Lars Larsson skrev:2352 J 20
1943-01-26 Till F10 Kod F10-52, F10-27
1943-02-09 Godkänd
1943-06-10 Haveri på Bulltofta.Motorskärning i starten.Ff CF10 överste Knut Zachrisson skadades (knäskada).Fpl reparerades.
1945-02-22 Kasserad,full gångtid.
Gångtid:
Bengt Ekbladh skrev:J 20 2352
Om haveriet 1943-06-10 på Bulltofta. Motorskärning i starten.Ff CF10 överste Knut Zachrisson skadades (knäskada).Fpl reparerades.
Beräknades kosta 240000:- och motor var nr. 5948
Bild av tillbudet/nödlandningen 1943-06-10 ::,efter start F10/Bulltofta inträffar motorstopp och Knut Zachrisson hamnar på en åker söder om fältet.
Planet var märkt
10-52.Bilden finns i SFT 5/2015 sid 42.
”Swedish Fighter Colours”/Forslund/Vallet säger W/O....men J 20-2352 sägs av andra källor få, efter rep.överta 2327:s kod –27.......(2327 totalhavererade 1943-08-18).
""2352 flög vidare och efter uppnådd full ggt. kasseras 1945-02-22"".
Nu undrar jag::
repararades verkligen 2352 till flygande plan trots att kostnaden beräknades till 240000:- 1943?
Dock kan sägas att motor nr.
5948 senare hamnade i J 20 2326, som havererade vid koll. med 2318, 1944-08-02.
Någon som har meruppgifter om J 20 2352 öden mellan haveriet och kasseringen 1945-02-22?
Enda jag hittar är ”motorbytet!”
Min teori ! 2352 användes som reservdelsplan.
Det som kan emotsäga detta är om någon har en bild av en J 20:a med kod 10-27 och är taget säg mellan 1943-07----1945-02.
Kan du räta ut frågetecknen?