jönsson
Re: 2354, J 20
J 20 2354
1945-03-12 råkar 2354 ut för ”nått” som kostar 470:-
Motor var då nr.31532
>>1945-04-05 Haveri på Rinkaby. Defekt sporrhjul.Ff oskadd.>>
motor var även nu 31532....... kostnaden beräknades till ...450:-
MEN
jag har även uppgiften att 1945-04-09 skär samma motor , det kostar 2500:-
utgår från att motorn fortfarande var inmonterad.
Finns mer uppgifter ?
1945-03-12 råkar 2354 ut för ”nått” som kostar 470:-
Motor var då nr.31532
>>1945-04-05 Haveri på Rinkaby. Defekt sporrhjul.Ff oskadd.>>
motor var även nu 31532....... kostnaden beräknades till ...450:-
MEN
jag har även uppgiften att 1945-04-09 skär samma motor , det kostar 2500:-
utgår från att motorn fortfarande var inmonterad.
Finns mer uppgifter ?
Re: 2354, J 20
>>1945-04-05 Haveri på Rinkaby. Defekt sporrhjul. Ff oskadd. >>
Säger listorna , men vad hände 1945-04-09, då skär samma motor , det kostar 2500:-
1945-07-20 Kasserad ...typen var ju på väg ut …
men kan någon förklara vad som hände J 20 2354 i början av april 1945 ?
Säger listorna , men vad hände 1945-04-09, då skär samma motor , det kostar 2500:-
1945-07-20 Kasserad ...typen var ju på väg ut …
men kan någon förklara vad som hände J 20 2354 i början av april 1945 ?
-
- Inlägg: 3919
- Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58
Re: 2354, J 20
Det var ground-loop den 5 april och motorskärning den 9 april. Därefter intogs 2354 på F 10 flottiljverkstad den 14 april för motorbyte.men kan någon förklara vad som hände J 20 2354 i början av april 1945 ?
En rapport från F 10 daterad 1945-04-21 till Flygförvaltningen anger:
"Betr fpl typ J 20 och motor typ PP XI föreligger ovisshet, huruvida översyner och motorbyte avses verkställas, varför rapporten upptager pågående och erforderliga motorbyten till följd av motorskärningar intill den 20/4 1945."
Rapporten visar att det var 5 st J 20 intagna på flottiljverkstaden vid det datumet, förutom 2354 även 2311, 2328, 2341 och 2355.
2354 överlämnades till F 14 1945-07-28 för instruktionsändamål.
Leif Fredin