I tjänst: 1943-1952
Antal i Flygvapnet:
J 22-1 Jaktversion med 2 st 13,2 mm akan, 2 st 8 mm ksp (141 st)
J 22-2 Jaktversion med 4 st 13,2 mm akan (57 st)
S 22-3 Spaningsversion med 2 st 13,2 mm akan, 2 st 8 mm ksp och seriekamera SkA 4. Dessa var ombyggda J 22-1, blev senare ombyggda till J 22-1 igen.
Moderator: Sven-Erik Jönsson
av Leif Fredin » 11 mar 2014, 12:12
22175
J 22
Typ FFVS 22
Tillverkare: Kungl. Flygförvaltningens Flygverkstad Stockholm, Ulvsunda
Levererat till F 9 1944-10-07
Godkänt 1944-10-12
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-21 gällande från och med 1945-05-01.
Märkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Typbeteckning ändrad till J 22-1 enl FF, MF H 22:3 daterad 1945-03-06
Totalhaveri 1946-07-29 i havet väster Marstrand. Kollision i luften med 21109. Märkning 9-röd G
Motor: TWC3 nr 3444
Ff kadett R Ivan Segersten oskadad. Fallskärmssprång
Kasserat 1946-08-23 med motor TWC3 nr 3444
-
Leif Fredin
-
- Inlägg: 3919
- Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58
av Bengt Ekbladh » 11 nov 2019, 21:37
22175 J 22-1
…
Om kollen mellan 21109 och 22175 ,1946-07-29 i havet väster Marstrand
Båda planen från F9 och piloterna hoppar.
...Tyvärr gick det
sämre för räddarna!""När Jagaren Helsingborg satte en livbåt i sjön för att rädda fsk-hoppande pilot
hamnade 4 man i sjön...2 man räddas...
men 2 sögs sögs mot proppellern...slogs ihjäl Se i Hopp i nöd o lust sid 134 .
Lars har ett urklipp
.
https://www.bing.com/images/search?view ... vt=2&sim=1 kolla även 21109 ..piloten räddad av Jagaren Sundsvall
-
Bengt Ekbladh
-
Återgå till J 22, FFVS J 22
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster