2562
Typ Fiat C.R.42
Tillverkare: Fabbrica Italiana Automobili Torino, Turin
Tillverkningsnummer: 1000
Kontrollfluget 1941-05-24
Avsänt från Turin 1941-06-11
Till CVM för uppmontering.
Påbörjad 1941-07-02.
Anmält klar för avhämtning 1941-07-23.
Godkänt 1941-07-18
Levererat till F 9 1941-07-24. Motor typ Fiat A 74 nr 1386
Formation 1941-08-12
Förråd 1941-09-23
Formation 1942-01-20
Haveri 1942-08-19. Skuren motor. Märkning 9-39
Motor: Fiat A 74M nr 1386
Ff kadett Wikner oskadad
Orsak till haveri: Brusten vevstake.
Skador motor: Vevstake till cylinder 2 brusten. Den har nitat till samtliga cylindrar i bakre raden. Kolvar, cylindrar, vevkrans kassabelt.
Haveri 1942-10-01 vid F 9, Säve. Märkning 9-39, tillhörde 3/F 9
Total gångtid: 92 tim
Motor typ Fiat A74M nr 1610
Total gångtid: 77 tim
Flygförare: vpl ff Peterson oskadad
Orsak till haveri: Ground-loop.
Skador flygplan: Höger över- och undervinge samt höger höjdroderhalva skadade.
Skador motor: Inga.
Beräknad reparationskostnad: 25.000:- kr
Ur protokoll
Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Vpl ff Peterson förare i fpl 2562 den 1/10 1942, Ground-loop vid inkörning efter flygning. Ving- och höjdroderskador.
Vpl ff Peterson anförde i huvudsak följande:
att han vid inkörningen efter landningen hade sidvind;
att fpl under denna körning plötsligt svängt upp mot vinden;
att han ansatt motsidroder för att stoppa svängen:
detta misslyckades och fpl gjorde en ”ground-loop” med skada som följd;
att bromsarna fungerade väl.
Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
För sent parerad ”ground-loop”, orsakad av sidvind.
Save den 23/11 1942
K.E. Karlsson
Förhörsledare
Carl Lothigius
Protokollförare
Flottiljchefens yttrande och beslut:
Föraren anses ej hava brustit i tillbörlig aktsamhet.
Kronan vidkännes kostnaden.
Säve den 30/11 1942
M. Bång
Depåchef
/R.A. Sandberg
Haveri 1943-01-11 vid F9, Säve. Märkning 9-39, tillhörde 3/F 9
Total gångtid: 151.30 tim
Motor typ Fiat A74M nr 1619
Flygförare vpl ff 320 57/41 Otto Johansson oskadad
Orsak till haveri: Kollision på grund av bromstryck ±0.
Skador flygplan: Höger landningsställsben samt strävor och infästningspunkter skadade.
Skador motor: Inga.
Beräknad reparationskostnad: 1.000:- kr
Ur protokoll
Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Haveri med fpl 2562 i samband med körning på marken.
Vpl ff Johansson anförde i huvudsak följande:
att han under flygning upptäckt att trycket i luftsystemet varit -0 och alltså förstått, att bromsarna icke fungerade;
att han vid inkörning till hangar nr 8 efter landningen dock icke tagit tillräcklig hänsyn till detta förhållande utan kört med normal hastighet;
att han då han skulle svänga åt vänster för att köra från bana nr 1 till hangaren icke kunnat styra fpl i kurvan;
att han kuperat motorn för att sålunda stoppa fpl;
att detta misslyckades och att fpl kolliderat med landgången mellan hangarerna och bana nr 1 med haveri som följd.
Uppläst och vidkänt:
Otto Johansson
Vpl ff
Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
Bromsfel i samband med oförsiktig körning på marken.
Säve den 11/1 1943.
K E Karlsson
Förhörsledare
Einar Tehler
Protokollförare
Beslut:
Målet hänskjutes till krigsrätt.
Säve den 23/1 1943
M. Bång
Depåchef
/R.A. Sandberg.
Haveri 1943-06-01 vid F 9, Säve. Märkning 9-28, tillhörde 2/F 9
Motor: Fiat A74M 1463
Flygförare: Kadett 527-28-39 Morgan Henry Lindström
Orsak till haveri: Ground loop vid inkörning efter landning.
Skador flygplan: Vänster undervinge och höjdroderhalva skadade.
Skador motor: Inga.
Beräknad reparationskostnad: 5.000:- kr
Ur protokoll
Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Kadett Lindström gjorde inkörning efter flygning ground-loop, varvid vänster undervinge och vänster höjdroder skadades.
Kadett Lindström anförde i huvudsak följande:
Då han övertog fpl 28 anmälde mekanikerna att vänster broms fungerade. Under utkörningen kontrollerade han bromsarna och konstaterade dålig verkan på vänster broms. Landningen skedde med låst sporre och under utrullningen användes ej bromsarna. Inkörningen ägde rum på gräset med frikopplad sporre. Under inkörningen som skedde med lägre hastighet än normalt fick fpl en svag tendens att svänga upp åt höger och då det rullade ut på landningsbanan resulterade denna tendens i ground-loop åt höger med angivna skador som följd. Resten ab inkörningen skedde med hjälp av mekaniker.
Uppläst och vidkänt:
M Lindström
Flygkadett.
Kapten Peyron anförde i huvudsak följande:
Han hade åsett ifrågavarande fpl landning och inkörning. Vinden hade vid tillfället varit relativt hård och praktiskt taget rak sidvind från höger. Det hade varit tydligt att ff redan från inkörningens början haft svårt att klara densamma. Med hänsyn till de svårigheter, som förefunnos (hård vind, dålig bromsverkan på vänster hjul) hade farten varit alldeles för hög. Ff borde hava stannat och inväntat hjälp. Haveriet hade enligt P:s mening orsakats av bristande omdöme under körning på marken.
Uppläst och vidkänt:
L Peyron
Kapten
Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
Då föraren visste att vänster broms fungerade dåligt borde han efter landningen ha inväntat mek för att erhålla hjälp vid inkörningen. Genom att ha underlåtit detta måste kadett Lindström anses icke hava iakttagit tillräcklig försiktighet vid inkörningen.
Säve den 9/6 1943
K Lagerström
Förhörsledare
Gunnar Lindelöf
Protokollförare
Flottiljchefens yttrande och beslut:
Målet hänskjutes till krigsrätt.
Säve den 16/6 1943
M Bång
Depåchef
/R A Sandberg.
Ej fluget sedan 1944-10-18”
Till Svensk Flygtjänst AB 1946-01-25 som reservdelar enlig MA 798:71
2562 J 11
I tjänst 1940-1945
Antal i Flygvapnet: 72 st
Antal i Flygvapnet: 72 st
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 3919
- Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58
Återgå till "J 11, Fiat C.R.42"
Hoppa till
- Läs detta först – regler och tips
- SFF - Svenskt Flyghistoriskt Forum
- ↳ Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del
- ↳ Galleri - fotografier, konstverk och annat
- ↳ Flygfilm
- ↳ Artiklar om flyg i tidskrifter och kommentarer till notiser på SFF hemsida
- ↳ Civilflygregistret
- ↳ Förkortningar i Civilregistret
- ↳ SE-AAA -- SE-AZZ
- ↳ SE-BAA -- SE-BZZ
- ↳ SE-CAA -- SE-CZZ
- ↳ SE-DAA -- SE-DZZ
- ↳ SE-EAA -- SE-EZZ
- ↳ SE-FAA -- SE-FZZ
- ↳ SE-GAA -- SE-GZZ
- ↳ SE-HAA -- SE-HZZ
- ↳ SE-IAA -- SE-IZZ
- ↳ SE-JAA -- SE-JZZ
- ↳ SE-KAA -- SE-KZZ
- ↳ SE-LAA -- SE-LZZ
- ↳ SE-MAA -- SE-MZZ
- ↳ SE-RAA -- SE-RZZ
- ↳ SE-SAA -- SE-SZZ
- ↳ SE-TAA -- SE-TZZ
- ↳ SE-UAA -- SE-UZZ
- ↳ SE-VAA -- SE-VZZ
- ↳ SE-XAA -- SE-XZZ
- ↳ SE-YAA -- SE-YZZ
- ↳ SE-ZAA -- SE-ZZZ
- ↳ Produktionsregistreringar
- ↳ SE-B00--B99; Saab 340
- ↳ SE-C00--C99; Saab 340
- ↳ SE-D00--D99; Saab 340
- ↳ SE-E00--E99; Saab 340
- ↳ SE-F00--F99; Saab 340
- ↳ SE-G00--G99; Saab 340
- ↳ SE-001--999; Saab 2000
- ↳ SE-V01--V99 Blackwing
- ↳ Övriga; SE-000--999
- ↳ S-AAA -- S-AAR
- ↳ S-AAAA--AZZZ
- ↳ Svenska militära flygplan och helikoptrar
- ↳ A 1 Phönix C.I Dront E.2
- ↳ B 1, Fiat BR
- ↳ B 2, Fiat BR 1
- ↳ B3, Junkers Ju 86K
- ↳ B 4, Hawker Hart
- ↳ B 5, Northrop 8A-1
- ↳ B 6, Republic 2PA - Model 204 A Guardsman
- ↳ B 16, S 16, T 16 samt Tp 16 Caproni Ca 313
- ↳ B 17 och S 17, Saab 17
- ↳ B 18 , S 18 och T 18, Saab 18
- ↳ Fpl 51A, Fpl 51B Piper PA-18-150 Super Cub
- ↳ Fpl 53 Dornier Do 27A-4
- ↳ Fpl 54 MFI-10B Vipan
- ↳ Fpl 54B Piper PA-31-350 Chieftain
- ↳ Fpl 801, MFI-9B Mili-trainer
- ↳ Phönixjagaren / J 1, Phönix D.II (serie 122)
- ↳ J 2, Nieuport 29C-1
- ↳ J 3, Fokker C.V-D
- ↳ J 4, Heinkel HD 19
- ↳ J 5, SA-11 Jaktfalken
- ↳ J 6, SA-14 Jaktfalken I och SA-14 Jaktfalken II
- ↳ J 7, Bristol Bulldog Mk IIA
- ↳ J 8, Gloster Gladiator
- ↳ J 9, Seversky Republick EP-106
- ↳ J 11, Fiat C.R.42
- ↳ J 20, Reggiane Re 2000 Falco 1
- ↳ Saab 21
- ↳ J 22, FFVS J 22
- ↳ J 26 North American P-51D Mustang
- ↳ J 28 Vampire
- ↳ J 29, S 29C, Saab 29 Tunnan
- ↳ J 30 Mosquito
- ↳ Saab 32 Lansen
- ↳ J 33 Venom
- ↳ J 34 Hawker Hunter
- ↳ Saab 35 Draken
- ↳ Saab 37 Viggen
- ↳ Saab JAS 39 Gripen
- ↳ P 1, Sparmann S 1-A
- ↳ P 5, Handley Page HP 53 "Suecia"
- ↳ P 6, Focke Wulf Fw 58C-2
- ↳ S 1, FMV S 21/S 25
- ↳ S 2, Hansa typ 31 och 32
- ↳ S 3, Hansa typ 42 (Heinkel HE 2)
- ↳ S 4, Hansa typ 47, Heinkel HE 4
- ↳ S 5, Heinkel He 5 Hansa
- ↳ S 6, Fokker CV.D, Fokker CV.E
- ↳ S 9, S 9H, Hawker Osprey
- ↳ S 12, Heinkel He 114A
- ↳ S 14, Fieseler Fi 156C Storch
- ↳ S 31, Vickers Armstrong Spitfire PR Mk XIX
- ↳ SH 89, CASA C-212-300 Aviocar
- ↳ S 100B, Saab 340B (AEW)
- ↳ S 102B, Gulfstream IV G
- ↳ S 106, Bombardier GlobalEye AEW&C
- ↳ Sk 1, Ö 2, Albatros
- ↳ Sk 2, Friedrichshafen FF 33L (E)
- ↳ Sk 3, Avro Fb
- ↳ Sk 4, Heinkel HD 24
- ↳ Sk 5, Heinkel HD 35
- ↳ Sk 6, Heinkel HD 36
- ↳ Sk 7, DH 60X Cirrus Moth / DH 60M Gipsy Moth
- ↳ Sk 8, Svenska Aero SA-12 Skolfalken
- ↳ Sk 9, DH 60T Moth Trainer
- ↳ Sk 10, Raab-Katzenstein RK-26
- ↳ Sk 11, De Havilland DH 82A Tiger Moth
- ↳ Sk 12 Focke Wulf Fw 44J Stieglitz
- ↳ Sk 14, North American NA 16-4M
- ↳ Sk 15, Klemm Kl 35B och 35D
- ↳ Sk 16, North American T-6/Noorduyn AT-16
- ↳ Sk 25 Bücker Bü 181B-1 Bestmann
- ↳ SK 40, Grob G 120TP
- ↳ Sk 50 Saab 91 Safir
- ↳ SK 60 Saab 105
- ↳ SK 61, Beagle B 125 Bulldog
- ↳ T 1, Heinkel HD 16
- ↳ T 2, Heinkel He 115A-2
- ↳ Trp 1, Junkers F 13
- ↳ Trp 2, Junkers W33 / W34
- ↳ Trp 3, De Havilland D.H. 90 Dragonfly
- ↳ Tp 4, Beechcraft 18R
- ↳ Tp 5, Junkers Ju 52/3m
- ↳ Tp 6, Fairchild 24 De Luxe
- ↳ Tp 7, Miles M 3A Falcon
- ↳ Tp 8, Waco UIC-4, Waco ZQC-6
- ↳ Tp 9, Junkers Ju 86 Z-7
- ↳ Tp 10, Fokker F VIII
- ↳ RWD 13
- ↳ Tp 24, Dornier Do 24T-3
- ↳ Tp 45, Beechcraft 18S
- ↳ Tp 46, De Havilland D.H. 104 Dove (Devon)
- ↳ Tp 47, Consolidated PBY-5A Catalina
- ↳ Tp 52, English Electric Canberra B Mk 2
- ↳ TP 55, De Havilland Canada DHC-4 Caribou
- ↳ Tp 78, Noorduyn UC-64A Norseman
- ↳ Tp 79, Douglas DC-3
- ↳ Tp 80, Avro Lancaster B Mk.1
- ↳ Tp 81, Grumman G-21A Goose
- ↳ Tp 82, Vickers Varsity
- ↳ Tp 83, Hunting Percival P66 Pembroke C Mk 52
- ↳ TP 84, Lockheed C-130 Hercules
- ↳ TP 85, Sud Aviation SE-210 Caravelle III
- ↳ TP 86, Rockwell International Sabreliner 40A
- ↳ TP 87, Cessna 404 Titan
- ↳ TP 88, Fairchild-Swearingen Metro III/Merlin IVC
- ↳ Tp 91, Saab 91A Safir
- ↳ TP 100A, Saab 340B
- ↳ TP 101, Beech Super King Air 200C
- ↳ TP 102, Gulfstream IV G-1159
- ↳ TP 103, Cessna 550 Citation II
- ↳ Ö 1, Tummeliten
- ↳ Ö 2, FVM 160-Albatros
- ↳ Ö 3, Gloster Grouse II
- ↳ Ö 4, FVM Phönix C.1 Dront
- ↳ Ö 5, FVM Phönix C.1 Dront
- ↳ Ö 6, Bristol F.2B Fighter
- ↳ Ö 7, Svenska Aero SA-10 Piraten
- ↳ Ö 8, Svenska Aero SA-13 Övningsfalken
- ↳ Ö 9, ASJA Typ 2
- ↳ Flygkompaniet
- ↳ A.E.G.
- ↳ Albatross
- ↳ Avro
- ↳ Blériot
- ↳ Breguet B.1
- ↳ Breguet
- ↳ Bristol
- ↳ Dronten
- ↳ Farman
- ↳ Fiat
- ↳ Fjällbäck
- ↳ Fokker
- ↳ Fokker
- ↳ Gloster
- ↳ Heinkel
- ↳ J.23
- ↳ J.24
- ↳ Macchi
- ↳ Morane
- ↳ Nieupoort IVG /M1
- ↳ Nieuport 29 C-1 /J 25
- ↳ Phönix
- ↳ S.18
- ↳ S.21
- ↳ Siskin
- ↳ S.W.
- ↳ SW 16
- ↳ Triplanet
- ↳ Tummeliten
- ↳ Thulin D
- ↳ Thulin E
- ↳ Thulin L
- ↳ Thulin K
- ↳ Thulin FA
- ↳ Marinens Flygväsende MFV
- ↳ Aeroplanet nr 1
- ↳ Albatros
- ↳ Fairey
- ↳ Farman
- ↳ Friedrichshafen
- ↳ Hansa-Brandenburg
- ↳ Hansa
- ↳ Heinkel
- ↳ Lévêque
- ↳ L.V.G.
- ↳ Macchi
- ↳ Morane
- ↳ Nieuport
- ↳ Savoia
- ↳ Supermarine
- ↳ Thulin
- ↳ Helikoptrar
- ↳ HKP 1, Boeing Vertol 44A och Boeing Vertol 44B
- ↳ HKP 2, SA SE3130 Alouette II
- ↳ HKP 3A, HKP 3B, HKP 3C, Agusta Bell B/C
- ↳ HKP 4A, 4B, 4C, 4D, Boeing Vertol 107-II
- ↳ HKP 5A, HKP 5B, Hughes 269A / Schweizer 300C/269C
- ↳ HKP 6A, 6B, 6C, Agusta-Bell 206
- ↳ HKP 9A, HKP 9B, MBB BO 105
- ↳ HKP 10A, HKP 10B, HKP 10D, AS 332 MI Super Puma
- ↳ HKP 11, Agusta Bell AB 412HP
- ↳ HKP 14, NHIndustries NH90
- ↳ HKP 15, Agusta A109 LUHS
- ↳ HKP 16, Sikorsky UH-60M Black Hawk
- ↳ Glid- och segelflygplan
- ↳ G 101 Schulgleiter SG 38
- ↳ Se 102 Grunau Baby IIB-2
- ↳ Se 103 DFS Kranich B-1
- ↳ Se 104 DFS Weihe
- ↳ Lg 105 Flygindustri AFI Fi-3
- ↳ Flyglitteraturgruppens Flygboksforum
- ↳ Flygböcker utgivna 2024-2025
- ↳ Flygböcker utgivna 2023-2024
- ↳ Flygböcker utgivna 2022-2023
- ↳ Flygböcker utgivna 2021-2022
- ↳ Flygböcker utgivna 2020-2021
- ↳ Flygböcker utgivna 2019-2020
- ↳ Flygböcker utgivna 2018-2019
- ↳ Flygböcker utgivna 2017-2018
- ↳ Flygböcker utgivna 2016-2017
- ↳ Flygböcker utgivna 2015-2016
- ↳ Flygböcker utgivna 2014-2015
- ↳ Flygböcker utgivna 2013-2014
- ↳ Köp-, byt- och sälj
- ↳ Data- och forumfrågor
- ↳ Civila och militära flyghistorier