2538
Typ Fiat C.R.42
Tillverkare: Fabbrica Italiana Automobili Torino, Turin
Tillverkningsnummer: 916
Kontrollfluget 1941-04-08
Avsänt från Turin 1941-05-03
Till CVM för uppmontering.
Påbörjad 1941-05-21.
Anmält klar för avhämtning 1941-06-06.
Godkänt 1941-05-31
Levererat till F 9 1941-06-09. Motor typ Fiat A 74 nr 1227
Haveri 1941-11-07 vid Säve. Märkning 9-14
Motor: Fiat A 4M nr 1227
Ff furir Ove Bertil August Huzell oskadad
Orsak till haveri: För hög hastighet vid körning å marken. Fpl gjorde under inkörning ”ground-loop” och gick på höger vinge
Skador flygplan: Höger vingställ samt höger höjdroder skadade.
Beräknad reparationskostnad 8000:- kr
Till CVM 1942-01-15
Haveri 1942-11-16 vid F 9, Säve. Märkning 9-14, tillhörde 1/F 9
Total gångtid: 186.50 tim
Motor: Fiat A74M nr 1475
Total gångtid: 37.15 tim
Flygförare asp Bylin oskadad
Orsak till haveri: Ground loop.
Skador flygplan: Vänster undervinge och höjdroder skadade.
Skador motor: Inga.
Beräknad reparationskostnad: 8.000:- kr
Ur protokoll:
Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Se anmälan.
Stnavdchefen med
anmälan.
Till Chefen för 1. div F 9.
Härmed får jag vördsamt att fpl 14/2538 med motor 1475 denna dag gjort ”ground loop” varvid vänster undervinge och höjdroder skadades.
Förare: Aspirant Bylin
Säve den 16 november 1942.
S Edstam.
Stnavdchef.
Aspirant Bylin anförde i huvudsak följande:
Han var 16/11 beordrad deltaga i divisionsflygning. I landningen gjorde han en fullkomligt normal sätt-ning. Omedelbart efter sättningen fick han ett kraftigt vindkast, som lyfte upp högervingen, vd fpl stjälpte över åt vänster och vänster undervinge och höjdroder skadades, Någon girning eller ”ground loop”-tendens förelåg icke i samband med sättningen, utan stjälpningen förorsakades av den rådande starka och byiga vinden.
Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
På grund av den rådande hårda och byiga vinden kan asp Bylin knappast lastas för det inträffade var-för jag vördsamt före föreslå, att kronan vidkännes kostnaderna
Säve den 16/11 1942
G: Swanlund
Förhörsledare
Svante Nordquist
Protokollförare
Beslut:
Föraren anses ej ha brustit i den aktsamhet, som skäligen bort iakttagas.
Kronan vidkännes kostnaden. Materielen iståndsättes genom avd VI försorg.
Säve den 17/11 1942
M. Bång
Depåchef
/R.A. Sandberg.
Haveri 1943-02-09 vid F 9, Säve. Märkning 9-14.
Total gångtid: 205.15 tim
Motor typ Fiat A74M nr 1475
Total gångtid: 54.30 tim
Flygförare furir Uggla oskadad
Orsak till haveri: Ground loop vid körning på marken.
Skador flygplan: Höger undervinge bräckt. Höger höjdroder skadat.
Skador motor: Inga.
Ur protokoll
Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Se anmälan
Till Chefen för 1. div F 9.
Härmed får jag vördsamt anmäla att fpl 14/2538, med motor 1475, denna dag under körning på marken gjort ”ground loop” med påföljd att skador uppstått å höger undervinge samt höjdroder.
Förare: Vpl ff Uggla
1. fplmek: K 121 Pettersson
Fpl gångtid: 205 t 15 m
Motorns gångtid: 54 t 30 m
Säve den 9 februari 1943
S Edstam.
Stnavdchef.
Vpl ff furir Uggla anförde i huvudsak följande:
Han var enl. flygprogrammet 9/2 beordrad utföra start- och landningsövningar mellan kl 0900-0925 med fpl 14, som var försett med låsbar sporre. Han landade på bana 8. Efter avslutad utrullning svängde han in på bana 6 och körde fram till torget. Där skulle han från vinden svänga in på bana 3 (7) för att köra upp till start å bana 8. Han var tvungen att dra på gas för att svänga in på bana 3 (7), samtidigt som han bromsade vänster hjul. Mitt i svängen övergick han till höger sidoroder för att häva svängen. Då fpl ej lydde rodren gav han även höger broms, men denna tog ej. Han drag därför på gas för att stoppa svängen. Detta hjälpte fortfarande ej utan han tvingades dra på ännu mer gas, men fpl svängde fortfarande åt vänster och gick över på höger vinge med haveri som följd. Orsaken anser han vara, att höger broms ej tog ordentligt. Bromstrycket var 9 kg. Vid utkörningen till start och vid övrig körning på marken hade bromsarna fungerat u a.
Fänrik Brehmer anförde i huvudsak följande:
Han körde från parkeringsplatsen på bana 1 ut till start. Under utkörningen såg han ett fpl, som sedan visade sig vara fpl 14, svänga runt vid torget och gå på höger vinge. Svänghastigheten var ovanligt hög. Vindstyr-kan var vid 9-10 tiden 8 m/sek, varför han själv hade besvär att svänga in på bana 3 (7), Snösörja förefanns på banan.
Fplmästare Englund anförde i huvudsak följande:
Han provkörde fpl med exakt lika bromstryck som vid haveriet. Bromsarna togo mycket ojämt, höger broms tog inte alls. Fpl var mycket svårmanövrerbart på marken.
Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
Föraren har handlat felaktigt genom att försöka svänga upp från vinden med dåliga bromsar genom att dra på gas för att häva svängar. Föraren borde istället ha dragit av gasen och inväntat hjälp från mek. Dock torde det sörjiga väglaget och den omständigheten, att höger broms icke fungerade i hög graf ha bidragit till have-riet, vilket torde beaktas vid ev. krigsrätt.
Säve den 9/2 1943
Gösta Swanlund
Förhörsledare
Svante Noruist
Protokollförare
Beslut:
Föraren anses ej ha brustit i den aktsamhet, som skäligen bort iakttagas.
Kronan vidkännes kostnaden.
Säve den 17/2 1943
M. Bång
Depåchef
/R.A. Sandeberg.
Överlämnat till F 13 1944-06-28 som lån. Motor typ Fiat A74 nr 1466
Haveri 1944-07-06 vid F 9, Säve. Märkning 9-35.
Motor: Fiat A 74 nr 1466
Ff aspirant Svante Östberg oskadad.
Orsak till haveri: Landning efter skjutning mot luftmål. Sättning för långt tillbaka, ca 200 m från märket, varvid fpl kolliderade med stenmur.
Skador flygplan: Vänster undervinge och stjärtpartiet deformerade. Höger landningsställsben avbrutet.
Skador motor: Samtliga propellerblad krökta.
Beräknad reparationskostnad 10.000:- kr
Återlämnat till F 9 1944-07-18
Kasserat 1944-08-19
2538 J 11
I tjänst 1940-1945
Antal i Flygvapnet: 72 st
Antal i Flygvapnet: 72 st
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 3919
- Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58
Återgå till "J 11, Fiat C.R.42"
Hoppa till
- Läs detta först – regler och tips
- SFF - Svenskt Flyghistoriskt Forum
- ↳ Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del
- ↳ Galleri - fotografier, konstverk och annat
- ↳ Flygfilm
- ↳ Artiklar om flyg i tidskrifter och kommentarer till notiser på SFF hemsida
- ↳ Civilflygregistret
- ↳ Förkortningar i Civilregistret
- ↳ SE-AAA -- SE-AZZ
- ↳ SE-BAA -- SE-BZZ
- ↳ SE-CAA -- SE-CZZ
- ↳ SE-DAA -- SE-DZZ
- ↳ SE-EAA -- SE-EZZ
- ↳ SE-FAA -- SE-FZZ
- ↳ SE-GAA -- SE-GZZ
- ↳ SE-HAA -- SE-HZZ
- ↳ SE-IAA -- SE-IZZ
- ↳ SE-JAA -- SE-JZZ
- ↳ SE-KAA -- SE-KZZ
- ↳ SE-LAA -- SE-LZZ
- ↳ SE-MAA -- SE-MZZ
- ↳ SE-RAA -- SE-RZZ
- ↳ SE-SAA -- SE-SZZ
- ↳ SE-TAA -- SE-TZZ
- ↳ SE-UAA -- SE-UZZ
- ↳ SE-VAA -- SE-VZZ
- ↳ SE-XAA -- SE-XZZ
- ↳ SE-YAA -- SE-YZZ
- ↳ SE-ZAA -- SE-ZZZ
- ↳ Produktionsregistreringar
- ↳ Saab 340; SE-B00--B99
- ↳ Saab 340; SE-C00--C99
- ↳ Saab 340; SE-D00--D99
- ↳ Saab 340; SE-E00--E99
- ↳ Saab 340; SE-F00--F99
- ↳ Saab 340; SE-G00--G99
- ↳ Saab 2000; SE-001--999
- ↳ SE-V01--V99
- ↳ Övriga; SE-000--999
- ↳ S-AAA -- S-AAR
- ↳ S-AAAA--AZZZ
- ↳ Svenska militära flygplan och helikoptrar
- ↳ A 1 Phönix C.I Dront E.2
- ↳ B 1, Fiat BR
- ↳ B 2, Fiat BR 1
- ↳ B3, Junkers Ju 86K
- ↳ B 4, Hawker Hart
- ↳ B 5, Northrop 8A-1
- ↳ B 6, Republic 2PA - Model 204 A Guardsman
- ↳ B 16, S 16, T 16 samt Tp 16 Caproni Ca 313
- ↳ B 17 och S 17, Saab 17
- ↳ B 18 , S 18 och T 18, Saab 18
- ↳ Fpl 51A, Fpl 51B Piper PA-18-150 Super Cub
- ↳ Fpl 53 Dornier Do 27A-4
- ↳ Fpl 54 MFI-10B Vipan
- ↳ Fpl 54B Piper PA-31-350 Chieftain
- ↳ Fpl 801, MFI-9B Mili-trainer
- ↳ Phönixjagaren / J 1, Phönix D.II (serie 122)
- ↳ J 2, Nieuport 29C-1
- ↳ J 3, Fokker C.V-D
- ↳ J 4, Heinkel HD 19
- ↳ J 5, SA-11 Jaktfalken
- ↳ J 6, SA-14 Jaktfalken I och SA-14 Jaktfalken II
- ↳ J 7, Bristol Bulldog Mk IIA
- ↳ J 8, Gloster Gladiator
- ↳ J 9, Seversky Republick EP-106
- ↳ J 11, Fiat C.R.42
- ↳ J 20, Reggiane Re 2000 Falco 1
- ↳ Saab 21
- ↳ J 22, FFVS J 22
- ↳ J 26 North American P-51D Mustang
- ↳ J 28 Vampire
- ↳ J 29, S 29C, Saab 29 Tunnan
- ↳ J 30 Mosquito
- ↳ Saab 32 Lansen
- ↳ J 33 Venom
- ↳ J 34 Hawker Hunter
- ↳ Saab 35 Draken
- ↳ Saab 37 Viggen
- ↳ Saab JAS 39 Gripen
- ↳ P 1, Sparmann S 1-A
- ↳ P 5, Handley Page HP 53 "Suecia"
- ↳ P 6, Focke Wulf Fw 58C-2
- ↳ S 1, FMV S 21/S 25
- ↳ S 2, Hansa typ 31 och 32
- ↳ S 3, Hansa typ 42 (Heinkel HE 2)
- ↳ S 4, Hansa typ 47, Heinkel HE 4
- ↳ S 5, Heinkel He 5 Hansa
- ↳ S 6, Fokker CV.D, Fokker CV.E
- ↳ S 9, S 9H, Hawker Osprey
- ↳ S 12, Heinkel He 114A
- ↳ S 14, Fieseler Fi 156C Storch
- ↳ S 31, Vickers Armstrong Spitfire PR Mk XIX
- ↳ SH 89, CASA C-212-300 Aviocar
- ↳ S 100B, Saab 340B (AEW)
- ↳ S 102B, Gulfstream IV G
- ↳ S 106, Bombardier GlobalEye AEW&C
- ↳ Sk 1, Ö 2, Albatros
- ↳ Sk 2, Friedrichshafen FF 33L (E)
- ↳ Sk 3, Avro Fb
- ↳ Sk 4, Heinkel HD 24
- ↳ Sk 5, Heinkel HD 35
- ↳ Sk 6, Heinkel HD 36
- ↳ Sk 7, DH 60X Cirrus Moth / DH 60M Gipsy Moth
- ↳ Sk 8, Svenska Aero SA-12 Skolfalken
- ↳ Sk 9, DH 60T Moth Trainer
- ↳ Sk 10, Raab-Katzenstein RK-26
- ↳ Sk 11, De Havilland DH 82A Tiger Moth
- ↳ Sk 12 Focke Wulf Fw 44J Stieglitz
- ↳ Sk 14, North American NA 16-4M
- ↳ Sk 15, Klemm Kl 35B och 35D
- ↳ Sk 16, North American T-6/Noorduyn AT-16
- ↳ Sk 25 Bücker Bü 181B-1 Bestmann
- ↳ SK 40, Grob G 120TP
- ↳ Sk 50 Saab 91 Safir
- ↳ SK 60 Saab 105
- ↳ SK 61, Beagle B 125 Bulldog
- ↳ T 1, Heinkel HD 16
- ↳ T 2, Heinkel He 115A-2
- ↳ Trp 1, Junkers F 13
- ↳ Trp 2, Junkers W33 / W34
- ↳ Trp 3, De Havilland D.H. 90 Dragonfly
- ↳ Tp 4, Beechcraft 18R
- ↳ Tp 5, Junkers Ju 52/3m
- ↳ Tp 6, Fairchild 24 De Luxe
- ↳ Tp 7, Miles M 3A Falcon
- ↳ Tp 8, Waco UIC-4, Waco ZQC-6
- ↳ Tp 9, Junkers Ju 86 Z-7
- ↳ Tp 10, Fokker F VIII
- ↳ RWD 13
- ↳ Tp 24, Dornier Do 24T-3
- ↳ Tp 45, Beechcraft 18S
- ↳ Tp 46, De Havilland D.H. 104 Dove (Devon)
- ↳ Tp 47, Consolidated PBY-5A Catalina
- ↳ Tp 52, English Electric Canberra B Mk 2
- ↳ TP 55, De Havilland Canada DHC-4 Caribou
- ↳ Tp 78, Noorduyn UC-64A Norseman
- ↳ Tp 79, Douglas DC-3
- ↳ Tp 80, Avro Lancaster B Mk.1
- ↳ Tp 81, Grumman G-21A Goose
- ↳ Tp 82, Vickers Varsity
- ↳ Tp 83, Hunting Percival P66 Pembroke C Mk 52
- ↳ TP 84, Lockheed C-130 Hercules
- ↳ TP 85, Sud Aviation SE-210 Caravelle III
- ↳ TP 86, Rockwell International Sabreliner 40A
- ↳ TP 87, Cessna 404 Titan
- ↳ TP 88, Fairchild-Swearingen Metro III/Merlin IVC
- ↳ Tp 91, Saab 91A Safir
- ↳ TP 100A, Saab 340B
- ↳ TP 101, Beech Super King Air 200C
- ↳ TP 102, Gulfstream IV G-1159
- ↳ TP 103, Cessna 550 Citation II
- ↳ Ö 1, Tummeliten
- ↳ Ö 2, FVM 160-Albatros
- ↳ Ö 3, Gloster Grouse II
- ↳ Ö 4, FVM Phönix C.1 Dront
- ↳ Ö 5, FVM Phönix C.1 Dront
- ↳ Ö 6, Bristol F.2B Fighter
- ↳ Ö 7, Svenska Aero SA-10 Piraten
- ↳ Ö 8, Svenska Aero SA-13 Övningsfalken
- ↳ Ö 9, ASJA Typ 2
- ↳ Flygkompaniet
- ↳ A.E.G.
- ↳ Albatross
- ↳ Avro
- ↳ Blériot
- ↳ Breguet B.1
- ↳ Breguet
- ↳ Bristol
- ↳ Dronten
- ↳ Farman
- ↳ Fiat
- ↳ Fjällbäck
- ↳ Fokker
- ↳ Fokker
- ↳ Gloster
- ↳ Heinkel
- ↳ J.23
- ↳ J.24
- ↳ Macchi
- ↳ Morane
- ↳ Nieupoort IVG /M1
- ↳ Nieuport 29 C-1 /J 25
- ↳ Phönix
- ↳ S.18
- ↳ S.21
- ↳ Siskin
- ↳ S.W.
- ↳ SW 16
- ↳ Triplanet
- ↳ Tummeliten
- ↳ Thulin D
- ↳ Thulin E
- ↳ Thulin L
- ↳ Thulin K
- ↳ Thulin FA
- ↳ Marinens Flygväsende MFV
- ↳ Aeroplanet nr 1
- ↳ Albatros
- ↳ Fairey
- ↳ Farman
- ↳ Friedrichshafen
- ↳ Hansa-Brandenburg
- ↳ Hansa
- ↳ Heinkel
- ↳ Lévêque
- ↳ L.V.G.
- ↳ Macchi
- ↳ Morane
- ↳ Nieuport
- ↳ Savoia
- ↳ Supermarine
- ↳ Thulin
- ↳ Helikoptrar
- ↳ HKP 1, Boeing Vertol 44A och Boeing Vertol 44B
- ↳ HKP 2, SA SE3130 Alouette II
- ↳ HKP 3A, HKP 3B, HKP 3C, Agusta Bell B/C
- ↳ HKP 4A, 4B, 4C, 4D, Boeing Vertol 107-II
- ↳ HKP 5A, HKP 5B, Hughes 269A / Schweizer 300C/269C
- ↳ HKP 6A, 6B, 6C, Agusta-Bell 206
- ↳ HKP 9A, HKP 9B, MBB BO 105
- ↳ HKP 10A, HKP 10B, HKP 10D, AS 332 MI Super Puma
- ↳ HKP 11, Agusta Bell AB 412HP
- ↳ HKP 14, NHIndustries NH90
- ↳ HKP 15, Agusta A109 LUHS
- ↳ HKP 16, Sikorsky UH-60M Black Hawk
- ↳ Glid- och segelflygplan
- ↳ G 101 Schulgleiter SG 38
- ↳ Se 102 Grunau Baby IIB-2
- ↳ Se 103 DFS Kranich B-1
- ↳ Se 104 DFS Weihe
- ↳ Lg 105 Flygindustri AFI Fi-3
- ↳ Flyglitteraturgruppens Flygboksforum
- ↳ Flygböcker utgivna 2024-2025
- ↳ Flygböcker utgivna 2023-2024
- ↳ Flygböcker utgivna 2022-2023
- ↳ Flygböcker utgivna 2021-2022
- ↳ Flygböcker utgivna 2020-2021
- ↳ Flygböcker utgivna 2019-2020
- ↳ Flygböcker utgivna 2018-2019
- ↳ Flygböcker utgivna 2017-2018
- ↳ Flygböcker utgivna 2016-2017
- ↳ Flygböcker utgivna 2015-2016
- ↳ Flygböcker utgivna 2014-2015
- ↳ Flygböcker utgivna 2013-2014
- ↳ Köp-, byt- och sälj
- ↳ Data- och forumfrågor
- ↳ Civila och militära flyghistorier