Felfunktion igen?

Frågor om datoranvändning och forumtekniska frågor, som inte har med flyghistoria att göra.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Felfunktion igen?

Inläggav Bengt Ekbladh » 14 sep 2009, 19:06

Hej.
Man kan ju ändra i sina inlägg eller ?!
Och det skall synas?

Och det har väl funkat ? Men inte nu

Har flera ex. i nutid då väl ändringen skett ,MEN syns inte på forumet!

Kommentarer från moderatorerna ?

Bengt
Senast redigerad av Bengt Ekbladh 14 sep 2009, 21:35, redigerad totalt 1 gång.
Bengt Ekbladh
 

Re: Felfunktion igen?

Inläggav Håkan Olsson » 14 sep 2009, 19:22

För min del kan jag gå in och ändra mina meddelanden utan problem. Jag skall strax visa...........

Nu har jag ändrat det här meddelandet och lagt till den här raden och det fungerade ju bra.

För säkerhets skull ändrar jag meddelandet ytterligare än gång och hoppas att denna rad också syns.
Håkan Olsson
 

Re: Felfunktion igen?

Inläggav Bengt Ekbladh » 14 sep 2009, 19:33

Javisst kan man ändra MEN det SYNS inte längst ner som var brukligt rätt nyligen!

Bengt
Bengt Ekbladh
 

Re: Felfunktion igen?

Inläggav Håkan Olsson » 14 sep 2009, 19:47

Aha,

Det har nog med de allmänna inställningarna för forumet att göra och det är ingenting som vi moderatorer kan ändra på.
Jag skall vidarebefordra frågan till Administratören så kanske det går att ordna något i stil med:

Edit: 2009-09-14 19:47

Ändring efter Sven-Eriks inlägg i testsyfte.
Håkan Olsson
 

Re: Felfunktion igen?

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 14 sep 2009, 19:59

Om man ändrar i sitt inlägg innan någon skrivit i tråden därefter, så syns det inte. Men görs en ändring någonstans längre upp så skall det synas. I detta aktuella inlägget läser (i varje fall jag) följande i röd färg:
Edit: 2009-09-14 19:47


Inga ändringar är gjorda i forumets funktioner senaste tiden, ej heller någon uppgradering som skulle kunnat påverka detta.

Möjligen kan det ta en liten stund innan ändringen syns.

/Sven-Erik
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9841
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: Felfunktion igen?

Inläggav Håkan Olsson » 14 sep 2009, 20:06

Sven-Erik, den texten som du ser i mitt meddelande ovan har jag lagt in manuellt som exempel, så den har ingenting med forumetsfunktioner att göra
Håkan Olsson
 

Re: Felfunktion igen?

Inläggav Anders Gidenstam » 14 sep 2009, 20:14

Hej,

Tänk på att phpBB:s normala funktion vid ändring (så vitt jag vet) är att den automatisk ändringstexten endast sätts dit om det gått en viss minsta tid sedan meddelandet postades. Ändringar som görs direkt efter postningen (t.ex. rättning av stavfel eller tillägg av inledning :) brukar normalt inte generera någon automatisk text.

Om man ändrar en stund efter man postat så borde ändringstexten synas. Inte än dock. Inte nu heller? Aha, nu markerades det att jag hade ändrat! Nu är bara frågan om det varit så hela tiden eller om någon ändrade något alldeles nyss?

Mvh,

Anders
Senast redigerad av Anders Gidenstam 14 sep 2009, 20:55, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Anders Gidenstam
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 11 sep 2008, 11:16
Ort: Göteborg

Re: Felfunktion igen?

Inläggav Bengt Ekbladh » 14 sep 2009, 20:35

Ändringarna SYNS inte.

Det skall stå i nederkant när ändringar skett, och det FUNKAR inte nu!!!!!!!!!!!!!!


Bengt
Bengt Ekbladh
 

Re: Felfunktion igen?

Inläggav Anders Gidenstam » 14 sep 2009, 20:59

Bengt Ekbladh skrev:Ändringarna SYNS inte.

Det skall stå i nederkant när ändringar skett, och det FUNKAR inte nu!!!!!!!!!!!!!!


Det fungerar iaf nu om inlägget är tillräckligt gammalt. Jag kan däremot inte säga säkert om det har gjort det tidigare.

Mvh,

Anders
Användarvisningsbild
Anders Gidenstam
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 11 sep 2008, 11:16
Ort: Göteborg

Re: Felfunktion igen?

Inläggav Lars Sundin » 14 sep 2009, 21:16

Jag har inte märkt någon förändring i hur ändringar i inlägg behandlas. Alltså, så länge ingen har svarat, "markeras" inte ändringen. Det är mitt intryck baserat dock på ändringslust högst ett par timmar efter första postningen. Vilket har gjort att jag ibland själv explicit påpekar att jag ändrat.

Jag tycker att forumets nuvarande ändringsfunktion är välsignat ångest-reducerande. Och hur långa trassliga trådar med små ändringar av detaljer skulle vi inte annars få. Fast visst kan man tänka sig situationer då den kan förbrylla (eller värre) för mottagaren.

Tillägg: Här är en test-ändring! Vid förhandsgranskningen ser man inte att en ändrings-meddelande kommer att läggas till.

Lars S
Senast redigerad av Lars Sundin 15 sep 2009, 08:35, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Felfunktion igen?

Inläggav Bengt Ekbladh » 14 sep 2009, 21:19

Inga ändrings-noteringar syns, även de jag gjorde i "övnings-syfte" rätt nyligen!!!!!!!!!!!

Funktionen har fallerat / borttagits???

Har någon NU någon indikering på att Ändringar skett??

Bengt
Bengt Ekbladh
 

Re: Felfunktion igen?

Inläggav Anders Gidenstam » 14 sep 2009, 21:36

Bengt Ekbladh skrev:Har någon NU någon indikering på att Ändringar skett??


Jag ser en ändringsindikering i mitt första inlägg ovan: http://forum3.sff.n.se/viewtopic.php?f=3&t=1773&p=9539#p9533.
Gör inte du det? Jag upptäckte just att ändringsmarkeringen inte syns i den vyn man ser av tråden medan man skriver ett nytt inlägg. Jag ser också en ändringsindikering på ditt först inlägg i tråden.

Mvh,
Anders
Användarvisningsbild
Anders Gidenstam
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 11 sep 2008, 11:16
Ort: Göteborg

Re: Felfunktion igen?

Inläggav Bengt Ekbladh » 14 sep 2009, 21:41

>>>Senast redigerad av Bengt Ekbladh mån sep 14, 2009 20:35 pm, redigerad totalt 1 gång. >>

Detta gjorde jag nyss (se tiden) så nu kanske funktionen funkar.

Men det gjorde det inte förr i kväll.

Skall kolla om de ändringar som gjorts har registrerats.
Undrar om det sker retroaktivt?

Bengt
Bengt Ekbladh
 

Re: Felfunktion igen?

Inläggav Bengt Ekbladh » 14 sep 2009, 21:56

OCH det funkar inte på våra andra siter!

Har kollat.

Admin borde ha någon synpunkt?

Skall man se att en ändring skett på inlagda frågor /svar eller ?

Är det en ny "kris" på gång igen ? (Fotona?)

Bengt
Bengt Ekbladh
 

Re: Felfunktion igen? - kontrollerad u.a.

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 15 sep 2009, 09:12

Hej!
Efter test kan jag inte inte finna något fel på forumet. Anmärkning att ändring är gjord fungerar helt enligt de uppgifter som finns för forumet, dvs att de syns när ändring är gjord i ett gammalt inlägg, där det finns efterföljande inlägg. Anmärkningen syns dock inte vid förhandsgranskning. Vid ändring i ett inlägg, som saknar efterföljande inlägg skall enligt beskrivningen för forumet inte framgå. Detta kan ju diskuteras om det är bra eller inte, men många gånger kanske man direkt efteråt rättar t.ex. felskrivningar eller felslag på tangetbordet. Då skulle det bli många noteringar om ändringar. Det finns emellertid ingen möjlighet för inställning av sådan funktion i forumet.

Om jag som administratör gör en ändring syns det dock inte, och det är möjligt att samma gäller för moderatorer. Vi försöker däremot göra en liten notering vad vi ändrat om det är av vikt, t.ex. tråddelning.

Se ändringar som Anders Gidenstam och Lars Sundin gjort ovan i tråden.
Tack alla som hjälpt till i frågan.
Så jag noterar såsom vi gör i flygplanets loggbok "Kontrollerad u.a." ;-)

Men vi kan ju lämpligen följa upp hur vi upplever funktionen i fortsättningen.

/Sven-Erik
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9841
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad


Återgå till Data- och forumfrågor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst