7025
B 5B
Typ: Northrop 8A-1
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer 159
Levererat till Fc 1940-11-09 med motor typ My XXIV nr 519 som lån från F 4
Godkänt 1940-11-22
CVM verkstad 1940-11-30
CVM formation 1940-12-11
Återlämnat till SAAB/L 1941-04-03. Nya vingar monterade
Överlämnat till CVM 1941-05-15
CVM verkstad 1941-07-22, motorn skurit samt liten översyn. Motor typ My XXIV nr 668 inmonterad
CVM formation 1941-12-08
Överlämnat till F 4 1941-12-11
Verkstad 1942-01-03. Motorn varit urmonterad för reparation
Formation 1942-01-27
Nödlandning 1942-06-10 vid Västbyn, Frösön efter motorstopp. 2.div, märkning 4-orange D
Motor: My XXIV nr 668
Ff aspirant Lennart Olsson oskadad
Skador flygplan: Kassabla delar: Nosplåt höger, 3 st nosspryglar å höger sida. Lätt skadat: bombställ längst till hö-ger. Vänstra vingspetsen, landningsklaffen. Högra vingspetsen, landningsklaffen.
Beräknad reparationskostnad: 2 000:- kr
Verkstad 1942-06-10; haverireparation
Formation 1942-07-10
Verkstad 1942-10-05 reparation
Formation1942-10-27
Verkstad 1943-04-20 för införande av ändringar
Formation1943-05-03
Verkstad 1943-05-16
Formation 1943-05-29
Motor typ My XXIV nr 607 inmonterad 1943-09-03
Verkstad 1944-02-10; begränsad översyn, motorbyte
Formation 1944-03-15
Förråd 1944-03-20
Formation 1944-05-02
Verkstad 1944-10-24; diverse reparationer
Överlämnat till F 21 1944-10-26 med motor typ My XXIV nr 677 jämlikt fo B 141 p 11
Till SAAB/L 1945-01-17. Målbogseringsanordning inmonterad
Till F 21 1945-01-20
Nödlandning 1945-01-20. Märkning 21-11
Motor: My XXIV nr 677
Flygförare: Löjtnant Save
Orsak till nödlandning: Dåligt väder.
Inga skador.
Formation 1945-01-28
Totalhaveri 1946-05-31 vid F 8 flygfält, Barkarby, märkning 21-11
Motor: My XXIV nr 805
Besättningen, ff sergeant Lars Nilsson (GFSU:2), fsig sergeant Harald Reinhold Jönsson (GFSU fsig); brännskador i ansikte och på händerna och fördes till Karolinska sjukhuset.
Fpl drev efter lättningen åt höger och kolliderade därvid (under svag korrigerande vänstersväng) med ett buskage på ”fältherrehöjden”, farten bromsades upp och fpl vek sig då ff just lyckats räta upp det, kolliderade därefter med en björk samt tog mark och brann upp.
Ff startade på bana 32 i stället för 08, som gällde.
Beslut daterat 1946-07-29
Haveriet har förorsakats av att föraren, som icke före utkörningen hos TL tagit reda på gällande bana, startat på fel bana samt under starten ägnat sin uppmärksamhet åt ett flygplan under utkörning på kontrakurs. Härvid har under starten flygplanet drivit ut på sidan om flygfältet och kolliderat med ett träd samt därefter totalhavererat.
Haveriet har icke förorsakats av bristande eller felaktig tillsyn eller omvårdnad av materielen. Mot övningens planläggning, frånsett att ff icke tagit reda på startriktning, finnes intet att erinra.
Flygsäkerhetstjänsten vid F8 har icke fungerat tillfredsställande. Trafikledare har icke av egen drift meddelat ff gällande bana, då denne ringde och meddelade sin avsikt att starta. TL lyckades icke heller förhindra fpl start på fel bana; han har icke försökt något av de medel härför som synes ligga närmast till hands nämligen att dels giva rött sken med signallampa (jfr OSF, bil 2), dels skicka ut en man ur beredskapen med röd flagga mot flygplanets start-riktning, som passerade när förbi kommandocentralen. Personalen i beredskapsbilar och ambulanser har uppträtt passivt; av utredningen framgår icke huruvida uppträdandet kan förklaras genom eventuell brist på instruktioner och övning eller bristande uppmärksamhet och initiativ.
Med hänsyn till anmärkningen dels mot flygföraren, dels mot trafikledaren samt personalen vid beredskapsbil och ambulans hänskjutes målet till krigsrätt, som sammankallas genom försorg av CF8.
Detta beslut meddelas CF8, CF21, haverikommissionens ordförande samt advokat Rossander.
Kasserat 1946-07-10, Gångtid 589:20 tim. Antal flygningar 794 st
7025 B 5B
I tjänst 1938-1950
Antal i Flygvapnet 103
Typbeteckningar: B 5A, B 5B, B 5C och B 5D
Antal i Flygvapnet 103
Typbeteckningar: B 5A, B 5B, B 5C och B 5D
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 3919
- Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 10046
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
Re: 7025 B 5B
Inlägg av Bengt Ekbladh »
Notis i SvDB::((infört lördag 1/6 1946))
""Flygmissöde, två skadade.""
Ett flygmissöde inträffade på fredagsförmiddagen vid Barkarby, varvid två man skadades
Ett flygplan typ B 5 Northrop tillhörande F21, råkade strax efter starten kollidera med ett buskage
vid fältgränsen, varvid det förlorade farten och slog i marken. Flygplanet antändes men de ombordvarande, som tillhörde F21 i Luleå
undkom med brändskador och beräknas få stanna på sjukhus under någon tid.
Utredning har igångsatts""
Tar med detta för att belysa vissa saker.
Tidningar gav ofta en någorlunda ögonblixtbild av händelser
samt har oftast en bra lokalkännedom med platsangivning
Dock förekom ofta speckulationer om orsaken till haveriet
""Flygmissöde, två skadade.""
Ett flygmissöde inträffade på fredagsförmiddagen vid Barkarby, varvid två man skadades
Ett flygplan typ B 5 Northrop tillhörande F21, råkade strax efter starten kollidera med ett buskage
vid fältgränsen, varvid det förlorade farten och slog i marken. Flygplanet antändes men de ombordvarande, som tillhörde F21 i Luleå
undkom med brändskador och beräknas få stanna på sjukhus under någon tid.
Utredning har igångsatts""
Tar med detta för att belysa vissa saker.
Tidningar gav ofta en någorlunda ögonblixtbild av händelser
samt har oftast en bra lokalkännedom med platsangivning
Dock förekom ofta speckulationer om orsaken till haveriet
Återgå till "B 5, Northrop 8A-1"
Hoppa till
- Läs detta först – regler och tips
- SFF - Svenskt Flyghistoriskt Forum
- ↳ Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del
- ↳ Galleri - fotografier, konstverk och annat
- ↳ Flygfilm
- ↳ Artiklar om flyg i tidskrifter och kommentarer till notiser på SFF hemsida
- ↳ Civilflygregistret
- ↳ Förkortningar i Civilregistret
- ↳ SE-AAA -- SE-AZZ
- ↳ SE-BAA -- SE-BZZ
- ↳ SE-CAA -- SE-CZZ
- ↳ SE-DAA -- SE-DZZ
- ↳ SE-EAA -- SE-EZZ
- ↳ SE-FAA -- SE-FZZ
- ↳ SE-GAA -- SE-GZZ
- ↳ SE-HAA -- SE-HZZ
- ↳ SE-IAA -- SE-IZZ
- ↳ SE-JAA -- SE-JZZ
- ↳ SE-KAA -- SE-KZZ
- ↳ SE-LAA -- SE-LZZ
- ↳ SE-MAA -- SE-MZZ
- ↳ SE-RAA -- SE-RZZ
- ↳ SE-SAA -- SE-SZZ
- ↳ SE-TAA -- SE-TZZ
- ↳ SE-UAA -- SE-UZZ
- ↳ SE-VAA -- SE-VZZ
- ↳ SE-XAA -- SE-XZZ
- ↳ SE-YAA -- SE-YZZ
- ↳ SE-ZAA -- SE-ZZZ
- ↳ Produktionsregistreringar
- ↳ SE-B00--B99; Saab 340
- ↳ SE-C00--C99; Saab 340
- ↳ SE-D00--D99; Saab 340
- ↳ SE-E00--E99; Saab 340
- ↳ SE-F00--F99; Saab 340
- ↳ SE-G00--G99; Saab 340
- ↳ SE-001--999; Saab 2000
- ↳ SE-V01--V99 Blackwing
- ↳ Övriga; SE-000--999
- ↳ S-AAA -- S-AAR
- ↳ S-AAAA--AZZZ
- ↳ Svenska militära flygplan och helikoptrar
- ↳ A 1 Phönix C.I Dront E.2
- ↳ B 1, Fiat BR
- ↳ B 2, Fiat BR 1
- ↳ B3, Junkers Ju 86K
- ↳ B 4, Hawker Hart
- ↳ B 5, Northrop 8A-1
- ↳ B 6, Republic 2PA - Model 204 A Guardsman
- ↳ B 16, S 16, T 16 samt Tp 16 Caproni Ca 313
- ↳ B 17 och S 17, Saab 17
- ↳ B 18 , S 18 och T 18, Saab 18
- ↳ Fpl 51A, Fpl 51B Piper PA-18-150 Super Cub
- ↳ Fpl 53 Dornier Do 27A-4
- ↳ Fpl 54 MFI-10B Vipan
- ↳ Fpl 54B Piper PA-31-350 Chieftain
- ↳ Fpl 801, MFI-9B Mili-trainer
- ↳ Phönixjagaren / J 1, Phönix D.II (serie 122)
- ↳ J 2, Nieuport 29C-1
- ↳ J 3, Fokker C.V-D
- ↳ J 4, Heinkel HD 19
- ↳ J 5, SA-11 Jaktfalken
- ↳ J 6, SA-14 Jaktfalken I och SA-14 Jaktfalken II
- ↳ J 7, Bristol Bulldog Mk IIA
- ↳ J 8, Gloster Gladiator
- ↳ J 9, Seversky Republick EP-106
- ↳ J 11, Fiat C.R.42
- ↳ J 20, Reggiane Re 2000 Falco 1
- ↳ Saab 21
- ↳ J 22, FFVS J 22
- ↳ J 26 North American P-51D Mustang
- ↳ J 28 Vampire
- ↳ J 29, S 29C, Saab 29 Tunnan
- ↳ J 30 Mosquito
- ↳ Saab 32 Lansen
- ↳ J 33 Venom
- ↳ J 34 Hawker Hunter
- ↳ Saab 35 Draken
- ↳ Saab 37 Viggen
- ↳ Saab JAS 39 Gripen
- ↳ P 1, Sparmann S 1-A
- ↳ P 5, Handley Page HP 53 "Suecia"
- ↳ P 6, Focke Wulf Fw 58C-2
- ↳ S 1, FMV S 21/S 25
- ↳ S 2, Hansa typ 31 och 32
- ↳ S 3, Hansa typ 42 (Heinkel HE 2)
- ↳ S 4, Hansa typ 47, Heinkel HE 4
- ↳ S 5, Heinkel He 5 Hansa
- ↳ S 6, Fokker CV.D, Fokker CV.E
- ↳ S 9, S 9H, Hawker Osprey
- ↳ S 12, Heinkel He 114A
- ↳ S 14, Fieseler Fi 156C Storch
- ↳ S 31, Vickers Armstrong Spitfire PR Mk XIX
- ↳ SH 89, CASA C-212-300 Aviocar
- ↳ S 100B, Saab 340B (AEW)
- ↳ S 102B, Gulfstream IV G
- ↳ S 106, Bombardier GlobalEye AEW&C
- ↳ Sk 1, Ö 2, Albatros
- ↳ Sk 2, Friedrichshafen FF 33L (E)
- ↳ Sk 3, Avro Fb
- ↳ Sk 4, Heinkel HD 24
- ↳ Sk 5, Heinkel HD 35
- ↳ Sk 6, Heinkel HD 36
- ↳ Sk 7, DH 60X Cirrus Moth / DH 60M Gipsy Moth
- ↳ Sk 8, Svenska Aero SA-12 Skolfalken
- ↳ Sk 9, DH 60T Moth Trainer
- ↳ Sk 10, Raab-Katzenstein RK-26
- ↳ Sk 11, De Havilland DH 82A Tiger Moth
- ↳ Sk 12 Focke Wulf Fw 44J Stieglitz
- ↳ Sk 14, North American NA 16-4M
- ↳ Sk 15, Klemm Kl 35B och 35D
- ↳ Sk 16, North American T-6/Noorduyn AT-16
- ↳ Sk 25 Bücker Bü 181B-1 Bestmann
- ↳ SK 40, Grob G 120TP
- ↳ Sk 50 Saab 91 Safir
- ↳ SK 60 Saab 105
- ↳ SK 61, Beagle B 125 Bulldog
- ↳ T 1, Heinkel HD 16
- ↳ T 2, Heinkel He 115A-2
- ↳ Trp 1, Junkers F 13
- ↳ Trp 2, Junkers W33 / W34
- ↳ Trp 3, De Havilland D.H. 90 Dragonfly
- ↳ Tp 4, Beechcraft 18R
- ↳ Tp 5, Junkers Ju 52/3m
- ↳ Tp 6, Fairchild 24 De Luxe
- ↳ Tp 7, Miles M 3A Falcon
- ↳ Tp 8, Waco UIC-4, Waco ZQC-6
- ↳ Tp 9, Junkers Ju 86 Z-7
- ↳ Tp 10, Fokker F VIII
- ↳ RWD 13
- ↳ Tp 24, Dornier Do 24T-3
- ↳ Tp 45, Beechcraft 18S
- ↳ Tp 46, De Havilland D.H. 104 Dove (Devon)
- ↳ Tp 47, Consolidated PBY-5A Catalina
- ↳ Tp 52, English Electric Canberra B Mk 2
- ↳ TP 55, De Havilland Canada DHC-4 Caribou
- ↳ Tp 78, Noorduyn UC-64A Norseman
- ↳ Tp 79, Douglas DC-3
- ↳ Tp 80, Avro Lancaster B Mk.1
- ↳ Tp 81, Grumman G-21A Goose
- ↳ Tp 82, Vickers Varsity
- ↳ Tp 83, Hunting Percival P66 Pembroke C Mk 52
- ↳ TP 84, Lockheed C-130 Hercules
- ↳ TP 85, Sud Aviation SE-210 Caravelle III
- ↳ TP 86, Rockwell International Sabreliner 40A
- ↳ TP 87, Cessna 404 Titan
- ↳ TP 88, Fairchild-Swearingen Metro III/Merlin IVC
- ↳ Tp 91, Saab 91A Safir
- ↳ TP 100A, Saab 340B
- ↳ TP 101, Beech Super King Air 200C
- ↳ TP 102, Gulfstream IV G-1159
- ↳ TP 103, Cessna 550 Citation II
- ↳ Ö 1, Tummeliten
- ↳ Ö 2, FVM 160-Albatros
- ↳ Ö 3, Gloster Grouse II
- ↳ Ö 4, FVM Phönix C.1 Dront
- ↳ Ö 5, FVM Phönix C.1 Dront
- ↳ Ö 6, Bristol F.2B Fighter
- ↳ Ö 7, Svenska Aero SA-10 Piraten
- ↳ Ö 8, Svenska Aero SA-13 Övningsfalken
- ↳ Ö 9, ASJA Typ 2
- ↳ Flygkompaniet
- ↳ A.E.G.
- ↳ Albatross
- ↳ Avro
- ↳ Blériot
- ↳ Breguet B.1
- ↳ Breguet
- ↳ Bristol
- ↳ Dronten
- ↳ Farman
- ↳ Fiat
- ↳ Fjällbäck
- ↳ Fokker
- ↳ Fokker
- ↳ Gloster
- ↳ Heinkel
- ↳ J.23
- ↳ J.24
- ↳ Macchi
- ↳ Morane
- ↳ Nieupoort IVG /M1
- ↳ Nieuport 29 C-1 /J 25
- ↳ Phönix
- ↳ S.18
- ↳ S.21
- ↳ Siskin
- ↳ S.W.
- ↳ SW 16
- ↳ Triplanet
- ↳ Tummeliten
- ↳ Thulin D
- ↳ Thulin E
- ↳ Thulin L
- ↳ Thulin K
- ↳ Thulin FA
- ↳ Marinens Flygväsende MFV
- ↳ Aeroplanet nr 1
- ↳ Albatros
- ↳ Fairey
- ↳ Farman
- ↳ Friedrichshafen
- ↳ Hansa-Brandenburg
- ↳ Hansa
- ↳ Heinkel
- ↳ Lévêque
- ↳ L.V.G.
- ↳ Macchi
- ↳ Morane
- ↳ Nieuport
- ↳ Savoia
- ↳ Supermarine
- ↳ Thulin
- ↳ Helikoptrar
- ↳ HKP 1, Boeing Vertol 44A och Boeing Vertol 44B
- ↳ HKP 2, SA SE3130 Alouette II
- ↳ HKP 3A, HKP 3B, HKP 3C, Agusta Bell B/C
- ↳ HKP 4A, 4B, 4C, 4D, Boeing Vertol 107-II
- ↳ HKP 5A, HKP 5B, Hughes 269A / Schweizer 300C/269C
- ↳ HKP 6A, 6B, 6C, Agusta-Bell 206
- ↳ HKP 9A, HKP 9B, MBB BO 105
- ↳ HKP 10A, HKP 10B, HKP 10D, AS 332 MI Super Puma
- ↳ HKP 11, Agusta Bell AB 412HP
- ↳ HKP 14, NHIndustries NH90
- ↳ HKP 15, Agusta A109 LUHS
- ↳ HKP 16, Sikorsky UH-60M Black Hawk
- ↳ Glid- och segelflygplan
- ↳ G 101 Schulgleiter SG 38
- ↳ Se 102 Grunau Baby IIB-2
- ↳ Se 103 DFS Kranich B-1
- ↳ Se 104 DFS Weihe
- ↳ Lg 105 Flygindustri AFI Fi-3
- ↳ Flyglitteraturgruppens Flygboksforum
- ↳ Flygböcker utgivna 2024-2025
- ↳ Flygböcker utgivna 2023-2024
- ↳ Flygböcker utgivna 2022-2023
- ↳ Flygböcker utgivna 2021-2022
- ↳ Flygböcker utgivna 2020-2021
- ↳ Flygböcker utgivna 2019-2020
- ↳ Flygböcker utgivna 2018-2019
- ↳ Flygböcker utgivna 2017-2018
- ↳ Flygböcker utgivna 2016-2017
- ↳ Flygböcker utgivna 2015-2016
- ↳ Flygböcker utgivna 2014-2015
- ↳ Flygböcker utgivna 2013-2014
- ↳ Köp-, byt- och sälj
- ↳ Data- och forumfrågor
- ↳ Civila och militära flyghistorier