7061
B 5B
Typ: Northrop 8A-1
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer 213
Levererat till F 6 1941-04-21
Godkänt 1941-05-06
Märkning 6-2 (1941-05)
Överlämnat till F 7 1941-10-30 jämlikt fo B 98 som lån. Motor typ My XXIV nr 623
Återlämnat till F 6 1942-02-05
Till F 6 tygverkstad 1942-02-26
Nödlandning 1942-05-31
Motor typ My XXIV nr 585
Besättningen ff vpl korpral Green, fsig vicekorpral Öberg oskadad
Orsak till nödlandning: 1 st tändstift urblåst. 1 st tändstift lossnade.
Märkning 6-35 (1942-08)
Nödlandning 1942-10-27
Motor typ My XXIV nr 585
Besättningen ff vpl von Kraemer, fsig vicekorptal Pettersson oskadad
Orsak till nödlandning: Startspole och startkontakt trasiga. 2 tändstift ur funktion.
Haveri 1943-08-11 vid krigsflygfält nr 9, Kyrketorp. Märkning 6-5
Total gångtid: 460 tim, efter LF 136 tim
Motor typ My XXIV nr 600
Total gångtid: 280 tim, efter SM 129 tim
Besättningen, ff furir Arne Rydberg, fsig vpl Svensson oskadad
Orsak till haveri: Höger vingspets tog i marken vid landning.
Skador flygplan: Höger vingspets och skevningsroder skadade.
Skador motor: Inga.
Beräknad reparationskostnad: 3.500:- kr
Ur protokoll:
Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Vid landning tog höger vingspets i marken.
Furir Rydberg anförde i huvudsak följande:
Han hade 11/8 beordrats utföra flygning under mörker med fpl typ B 5 nr 7061. Vid landningen låg svag markdimma till omkr 1 meters höjd över fältet. Denna dimma hade icke kunnat iakttagas från luften. Han hade i planén för upptagningen tänt strålkastaren. Dessutom var flodljus tänt för att underlätta landningen. Då han kom ner i dimman, förlorade han marksikten. Han hann icke släcka strålkastaren (vilken åtgärd han förmodat skola på nytt möjliggöra marksikt, då strålkastaren bländar i dimma).Fpl tog mark på en startbana och erhöll en kraftig studs. Fpl tog efter studsen mark med höger hjul före. Därvid tog även höger vingspets i marken och fpl fick en kraftig tendens till ground-loop, vilken dock hävdes. R. var den förste, som landade, och övriga förare beordrades per radio att icke tända strålkastaren i landningen.
Uppläst och vidkänt:
Arne Rydberg.
Furir.
Fänrik Alm anförde i huvudsak följande:
att han tjänstgjorde som biträdande trafikledare;
att han därvid åsåg furir Rydbergs landning;
att han vitsordade furir Rydbergs uppgifter.
Uppläst och vidkänt:
Sven Alm
Fänrik.
Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
att furir Rydberg icke kunnat bedöma höjden över markytan på grund av att han haft strålkastaren tänd;
att furir Rydberg med hänsyn till förhandenvarande omständigheter icke torde kunna lastas för haveriet.
Karlsborg den 10/1 1944.
N.H. Höök-Nilsson
Förhörsledare
G. Heimar
Protokollförare
Beslut:
Materielen iståndsättes genom tygofficerens försorg.
Kronan vidkännes kostnaden.
Karlsborg den 12/1 1944.
G. Hård
Depåchef
Haveri 1943-08-17 vid krigsflygfält nr 9, Kyrketorp. Märkning 6-5
Total gångtid: 462 ttim, efter LF 138 tim
Motor typ My XXIV nr 600
Total gångtid: 282 tim, efter SM 131 tim
Besättningen, ff furir Arne Rydberg, fsig vpl Svensson oskadad
Orsak till haveri: Sporrstommen brast vid landning.
Skador flygplan: Sidoroder veckat. Lagringen krökt. Sporrstommen avbruten. Bakre spant skadat.
Skador motor: Inga.
Beräknad reparationskostnad: 500:- kr
Ur protokoll :
Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Skador uppkomna å fpl vid landning. Sporrstommen brustit.
Furir Rydberg anförde i huvudsak följande:
Han hade 17/8 varit beordrad utföra flygning med fpl typ B 5 nr 7061. I landningen kom fpl efter c:a 70 m rullning att vinkelrätt korsa ett c:a 1,5 dm djupt hjulspår, uppkört av ett fpl typ Ju 52 i det av regn mjuka fältet. Sporrhjulet vred sig därvid 90° och brast. Därefter rullade fpl c:a 100 m under kraftig ground.loop-tendens åt höger, vilken hävdes sedan fpl svängt c:a 80° från landningsriktningen. Han hade från luften bedömt, att det icke var någon risk att landa tvärs hjulspåret.
Uppläst och vidkänt:
Arne Rydberg.
Furir.
Fänrik Alm anförde i huvudsak följande:
att han landade efter furir Rydberg;
att han observerade furir Rydbergs landning;
att han vitsordade furir Rydbergs uppgifter:
att landningen i övrigt var normal
Uppläst och vidkänt:
Sven Alm
Fänrik.
Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
att furir Rydberg tydligen felbedömt hjulspårets djup:
att sporrhjulet brustit och fpl därigenom icke kunnat manövreras på marken;
att furir Rydberg med hänsyn till förhandenvarande omständigheter icke torde kunna lastas för haveriet.
Karlsborg den 10/1 1944.
N.H. Höök-Nilsson
Förhörsledare
G. Heimar
Protokollförare
Beslut:
Materielen iståndsättes genom tygofficerens försorg.
Kronan vidkännes kostnaden.
Karlsborg den 12/1 1944.
G. Hård
Depåchef
Överlämnat till F 4 1943-12-21
Överlämnat till F 1 1944-08-25 jämlikt fo B 102
Till SAAB/T 1944-10-19 för inmontering av målbogseringsanordning.
Till F 1 1944-11-17.
Nödlandning 1945-02-05 i Söderhamnstrakten vid flygning F 1 till F 4, motorstopp.
Motor typ My XXIV nr 600
Besättningen, ff furir Larsson, fs furir Lindman oskadad
Orsak till nödlandning: Föraren har ej följt i SFI givna föreskrifter för bränslekranarnas inställning, varigenom motorstopp uppstått.
Orsak till haveri: Landning i svår terräng.
Skador flygplan: Kroppen lindrigt skadad, vingarna kraftigt skadade. Höger landningsställsben losslitet. Vänster landningsställsben intryckt.
Beräknad reparationskostnad: Fpl 20.000:- á 25.000:- kr. Propeller 2-3.000:- kr
Till CVM 1945-02-15 för reparation
Kasserat 1945-05-12
7061 B 5B
I tjänst 1938-1950
Antal i Flygvapnet 103
Typbeteckningar: B 5A, B 5B, B 5C och B 5D
Antal i Flygvapnet 103
Typbeteckningar: B 5A, B 5B, B 5C och B 5D
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 3919
- Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58
Re: 7061 B 5B
Inlägg av Bengt Ekbladh »
7061 B 5B
…
OM Nödlandningen /Totalhaveriet 1945-02-05 i Söderhamnstrakten
..
Det var roteflygning F1-F4-F21 med oklar ordergivning
Motorstörning inträffar och nödlandning sker i svår terräng
v. ställ slås av och det blir totalhaveri.
ff vpl furir Larsson (FFSU), och mek fs furir Lindman oskadade
Motorstörningens orsak var felaktigt inställd bränslekran
Det sägs att dåvarande CFV Nordenskiöld skrev SLARV i hav.rapporten
Exakta nedslagsplats frågas.
…
OM Nödlandningen /Totalhaveriet 1945-02-05 i Söderhamnstrakten
..
Det var roteflygning F1-F4-F21 med oklar ordergivning
Motorstörning inträffar och nödlandning sker i svår terräng
v. ställ slås av och det blir totalhaveri.
ff vpl furir Larsson (FFSU), och mek fs furir Lindman oskadade
Motorstörningens orsak var felaktigt inställd bränslekran
Det sägs att dåvarande CFV Nordenskiöld skrev SLARV i hav.rapporten
Exakta nedslagsplats frågas.
Återgå till "B 5, Northrop 8A-1"
Hoppa till
- Läs detta först – regler och tips
- SFF - Svenskt Flyghistoriskt Forum
- ↳ Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del
- ↳ Galleri - fotografier, konstverk och annat
- ↳ Flygfilm
- ↳ Artiklar om flyg i tidskrifter och kommentarer till notiser på SFF hemsida
- ↳ Civilflygregistret
- ↳ Förkortningar i Civilregistret
- ↳ SE-AAA -- SE-AZZ
- ↳ SE-BAA -- SE-BZZ
- ↳ SE-CAA -- SE-CZZ
- ↳ SE-DAA -- SE-DZZ
- ↳ SE-EAA -- SE-EZZ
- ↳ SE-FAA -- SE-FZZ
- ↳ SE-GAA -- SE-GZZ
- ↳ SE-HAA -- SE-HZZ
- ↳ SE-IAA -- SE-IZZ
- ↳ SE-JAA -- SE-JZZ
- ↳ SE-KAA -- SE-KZZ
- ↳ SE-LAA -- SE-LZZ
- ↳ SE-MAA -- SE-MZZ
- ↳ SE-RAA -- SE-RZZ
- ↳ SE-SAA -- SE-SZZ
- ↳ SE-TAA -- SE-TZZ
- ↳ SE-UAA -- SE-UZZ
- ↳ SE-VAA -- SE-VZZ
- ↳ SE-XAA -- SE-XZZ
- ↳ SE-YAA -- SE-YZZ
- ↳ SE-ZAA -- SE-ZZZ
- ↳ Produktionsregistreringar
- ↳ SE-B00--B99; Saab 340
- ↳ SE-C00--C99; Saab 340
- ↳ SE-D00--D99; Saab 340
- ↳ SE-E00--E99; Saab 340
- ↳ SE-F00--F99; Saab 340
- ↳ SE-G00--G99; Saab 340
- ↳ SE-001--999; Saab 2000
- ↳ SE-V01--V99 Blackwing
- ↳ Övriga; SE-000--999
- ↳ S-AAA -- S-AAR
- ↳ S-AAAA--AZZZ
- ↳ Svenska militära flygplan och helikoptrar
- ↳ A 1 Phönix C.I Dront E.2
- ↳ B 1, Fiat BR
- ↳ B 2, Fiat BR 1
- ↳ B3, Junkers Ju 86K
- ↳ B 4, Hawker Hart
- ↳ B 5, Northrop 8A-1
- ↳ B 6, Republic 2PA - Model 204 A Guardsman
- ↳ B 16, S 16, T 16 samt Tp 16 Caproni Ca 313
- ↳ B 17 och S 17, Saab 17
- ↳ B 18 , S 18 och T 18, Saab 18
- ↳ Fpl 51A, Fpl 51B Piper PA-18-150 Super Cub
- ↳ Fpl 53 Dornier Do 27A-4
- ↳ Fpl 54 MFI-10B Vipan
- ↳ Fpl 54B Piper PA-31-350 Chieftain
- ↳ Fpl 801, MFI-9B Mili-trainer
- ↳ Phönixjagaren / J 1, Phönix D.II (serie 122)
- ↳ J 2, Nieuport 29C-1
- ↳ J 3, Fokker C.V-D
- ↳ J 4, Heinkel HD 19
- ↳ J 5, SA-11 Jaktfalken
- ↳ J 6, SA-14 Jaktfalken I och SA-14 Jaktfalken II
- ↳ J 7, Bristol Bulldog Mk IIA
- ↳ J 8, Gloster Gladiator
- ↳ J 9, Seversky Republick EP-106
- ↳ J 11, Fiat C.R.42
- ↳ J 20, Reggiane Re 2000 Falco 1
- ↳ Saab 21
- ↳ J 22, FFVS J 22
- ↳ J 26 North American P-51D Mustang
- ↳ J 28 Vampire
- ↳ J 29, S 29C, Saab 29 Tunnan
- ↳ J 30 Mosquito
- ↳ Saab 32 Lansen
- ↳ J 33 Venom
- ↳ J 34 Hawker Hunter
- ↳ Saab 35 Draken
- ↳ Saab 37 Viggen
- ↳ Saab JAS 39 Gripen
- ↳ P 1, Sparmann S 1-A
- ↳ P 5, Handley Page HP 53 "Suecia"
- ↳ P 6, Focke Wulf Fw 58C-2
- ↳ S 1, FMV S 21/S 25
- ↳ S 2, Hansa typ 31 och 32
- ↳ S 3, Hansa typ 42 (Heinkel HE 2)
- ↳ S 4, Hansa typ 47, Heinkel HE 4
- ↳ S 5, Heinkel He 5 Hansa
- ↳ S 6, Fokker CV.D, Fokker CV.E
- ↳ S 9, S 9H, Hawker Osprey
- ↳ S 12, Heinkel He 114A
- ↳ S 14, Fieseler Fi 156C Storch
- ↳ S 31, Vickers Armstrong Spitfire PR Mk XIX
- ↳ SH 89, CASA C-212-300 Aviocar
- ↳ S 100B, Saab 340B (AEW)
- ↳ S 102B, Gulfstream IV G
- ↳ S 106, Bombardier GlobalEye AEW&C
- ↳ Sk 1, Ö 2, Albatros
- ↳ Sk 2, Friedrichshafen FF 33L (E)
- ↳ Sk 3, Avro Fb
- ↳ Sk 4, Heinkel HD 24
- ↳ Sk 5, Heinkel HD 35
- ↳ Sk 6, Heinkel HD 36
- ↳ Sk 7, DH 60X Cirrus Moth / DH 60M Gipsy Moth
- ↳ Sk 8, Svenska Aero SA-12 Skolfalken
- ↳ Sk 9, DH 60T Moth Trainer
- ↳ Sk 10, Raab-Katzenstein RK-26
- ↳ Sk 11, De Havilland DH 82A Tiger Moth
- ↳ Sk 12 Focke Wulf Fw 44J Stieglitz
- ↳ Sk 14, North American NA 16-4M
- ↳ Sk 15, Klemm Kl 35B och 35D
- ↳ Sk 16, North American T-6/Noorduyn AT-16
- ↳ Sk 25 Bücker Bü 181B-1 Bestmann
- ↳ SK 40, Grob G 120TP
- ↳ Sk 50 Saab 91 Safir
- ↳ SK 60 Saab 105
- ↳ SK 61, Beagle B 125 Bulldog
- ↳ T 1, Heinkel HD 16
- ↳ T 2, Heinkel He 115A-2
- ↳ Trp 1, Junkers F 13
- ↳ Trp 2, Junkers W33 / W34
- ↳ Trp 3, De Havilland D.H. 90 Dragonfly
- ↳ Tp 4, Beechcraft 18R
- ↳ Tp 5, Junkers Ju 52/3m
- ↳ Tp 6, Fairchild 24 De Luxe
- ↳ Tp 7, Miles M 3A Falcon
- ↳ Tp 8, Waco UIC-4, Waco ZQC-6
- ↳ Tp 9, Junkers Ju 86 Z-7
- ↳ Tp 10, Fokker F VIII
- ↳ RWD 13
- ↳ Tp 24, Dornier Do 24T-3
- ↳ Tp 45, Beechcraft 18S
- ↳ Tp 46, De Havilland D.H. 104 Dove (Devon)
- ↳ Tp 47, Consolidated PBY-5A Catalina
- ↳ Tp 52, English Electric Canberra B Mk 2
- ↳ TP 55, De Havilland Canada DHC-4 Caribou
- ↳ Tp 78, Noorduyn UC-64A Norseman
- ↳ Tp 79, Douglas DC-3
- ↳ Tp 80, Avro Lancaster B Mk.1
- ↳ Tp 81, Grumman G-21A Goose
- ↳ Tp 82, Vickers Varsity
- ↳ Tp 83, Hunting Percival P66 Pembroke C Mk 52
- ↳ TP 84, Lockheed C-130 Hercules
- ↳ TP 85, Sud Aviation SE-210 Caravelle III
- ↳ TP 86, Rockwell International Sabreliner 40A
- ↳ TP 87, Cessna 404 Titan
- ↳ TP 88, Fairchild-Swearingen Metro III/Merlin IVC
- ↳ Tp 91, Saab 91A Safir
- ↳ TP 100A, Saab 340B
- ↳ TP 101, Beech Super King Air 200C
- ↳ TP 102, Gulfstream IV G-1159
- ↳ TP 103, Cessna 550 Citation II
- ↳ Ö 1, Tummeliten
- ↳ Ö 2, FVM 160-Albatros
- ↳ Ö 3, Gloster Grouse II
- ↳ Ö 4, FVM Phönix C.1 Dront
- ↳ Ö 5, FVM Phönix C.1 Dront
- ↳ Ö 6, Bristol F.2B Fighter
- ↳ Ö 7, Svenska Aero SA-10 Piraten
- ↳ Ö 8, Svenska Aero SA-13 Övningsfalken
- ↳ Ö 9, ASJA Typ 2
- ↳ Flygkompaniet
- ↳ A.E.G.
- ↳ Albatross
- ↳ Avro
- ↳ Blériot
- ↳ Breguet B.1
- ↳ Breguet
- ↳ Bristol
- ↳ Dronten
- ↳ Farman
- ↳ Fiat
- ↳ Fjällbäck
- ↳ Fokker
- ↳ Fokker
- ↳ Gloster
- ↳ Heinkel
- ↳ J.23
- ↳ J.24
- ↳ Macchi
- ↳ Morane
- ↳ Nieupoort IVG /M1
- ↳ Nieuport 29 C-1 /J 25
- ↳ Phönix
- ↳ S.18
- ↳ S.21
- ↳ Siskin
- ↳ S.W.
- ↳ SW 16
- ↳ Triplanet
- ↳ Tummeliten
- ↳ Thulin D
- ↳ Thulin E
- ↳ Thulin L
- ↳ Thulin K
- ↳ Thulin FA
- ↳ Marinens Flygväsende MFV
- ↳ Aeroplanet nr 1
- ↳ Albatros
- ↳ Fairey
- ↳ Farman
- ↳ Friedrichshafen
- ↳ Hansa-Brandenburg
- ↳ Hansa
- ↳ Heinkel
- ↳ Lévêque
- ↳ L.V.G.
- ↳ Macchi
- ↳ Morane
- ↳ Nieuport
- ↳ Savoia
- ↳ Supermarine
- ↳ Thulin
- ↳ Helikoptrar
- ↳ HKP 1, Boeing Vertol 44A och Boeing Vertol 44B
- ↳ HKP 2, SA SE3130 Alouette II
- ↳ HKP 3A, HKP 3B, HKP 3C, Agusta Bell B/C
- ↳ HKP 4A, 4B, 4C, 4D, Boeing Vertol 107-II
- ↳ HKP 5A, HKP 5B, Hughes 269A / Schweizer 300C/269C
- ↳ HKP 6A, 6B, 6C, Agusta-Bell 206
- ↳ HKP 9A, HKP 9B, MBB BO 105
- ↳ HKP 10A, HKP 10B, HKP 10D, AS 332 MI Super Puma
- ↳ HKP 11, Agusta Bell AB 412HP
- ↳ HKP 14, NHIndustries NH90
- ↳ HKP 15, Agusta A109 LUHS
- ↳ HKP 16, Sikorsky UH-60M Black Hawk
- ↳ Glid- och segelflygplan
- ↳ G 101 Schulgleiter SG 38
- ↳ Se 102 Grunau Baby IIB-2
- ↳ Se 103 DFS Kranich B-1
- ↳ Se 104 DFS Weihe
- ↳ Lg 105 Flygindustri AFI Fi-3
- ↳ Flyglitteraturgruppens Flygboksforum
- ↳ Flygböcker utgivna 2024-2025
- ↳ Flygböcker utgivna 2023-2024
- ↳ Flygböcker utgivna 2022-2023
- ↳ Flygböcker utgivna 2021-2022
- ↳ Flygböcker utgivna 2020-2021
- ↳ Flygböcker utgivna 2019-2020
- ↳ Flygböcker utgivna 2018-2019
- ↳ Flygböcker utgivna 2017-2018
- ↳ Flygböcker utgivna 2016-2017
- ↳ Flygböcker utgivna 2015-2016
- ↳ Flygböcker utgivna 2014-2015
- ↳ Flygböcker utgivna 2013-2014
- ↳ Köp-, byt- och sälj
- ↳ Data- och forumfrågor
- ↳ Civila och militära flyghistorier