Moderator: Sven-Erik Jönsson
Peder Thorell skrev:Tittar man noga på bilden i Kontakt 93, ser man en färgskiftning på fenan runt ettan i 14. Denna färgskiftning saknas runt/vid fyran. Detta skulle kunna betyda att planet är ommärkt med ny stationssignal. Om man bara ändrat ettan och inte fyran skulle det kunna vara någon av individerna 35074 eller 35084. Huruvida individen 35074 var ett av planen försett med provkamouflage vet jag inte, men 35084 hade provkamouflage.
Fortfarande är det ingen som har kunnat upplysa om det fanns fler individer försedda med provkamouflaget förutom de fyra som nämnts tidigare i tråden.
Den bild med foto på 35075, 35077 och 35084, som jag tidigare hänvisat till, finns i boken Ett År I Luften 1962-1963-1964 och troligtvis tagen av Ingmar Thuresson.
Foto på 35076 finns på sidan 105 i SFF:s Flyghistorisk Revy om Draken 50 år.
//Peder
Nicklas Lennartsson skrev:Om det är 35090 som är aktuellt flygplan bör FVM kunna svara på genom en titt i loggboken som de förhoppningsvis bevarat. 35090 var ju nämligen den 35 Adam som länge stod i "SAAB-raden" utanför gamla museumet. Var hon är nu har jag dock ingen aning om
Peder Thorell skrev:Ytterligare ett inlägg till provkamouflaget på Draken.
För en vecka sedan hittade jag ett foto på vad som bör ha varit 35073. Det sorgliga är att jag inte kan återfinna detta foto. Som jag minns verkade det som om flygplanet hamnat i ryssjan eller något liknande. Fotot var sv/v och ganska mörkt, men jag tyckte det verkade troligt att denna individ också var försedd med provkamouflaget.
Om det är på det viset, återstår då ytterligare en maskin för att komma till sex.
//Peder
Peder Thorell skrev:MEN, igen, någon förklaring till min ursprungliga fråga har ännu inte fått. Vilket individnummer har Draken på fotot i Kontakt? Eftersom det är en maskin med provkamouflage, kan det ju bara vara en av de sex som målades upp i detta kamouflage.
Dessutom ännu en fråga, kan någon hitta det foto jag talar om i början av detta inlägg? //Peder
Peder Thorell skrev:Jo, jag har pratat med Bosse Widfeldt, men han visste ingenting om den aktuella bilden.
//Peder
Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst