63 / 263
S 5A
Typ: Heinkel HE 5/t
Tillverkad av Svenska Aero, Lidingö
c/n: 55
Tillverkningsår: 1929
1929 Levererad till F2,märkning 263
1929-10-11 Godkänd
1930-09-27 Haveri på Oscar-Fredriksborgs kaserngård.Kollision med byggnad.Ff sergeant Ernst Olsson omkom,fs skadades,mek oskadd.
1930-11-04 Kasserad,totalhaveri.
Gångtid:
63 / 263, S 5A
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 3919
- Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58
Re: 63 / 263, S 5A
S 5A
263
Typ: Heinkel HE 5/t
Tillverkare: Svenska Aero A.B., Lidingö
Tillverkningsnummer: 55
F 2 förråd 1929-09-21. Motor typ BJ VI nr 6444.
Numrerat 263
I tjänst 1929-09-28.
Godkänt 1929-10-11 med motor typ BJ VI nr 6335
Förråd 1929-10-12.
I tjänst 1929-11-11.
Förråd 1930-05-04.
Till CFV 1930-06-12.
Förråd 1930-07-01.
Till F 2 1930-07-03.
I tjänst 1930-07-12.
Förråd 1930-08-21.
I tjänst 1930-08-26.

Totalhaveri 1930-09-27 vid Oskar-Fredriksborg, Vaxholm.
Besättningen ff sergeant Ernst E Olsson omkom, fs Birger Lagerström skrubbsår, mek furir G Roth oskadad
Kasserat 1930-11-04
263
Typ: Heinkel HE 5/t
Tillverkare: Svenska Aero A.B., Lidingö
Tillverkningsnummer: 55
F 2 förråd 1929-09-21. Motor typ BJ VI nr 6444.
Numrerat 263
I tjänst 1929-09-28.
Godkänt 1929-10-11 med motor typ BJ VI nr 6335
Förråd 1929-10-12.
I tjänst 1929-11-11.
Förråd 1930-05-04.
Till CFV 1930-06-12.
Förråd 1930-07-01.
Till F 2 1930-07-03.
I tjänst 1930-07-12.
Förråd 1930-08-21.
I tjänst 1930-08-26.

Totalhaveri 1930-09-27 vid Oskar-Fredriksborg, Vaxholm.
Besättningen ff sergeant Ernst E Olsson omkom, fs Birger Lagerström skrubbsår, mek furir G Roth oskadad
Kasserat 1930-11-04
Re: 63 / 263, S 5A
Leif Fredin skrev:
>>Totalhaveri 1930-09-27 vid Oskar-Fredriksborg, Vaxholm. >>
1930-09-27 -- S 5A -- 263 -- F 2
Kaserngården 0scar-Fredriksborg
Haveriet han inträffat kl 08.11 i samband med återflygning till F 2 efter avslutad samövning med KA. Start skedde från bryggan nedanför I 1 V förläggning kl 07.55.
Starten skedde i sidvind på en nästan spegelblank vattenyta. Efter lättning har ff först flugit över Trälhavet mot Margretelund, där ff svängt tillbaka mot Oscar-Fredriksborg, tydligen i avsikt att göra en "avskedssväng" över fästningen.
Fpl har kommit in från Oxdjupet på lägsta höjd, passerat över kaserngården, varefter ff gjort en tvär vänstersväng och bankat omkull fpl. Härvid har fpl med vänster flottör kolliderat med en skorsten på södra kasernen, varpå fpl tappat farten och kolliderat med taket på arrestbyggnaden, slagit mot en belysningsstolpe och träden norr om arrestbyggnaden.
Vid nedslaget mot kaserngården har fpl kapotterat. Bränsletankarna har vid nedslaget söndrats, och fpl har snabbt fattat eld. Vid den första kollisionen har fs slungats ur fpl och hamnat på taket till byggnaden. Fs har därvid undkommit med skrubbsår. Mek har snabbt lyckats ta sig ur fpl och har tillsammans med fs till sist lyckats frigöra den svårt skadade ff. Äldläk KA 1 har snabbt kommit till platsen och omedelbart klippt upp de varma och ännu rykande kläderna. Ff har därefter medförts till KA 1 sjukhus.
Från F 2 rekvirerades omedelbart flygambulans och kl 08.50 har ett fpl typ S 5, använt som reservambulans, landat invid slipen vid snickarverkstaden. Den svårt skadade ff har emellertid ej kunnat transporteras i detta fpl varför Äldläk KA 1 omedelbart kontaktat ABA. Kl 09.23 har fpl "Uppland" landat vid södra bryggan och tagit ombord de skadade. Efter start kl 09.32 har de skadade förts till Garnisionssjukhuset, där ff dock senare till följd av erhållen huvudskada samt svåra brännskador på armar och ben avlidit.
Orsaken till haveriet har varit förarfel, i det att ff på relativt låg höjd utfört sväng med kraftig bankning, varvid fpl förlorat farten och vikit sig.
Källa: http://www.svfplhist.com/
>>Totalhaveri 1930-09-27 vid Oskar-Fredriksborg, Vaxholm. >>
1930-09-27 -- S 5A -- 263 -- F 2
Kaserngården 0scar-Fredriksborg
Haveriet han inträffat kl 08.11 i samband med återflygning till F 2 efter avslutad samövning med KA. Start skedde från bryggan nedanför I 1 V förläggning kl 07.55.
Starten skedde i sidvind på en nästan spegelblank vattenyta. Efter lättning har ff först flugit över Trälhavet mot Margretelund, där ff svängt tillbaka mot Oscar-Fredriksborg, tydligen i avsikt att göra en "avskedssväng" över fästningen.
Fpl har kommit in från Oxdjupet på lägsta höjd, passerat över kaserngården, varefter ff gjort en tvär vänstersväng och bankat omkull fpl. Härvid har fpl med vänster flottör kolliderat med en skorsten på södra kasernen, varpå fpl tappat farten och kolliderat med taket på arrestbyggnaden, slagit mot en belysningsstolpe och träden norr om arrestbyggnaden.
Vid nedslaget mot kaserngården har fpl kapotterat. Bränsletankarna har vid nedslaget söndrats, och fpl har snabbt fattat eld. Vid den första kollisionen har fs slungats ur fpl och hamnat på taket till byggnaden. Fs har därvid undkommit med skrubbsår. Mek har snabbt lyckats ta sig ur fpl och har tillsammans med fs till sist lyckats frigöra den svårt skadade ff. Äldläk KA 1 har snabbt kommit till platsen och omedelbart klippt upp de varma och ännu rykande kläderna. Ff har därefter medförts till KA 1 sjukhus.
Från F 2 rekvirerades omedelbart flygambulans och kl 08.50 har ett fpl typ S 5, använt som reservambulans, landat invid slipen vid snickarverkstaden. Den svårt skadade ff har emellertid ej kunnat transporteras i detta fpl varför Äldläk KA 1 omedelbart kontaktat ABA. Kl 09.23 har fpl "Uppland" landat vid södra bryggan och tagit ombord de skadade. Efter start kl 09.32 har de skadade förts till Garnisionssjukhuset, där ff dock senare till följd av erhållen huvudskada samt svåra brännskador på armar och ben avlidit.
Orsaken till haveriet har varit förarfel, i det att ff på relativt låg höjd utfört sväng med kraftig bankning, varvid fpl förlorat farten och vikit sig.
Källa: http://www.svfplhist.com/