Tysk Luftwaffe-personal bosatt i Sverige efter 2 Vk

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Tysk Luftwaffe-personal bosatt i Sverige efter 2 Vk

Inläggav Hans Krensler » 28 okt 2016, 15:45

Många här känner säkert till boken "Nattens Jägare", Max Thimmigs skildring av sin far, den tyske nattjaktpiloten WOLFGANG "Ameis" THIMMIG under andra världskriget. Den är i mina ögon inte bara berömvärd utan även tänkvärd - och då tänker jag närmast på vad som hände efter kriget. Thimmig lyckades efter vissa äventyr redan 1946 komma till Sverige, och då hjälpte det naturligtvis att han hade både fru och barn i Sverige.

Ja - min undran i detta sammanhanget är hur många från Luftwaffe kom egentligen till Sverige efter kriget...och bosatte sig här? Som vi läser i Thimmigs bok, så hade de inflyttade tyskarna det inte lätt, det var en tid där tysk=nazist, kriget och alla dess skrämmande detaljer var svåra att glömma. Många fick säkert ligga lågt i sitt nya hemland, och inte göra alltför stort väsen om sig. Även att de varit flygare under världskriget var förmodligen inget att basunera ut...

Men nu, många år senare, har deras barn och barnbarn levt sig in i det svenska samhället, och kan, som Max Thimmig, vara öppet nyfikna om vad som egentligen hände...då för över 70 år sedan.

Min fråga - och önskan, är sålunda att vi här på Svenskt Flyghistoriskt Forum - med vårt stora flygintresse - kollar runt i vår stad och hembyggd, frågar likasinnade, och kanske så kan gräva fram lite glömd flygande personal från det dåtida Luftwaffe ur historiens gömmor. Piloter, navigatörer och andra som efter kriget kom till Sverige - för att stanna...

Med spänning väntar vi på svar :D !

Hans Krensler
Senast redigerad av Hans Krensler 01 nov 2016, 12:06, redigerad totalt 3 gånger.
Hans Krensler
 
Inlägg: 350
Blev medlem: 24 feb 2008, 18:50
Ort: Schweiz

Re: Tyska piloter som efter andra världskriget kom till Sver

Inläggav Ola Laveson » 29 okt 2016, 15:13

Hej!
Här har jag en tysk fd Me 262 pilot, som bodde och verkade i Sverige (Kalmar och Borgholm) som tandläkare från maj 1951. Harald Tönnissen föddes den 23 febr. 1924 i Leipzig och avled den 23 jauari 2000 i Stochach nära Bodensee. Tyvärr fick jag aldrig tillfälle att träffa honom, då han just avlidit, då jag ringde upp änkan Marianne, som visade sig tala perfekt svenska! Harald Tönnissen, som från den 20 sept. 1944 tillhörde 3./JG 7 måste nödlanda med sin Me 262 utanför Prag strax före krigsslutet. Höll sig gömd undan ryssarna i Leipzig trakten till 1946, då han tog sig över till väst. Studerade till tandläkare i Heidelberg och kom som nygift till Kalmar i början av 50-talet. Återvände till Tyskland och öppnade praktik i Stockach den 1 april 1970.
Av de flygdagböcker jag fått ta del av vid mina besök hos änkan framgår att Tönnissen flugit DK 150 t. och EK 450 t. i Luftwaffe innan haveriet, sedan var kriget över för hans del. Enligt vad änkan Marianne berättade flög Harald Tönnissen i Kalmar flygklubb bl.a. brandbevakning. Han lär ha varit klubbens ordförande en tid. Han skaffade sig svenskt certifikat 1966 (vilket låter sent för mig) och skaffade sig en Cessna sedan han kommit hem till Tyskland för att bla kunna flyga till Öland, där familjen skaffat sig ett sommarställe.
Nu är jag nyfiken på vad Hans Krenslers öppnade tråd om tyska piloter i Sverige kan ge. Detta är mitt bidrag och återkommer med mer detaljer efter lite sök i mina handlingar!
Vidare kan jag erinra mig att jag under skoltiden i Strängnäs i början av 50-talet hade en kvinnlig lärare Fru Snitt, som gifte sig med en Herr Tompke, som sades vara fd Luftwaffe pilot. Vet någon något?
Hoppas mycket på denna tråd
Hälsningar
Ola Laveson
Ola Laveson
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 24 feb 2008, 19:02

Re: Tyska piloter som efter andra världskriget kom till Sver

Inläggav Lars Sundin » 31 okt 2016, 23:55

Två namn kom jag att tänka på när jag såg Hans Krenslers inlägg, Heinz Roesch och Helmuth Wösari. Insåg att de inte riktigt "fyller kraven"; båda kom till Sverige "redan" i slutskedet av VK2 och Wösari var inte tysk och Roesch inte pilot.

Roesch har jag läst om på flera ställen, b l a i något nummer av MACH men den bästa berättelsen finns nog här: http://goto.glocalnet.net/zwf021n/marin_2006.pdf, sid 8-13. Baserad på en intervju med Roesch som jag tror stannade livet ut i östra Uppland; en titt hos Eniro ger intrycket att namnet är vanligare där än i andra delar av vårt land.

När kriget verkade vara på finalen, allmän oordning rådde vid sydöstra Östersjön och han inte hade någon konkret funktion att fylla i Luftwaffe (ansåg han i varje fall) stack han till Sverige med en Dornier Do 24 som kom till nytta vid F 2 på Hägernäs. Senare återgick han till att bli bilmekaniker i Sverige. Han berättar om sina duster med DDR-regimen, bl a om svårigheterna att få hit sin mor (vilket till sist lyckades).

Om Wösari vet jag inte mer än en bild i boken om ÖSFK med en kort bildtext. Även om också jag varit kassör i klubbens segelflygsektion. Se https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... i_mark.jpg . Man har väl betraktat personer som kom hit och som tjänstgjort i Wehrmacht på olika sätt, och delvis beroende på när de kom. Säg "Baltutlämningen"...

Spinoff från mina webbsökningar: http://www.tjelvar.se/flyktingar/4.htm

Kommer även att tänka på tysken Peter Riedel, en av de stora i segelflygets historia, och som var flygattache i Sverige men "hoppade av" från denna post mot krigsslutet. Hörde av en svensk flyghistoriker verksam i Tyskland att han inte överallt stod i hög kurs hos gamla "vapenbröder"; kanske han betraktades som en smitare/desertör. Han höll sig dold i Sverige en kort tid, delvis hjälpt av N-O Sefeldt och bilföretaget Ostermans och lyckades sedan komma iväg till Sydamerika. Se https://en.wikipedia.org/wiki/Peter_Riedel , https://www.amazon.com/German-Air-Attache-Thrilling-Diplomat/dp/1853108790 samt https://larsan13.wordpress.com/2011/11/13/ovantade-foljder-av-tidningslasning-segelflygaren-peter-riedel/
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2906
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Tysk Luftwaffe-personal bosatt i Sverige efter 2 Vk

Inläggav Hans Krensler » 01 nov 2016, 13:34

Hjärtligt tack Ola och Lars för era bidrag! Som ni ser har jag ändrat överskriften på tråden, så att vi kan plocka in all Luftwaffe-personal som efter kriget beslutade sig för att stanna i Sverige. HEINZ ROESCH, den flygande mekanikern, passar in perfekt...en spännande historia!

Roeschs flygning till Sverige i oktober 1944 hittar vi naturligtvis också i Bosse Widfeldts "Tyska Nödlandare"-bok - där även andra Luftwaffe-tyskar dyker upp. Jag har försökt göra en sammanställning av de som troligtvis stannade kvar i Sverige...

Uffz. WERNER BARTEL - landade med en Fi 156 den 20 mars 1945 med tre passagerare i Jämjö (Blekinge).
Gfr. HANS RISSE, Gfr. FRANZ BRUNING och Gfr. VALTER VEITH - landade med en Bü 181 den 24 mars 1945 på Bulltofta, Malmö.
HERMANN BUTZ, civil flyglärare - landade en Bü 181 den 25 maj 1945 i Grönskåra (Småland).
Ofw. FRITZ EHNERT, Fw. ERNST SCHILLING, Ogfr. WILHELM CLAES - landade med en Fw 189 den 8 april 1945 i Ängaholm, Avesta.
Fw. HANS JOSEF DIETL - landade med en Fw 190 F-8 den 3 mars 1945 på Bulltofta, Malmö.
Lt. HORST GEIER - landade en Bf 109 G-10 den 12 april 1945 på Rinkaby.
Ofw. FRITZ MEIER - landade en Bf 109 G-10 den 12 april 1945 på Rinkaby.
Fw. HELMUTH SELFÜHRTER och Fw. JOHANN HAIFINGARTS - landade med en Bü 181 den 28 april 1944 på F 12, Kalmar.
Fl. PETER KELNBERG - landade med en Ar 96 den 1 september 1944 vid Väröbacka, Varberg.
Lt. KARL JOSEF KOCH - landade en Ju W 34hi den 30 oktober 1944 på övningsfältet Sövdeborg vid Vombsjön.

Så, gör en lunchpaus och återkommer...
Senast redigerad av Hans Krensler 01 nov 2016, 16:28, redigerad totalt 1 gång.
Hans Krensler
 
Inlägg: 350
Blev medlem: 24 feb 2008, 18:50
Ort: Schweiz

Re: Tysk Luftwaffe-personal bosatt i Sverige efter 2 Vk

Inläggav Lars Sundin » 01 nov 2016, 15:34

Som ett exempel på vad man kan hitta när man googlar vidare (på den estniska medföljerskans namn):

http://kornknarren.blogspot.se/2013/02/ ... ykten.html

Inget flyghistoriskt nytt men ändå.

Kanske man finner något i en SFF-publikation från ca 1980...

En knorr är att mitt googlande dyker namnen Ahrenberg, Sefeldt och Riedel ofta upp tillsammans. Fast det ligger väl i ämnets natur så att säga.

Senare tillägg (bild av planet vid Hägernäs m m): http://www.avrosys.nu/aircraft/Transpor ... 62Tp24.htm
Senast redigerad av Lars Sundin 02 nov 2016, 01:04, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2906
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Tysk Luftwaffe-personal bosatt i Sverige efter 2 Vk

Inläggav Hans Krensler » 01 nov 2016, 16:28

Tack Lars för ytterligare info, och väl stärkt kör vi vidare...

Uffz. FRANZ MAIER - landade med en Ar 96 den 30 augusti 1944 vid Löderup sydost om Ystad.
Uffz. LUDWIG NITSCH - kom från Kurland och landade med en Fw 190 den 8 maj 1945 vid Fosie utanför Malmö. Skulle utlämnas till ryssarna men rymde från Backamo, och höll sig gömd i Sverige.
Fhr. EMIL POIDINGER - landade med en Macchi MC 202 den 5 oktober 1944 vid Tomelilla, Skåne.
Lt. JÖRGEN SCHULTZE med hustru och svärmor - landade en Bf 110 G-4 den 15 april 1945 på Bulltofta, Malmö.
Lt. HEINZ TÖPFER med två passagerare från Kurland - landade med en Fw 190 den 8 maj 1945 vid ållskogsgård norr om Ystad. Töpfer rymde och bosatte sig i Mölndal, passagerarna blev utlämnade till Sovjet...
Hptm. WALDEMAR W.A.G. WAGLER - kom från Kurland och landade med en Bf 109 G-10 den 24 april 1945 på Rinkaby. Blev han utlämnad...?

Naturligtvis kom mycket fler piloter från det Tyska Riket, med eller utan passagerare, till Sverige under krigsåren. Deras vidare öden och vägar är inte alltid kända - men ett flertal lämnade Sverige under eller efter kriget för västzonen, och inte så få blev utlämnade för vidare förvaring i dåvarande Sovjetunionen...

De tyska Luftwaffe-piloterna som jag ovan listat upp landade under krigets två sista år i Sverige - bort från Nazi-Tyskland var devisen. Och jag förmodar att de flesta också fick en bostad i Sverige. Naturligtvis vore det intressant att få ta del av deras vidare öden i Sverige - hur klarade de av den säkert inte lätta tiden under de första åren i det svenska landet? Behöll de på något sätt kontakten med flygeriet?

Kanske någon här på forumet har haft kontakt med dem, eller deras barn, eller deras barnbarn...Berätta gärna!

Därtill kommer Luftwaffe-personal som kom till Sverige efter kriget, som de nämnda Wolfgang Thimmig och Harald Thönnissen. Där kan jag tänka mig att det säkert finns ytterligare ett par...?

Hans K
Hans Krensler
 
Inlägg: 350
Blev medlem: 24 feb 2008, 18:50
Ort: Schweiz

Re: Tysk Luftwaffe-personal bosatt i Sverige efter 2 Vk

Inläggav Lars Sundin » 03 nov 2016, 13:38

Jag googlade litet, med efter förmåga lämpligt valda sökbegrepp.

Jag fann en viss Jan Hanslik som uppgavs ha varit Luftwaffepilot. Möjligen tjeck och namnets stavning är nog försvenskad. Man finner honom på några östgötiska sajter, t e x http://www.motessparet.se/viewtopic.php?t=8&start=2320 . Ett citat därifrån:

"Den tyske f.d. stridsflygaren Jan Hanslik som på obekanta vägar kom att arbeta på Ödeshögsverken, föreslog bildandet av en "flygklubb" i Hästholmen. Givetvis var det Stora Lunds gamla flygfält som kom på tal. Den 23 juli 1946 samlades ett 40-tal intresserade. Här fanns en del "luckor" i den allmänna historien. Styckjunkaren Urban Friman från Karlsborgs luftvärnsartilleri blev anställd som skjutplatschef vid luftvärnet i Hästholmen. Han hade tjänstgjort i Karlsborg sedan 1930-talet. (Så här långt är det inte ett enda dugg ljug, faktiskt, det som följer är troligen också sant; det saknar endast "dokumentation" ...)"

Här ett porträtt jag lånat från en annan sajt: https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... anslik.jpg

En "slamkrypare" får väl Henry Schumburg sägas vara, han var ju inte pilot i VK2 och antagligen mer svensk än tysk. Återvände till Sverige 1946. Lars Gyllenhaal har hittat honom i sina forskningar: http://forum.skalman.nu/viewtopic.php?t=29545

Signaturen "sveahk" låter litet bekant...
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2906
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Tysk Luftwaffe-personal bosatt i Sverige efter 2 Vk

Inläggav Mikael Olrog » 03 nov 2016, 18:10

Ludwig Nitsch gifte sig och bosatte sig i Sverige. Nödlandade en Bf 109:a 1945 (väldigt lik en sådan som jag sitter i till höger... :lol: )
Användarvisningsbild
Mikael Olrog
 
Inlägg: 125
Blev medlem: 23 feb 2008, 20:12

Re: Tysk Luftwaffe-personal bosatt i Sverige efter 2 Vk

Inläggav Christer Engdahl » 04 nov 2016, 11:03

Mikael Olrog skrev:Ludwig Nitsch gifte sig och bosatte sig i Sverige. Nödlandade en Bf 109:a 1945 (väldigt lik en sådan som jag sitter i till höger... :lol: )


Ludwig var bogserförare och flög SK12 i Landskrona Flygklubb men det var innan min tid i klubben. Jag träffade honom dock vid ett par tillfällen efter att han hade slutat flyga när han som "turist" besökte klubben. Jag har alltid hört att det var en Fw 190A han "smet" i och bland andra, denna artikel stöder mitt minne.

En googling ger fler resultat!
Christer Engdahl
 
Inlägg: 98
Blev medlem: 23 feb 2008, 12:23

Re: Tysk Luftwaffe-personal bosatt i Sverige efter 2 Vk

Inläggav Hans Krensler » 04 nov 2016, 15:26

Tackar för uppgifterna beträffande Ludwig Nitsch - även jag ser honom landa i Sverige i en Fw 190...men kanske Mikael har annan information...?
Jan Hanslik var ny för mig, tysk eller tjeck är frågan?

Lars Sundin skrev:En "slamkrypare" får väl Henry Schumburg sägas vara, han var ju inte pilot i VK2 och antagligen mer svensk än tysk. Återvände till Sverige 1946. Lars Gyllenhaal har hittat honom i sina forskningar: http://forum.skalman.nu/viewtopic.php?t=29545

Signaturen "sveahk" låter litet bekant...
Jodå, sveahk=undertecknad ;-), och tråden om Schumburg tillhör mina bemödanden att hitta svenskar i Tyskland före och under andra världskriget, och då naturligtvis främst de som tillhörde Luftwaffe. En annan svensk som platsar i den kategorin är Nils Ångman, med ett brokigt förflutet både i Persien och Tyskland - kom tillbaka till Sverige efter kriget, bosatte sig i Säffle där han dog 1963.
http://forum.skalman.nu/viewtopic.php?f ... ilit=nils+ångman#p552247

Har f.ö. från Militärarkivet i Freiburg/Brsg. fått en hel del dokument för båda beträffande deras militära anställningar i det tyska riket. Det sista, som gäller Nils Ångman, är ett tyskt utkast till ett brev från WBK (Wehrbezirkskommand der Bundeswehr) från 1957 - ett erbjudande att pga av Ångmans föreliggande personalakter tillställa honom ett tjänsteintyg - från 1926 till 1939! Uppgifterna om hans tjänster under kriget var tydligen inte önskvärda...!

Hans K
Hans Krensler
 
Inlägg: 350
Blev medlem: 24 feb 2008, 18:50
Ort: Schweiz

Re: Tysk Luftwaffe-personal bosatt i Sverige efter 2 Vk

Inläggav Klas Andersson » 04 nov 2016, 15:43

En mångårig kompis ,Johan Svensson har berättat att han kände en man som varit Heinkel 111 pilot under kriget och bla,bombat London .

Jag har nu frågat Johan om detaljer och fått veta att mannen var Erich Fiala (Fiaa enligt böckerna ?)
denne man jobbade under många år tillsammans med Johans far som vakt vid Fängelset i Tidaholm .
Han berättade vidare att Fiala hade ett stort märke på ena underbenet där en granat ? gått igenom !
men värmen gjorde att såret brändes till så att han inte förblödde !
Fiala kom till Sverige i en Siebel 19 April 1945 tillsammans med två andra flyktingar

Rätt säker på att Johan har namnet rätt stavat efter som det finns ett antal FIALA i Tidaholm idag !
Klas Andersson
 
Inlägg: 72
Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30

Re: Tysk Luftwaffe-personal bosatt i Sverige efter 2 Vk

Inläggav Mikael Olrog » 04 nov 2016, 17:53

@Christer - ditt minne är rätt! Jag får leta fram ett foto på mig i en 190:a istället! Det finns också :D
Användarvisningsbild
Mikael Olrog
 
Inlägg: 125
Blev medlem: 23 feb 2008, 20:12

Re: Tysk Luftwaffe-personal bosatt i Sverige efter 2 Vk

Inläggav Christer Engdahl » 05 nov 2016, 11:03

@Mikael - då vill vi se det ... :mrgreen: ... !
Christer Engdahl
 
Inlägg: 98
Blev medlem: 23 feb 2008, 12:23

Re: Tysk Luftwaffe-personal bosatt i Sverige efter 2 Vk

Inläggav Lars Sundin » 06 nov 2016, 00:25

För dem som är intresserade av de mer allmänmänskliga aspekterna när tyska medborgare av olika anledningar kom till Sverige efter kriget kan detta vara en bra läsning:

http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:236106/FULLTEXT01.pdf

Detta fann jag när jag var på jakt efter något om f d Luftwaffe-personal.
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2906
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Tysk Luftwaffe-personal bosatt i Sverige efter 2 Vk

Inläggav Hans Krensler » 06 nov 2016, 13:38

Intressant läsning, tack - återigen - Lars för den hänvisningen!

"Tyskar i Kalmartrakten - En etnologisk studie av berättelser om historia, identitet och tillhörighet" av Barbro Johnsson beskriver genom intervjuer bra realitet och känslotillstånd hos de efter kriget till Sverige inflyttade tyskarna.

Även om de intervjuade inte hade någon flygande bakgrund, så kan vi nog räkna med att Luftwaffe-personalen på svensk botten i mångt och mycket möttes av samma attityder:
"Av de äldre informanternas berättande att döma blev flera av dem betraktade av omgivningen som om de skulle ha varit nazister. De blev bemötta med negativa konnotationer och ord som ”nazisvin”, ”tyskjävel”, ”Hitlerhora” etc. både av barn och vuxna från majoritetsbefolkningen. De tillhörde, som Birgitta sa, ”världens då mest hatade folk”."

Intressant nog avslutas avhandlingen med två flygbilder från Flyghamnen vid Ängö i Kalmar från Kalmar läns museums arkiv - som om författarinnan anade att de en gång i framtiden skulle hamna i ett flygforum... ;-) !

Hans K
Bilagor
FULLTEXT01 (verschoben).pdf
(102.13 KiB) Nerladdad 422 gånger
Hans Krensler
 
Inlägg: 350
Blev medlem: 24 feb 2008, 18:50
Ort: Schweiz

Re: Tysk Luftwaffe-personal bosatt i Sverige efter 2 Vk

Inläggav Ola Laveson » 08 nov 2016, 12:36

Hej!
Här kommer lite mer information om tandläkaren i Kalmar - Bornholm fd Lt. Harald Tönniessen, 3./JG 7 tillhörande KG(J) 6 och vid krigsslutet förlagda till Prag-Rusin (idag Vaclav Havel Int. Airport). I Jan Horns bok " Wir flogen gen Westen", del 1, Egenförlag, 2004 ger Harald Tönniessen själv en utförlig beskrivning över sitt sista krigsuppdrag med Me 262 A-1a från Prag-Rusin för attack mot Cottbus flygfält och "strafing" av parkerade fpl. Under återflygningen sköt han ner en Il-2. Genom att stänga av ena motorn kunde man förlänga flygtiden till 65 min. med Me 262 och under inflygningen mot Prag-Rusin hörs en explosion från vänster motor med brand som följd. Påskjuten? Då höjden var under 400 m måste en nödlandning göras i oländig terräng med totalhaveri och stora skador för piloten som följd. Detta hände den 30 april 1945 och därmed var kriget över för Tönniessens del. Vet sedan inte mer än att förbandsläkaren lade in honom på sjukhus i Prag. Tycks dock ha undvikit att hamna i ryssarnas våld. I en bok om Ritterkreuzträger Hans Waldmann av Gerhard Bracke: " Gegen vielfache Åbermacht", VDM 1997, finns bilder med Tönniessen och en del uppgifter om hans insatser.
Harld Tönniessens änka beklagade, att jag ej hört av mig tidigare för hennes Harald berättade gärna över sina krigsupplevelser. Tidigare besökande "forskare/flyghistoriker" hade redan tagit med sig flygdagböcker mm. Kan dock bifoga ett tidigt porträttfoto av Tönniessen. Kanske väcker minnen hos någon i Kalmar?
Av ovannämnde författare Jan Horn i Dresden har jag fått frågan om jag känner till Heinz Osterkamp, som skulle ha bott och även avlidit i Hälsingborg. Lär ha efterlämnat en dotter Monika Osterkamp i Lund. Alla kontaktförsök har misslyckats. Kan nåon hjälpa till här?
Lev väl önskar
Ola
Bilagor
Harald Tönnessen 001.jpg
Ola Laveson
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 24 feb 2008, 19:02

Re: Tysk Luftwaffe-personal bosatt i Sverige efter 2 Vk

Inläggav Lars Sundin » 08 nov 2016, 13:28

Apropå Osterkamp-ättlingar: Jag googlade och använde också sajterna http://www.eniro.se/privatpersoner/ och http://www.birthday.se/ och fann adresser/tfn-nummer till tre damer Osterkamp i nordvästra Skåne, där två är 48 resp 66 år gamla. En med förnamnet Monika.

Kanske du redan känner till dem.

Sedan undrar jag ju om Heinz var släkt med Theo O: https://en.wikipedia.org/wiki/Theo_Osterkamp
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2906
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Tysk Luftwaffe-personal bosatt i Sverige efter 2 Vk

Inläggav Hans Krensler » 09 nov 2016, 10:24

Det är ju roligt att intresserade tittar in på tråden, men...igår kväll var antalet som läst tråden cirka 1.100, och idag på morgonen nästan 2.000 :shock: :roll: !!!
Förklara det...den som kan :? ...!?

Hans K
Senast redigerad av Hans Krensler 09 nov 2016, 11:28, redigerad totalt 1 gång.
Hans Krensler
 
Inlägg: 350
Blev medlem: 24 feb 2008, 18:50
Ort: Schweiz

Re: Tysk Luftwaffe-personal bosatt i Sverige efter 2 Vk

Inläggav Lars Sundin » 09 nov 2016, 10:58

Apropå de senaste mycket besökssiffrorna som Hans förundras över, så delar jag hans förundring. I går morse var siffran under 900 och hade stegat uppåt i takt med att nya inlägg inkom men sedan jag tipsat om två "skvallersajter" (var bor en viss person och vem bor hen tillsammans med? o d) satte räkneverket fart.

Jag har även under en längre tid noterat att antalet samtidiga användare ofta, även under "lågtrafiktid" varit onaturligt stabil och legat på 30-35 besökare, vilket jag tycker är en hög siffra.
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2906
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst