B 5B
Typ: Northrop 8A-1
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer 142
Första flygning 1940-06-07
Levererat till F 4 1940-06-30. Motor typ My XXIV nr 535
Godkänt 1940-07-19
Märkning 4-19

Till CVM 1940-09-15. Motorbyte. Motor typ My XXIV nr 578 monterad
Till SAAB/L 1940-10-16. Modifiering av vingar samt diverse justeringsarbeten
F 4 formation 1940-11-25.
Haveri 1940-12-11; märkning 4-8.
Motor: My XXIV nr 578
Mekaniker Jonsson oskadad
Orsak till haveri: Fpl 7008 kommit i rörelse under uppkörning och kolliderat med två parkerade fpl, 7018 och 7028.
Skador flygplan: Vänster vinge (nr E 210): Nosplåt och spryglar skadade i 3 fält närmast vingspetsen. Höger vinge (nr E 170): Nosplåt, spryglar och balk nr 1 skadade; vingen deformerad från sprygel utanför strålkastaren till vingspetsen.
Skador motor: Motoraxeln eventuellt krökt.
Beräknad reparationskostnad 4.300:- kr
Verkstad 1940-12-12. Haverireparation.
Formation 1941-02-10.
Haveri 1941-08-19.
Reparation klar 1941-08-26
Nödlandning 1942-01-28 1 mil nordväst Anundsjö
Motor: My XXIV nr 578
Besättningen, ff vpl korpral Hugo Bertil Lantz, fsk vpl korpral Mårtensson oskadad
Orsak till nödlandning: Tändstiftsfel.
Övningens natur: navigeringsflygning, landning på frusen sjö, planet flygbart efter tändstiftsbyte.
Verkstad 1942-02-06. Liten översyn, motorbyte
Beräknas klar 1942-04-01
Märkning 4-blå G (1943-08-18)
Verkstad 1943-10-15 till 1943-11-26, begränsad översyn
Överlämnat till Fc som lån 1944-07-14 jämlikt fo B 87 punkt 10. Motor typ My XXIV nr 648
Överlämnat till F 3 1944-08-01 jämlikt fo B 91 punkt 9
Till CVM 1944-09-02 för montering av målbogseringsanordning.
Till F 3 1944-10-26.
Till CVM 1945-08-03 för modifiering, motorbyte, införande av DK.
Modifiering klar 1945-09-03. Användes vid provkast med fallskärmar
Motorbyte påbörjat 1945-09-11. Motor typ My XXIV nr 577 inmonterad.
Anmäld klar 1945-10-11.
Till F 3 1945-10-22.
Överlämnat til Fc 1946-04-15 som lån för målbogseringsprov.
Återlämnat till F 3 1946-06-19.
Överlämnat till F 8 1947-06-21. Motor typ My XXIV nr 577
Kasserat 1948-07-12. Gångtid total 906 tim. Antal flygningar 1091 st.