Viggen-krasch

Foton och andra konstverk som Du vill visa andra.
Lämplig storlek på foton i Galleriet är 750-1200 px på bredsidan. Är bilderna större syns inte hela bilden.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Viggen-krasch

Inläggav Åba » 10 jun 2009, 21:56

Hej hej!
Jag såg ett videoklipp på Youtube (tror jag) för ett tag sedan, där en tidig Viggen-prototyp sladdar av banan och fattar eld.
Tror att det är under ett reverseringsprov och piloten hette Bandhling eller nåt liknande och det utspelas väl kring 1970 i Linköping (Malmslätt eller Saab-fältet) tror jag.
Tänkte att jag skulle visa det för min far som mekade med Viggen innan pensionen.
Problemet är bara att jag inte kan hitta klippet igen. Är det nån som har mer info, eller som rentav kanske har en kopia på filmen i fråga?
Tacksam för svar.
Mvh Johan
Jag kan flyga, jag är inte rädd..
Användarvisningsbild
Åba
 
Inlägg: 196
Blev medlem: 10 jun 2009, 09:26
Ort: Norrköping

Re: Viggen-krasch

Inläggav Roger Andreasson » 10 jun 2009, 22:52

Har inte hittat videon men det hittar 2 haverier i samband med reverseringsprov:
Från boken "Viggen" av Sven Stridsberg:
"Under reversering under markrullningsprov med 37 -4 på SAAB-fältet den 7 maj 1969 kom jetstrålen att länkas ut ojämt med alltför stor luftmängd på planets vänstra sida, vilket fick till följd att trycket på fenan påverkade längdstabiliteten. Detta medförde att planet girade av banan. Efter fem sekunder hade planet sladdat 90 grader mot höger och nosen kom över bankanten varefter planet slog runt och lade sig på rygg. Vänster vinge och fenan bröts av"
Pilot här var Milton Mobärg.

och

37001 med kod FC-51, Haveri F 3 710914. Kn Lars Å Brandling (pfl FC) oskadd efter totalhaveri under reverseringsprov. Planet brann upp.

/Roger
Senast redigerad av Roger Andreasson 10 jun 2009, 23:12, redigerad totalt 1 gång.
Roger Andreasson
 
Inlägg: 650
Blev medlem: 21 maj 2009, 12:00

Re: Viggen-krasch

Inläggav Fredric Lagerquist » 10 jun 2009, 23:09

Flygplanet i den klassiska filmsekvensen är den första serietillverkade Viggen, AJ 37 #37001. Man kan se att huven öppnar sig sakta efter det 37001 har gått av banan, ut hoppar Lars Bandling. Han springer ut en bit, tappar eller slänger sin hjälm...går tillbaka och plockar upp den. Därefter sätter han sig ner i gräset på betryggande avstånd och ser flygplanet brinna upp....

Datum: Den 14 september 1971.

Bild
Användarvisningsbild
Fredric Lagerquist
Moderator
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: Viggen-krasch

Inläggav Åba » 11 jun 2009, 13:29

Ok, tack för svaren. Återstår då bara att "nosa upp" den klassiska filmsekvensen.
(Undrar om SVT kan hjälpa mig, vill minnas att det var de som hade filmat...?)
Jag kan flyga, jag är inte rädd..
Användarvisningsbild
Åba
 
Inlägg: 196
Blev medlem: 10 jun 2009, 09:26
Ort: Norrköping

Re: Viggen-krasch

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 11 jun 2009, 15:05

Hej!
Det är möjligt att AMF Föreningen Armé- Marin- och Flygfilm har filmen. Om Du är SFF medlem, så är det möjligt att Du får någon rabatt vid lån.
/Sven-Erik
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9841
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: Viggen-krasch

Inläggav Lucas » 03 nov 2009, 20:55

Hej på er.

Ser att ni diskuterar Viggen kraschen med Lars "Nappe" Bandling och Viggen AJ37 (37001) den 14 september 1971.
Lars Bandling är min morbror och jag har själv varit på jakt efter denna filmsekvens under flera år men utan resultat.
Jag fick höra i sommras av Lars att kraschen hemligstämplades pga kunde försvåra marknadsföringen av Viggen. Filmen har dock släppts för allmänheten för något år sedan. Jag här av mig när jag hittat den.

Mvh
Lucas Almqvist
Lucas
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 03 nov 2009, 15:30

Re: Viggen-krasch

Inläggav Christer Sidelöv » 15 nov 2009, 23:21

Lucas skrev: Jag fick höra i sommras av Lars att kraschen hemligstämplades pga kunde försvåra marknadsföringen av Viggen. Filmen har dock släppts för allmänheten för något år sedan.


Hemlig och hemlig.......... det var väl tidningen Se som veckan efter hade en bild på ett helt uppslag på piloten sittande i gräset med flygplanet brinnande i bakgrunden. Så hemlig var den kraschen.
Användarvisningsbild
Christer Sidelöv
 
Inlägg: 223
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:25
Ort: New Mexico

Re: Viggen-krasch

Inläggav Kent Schram » 19 nov 2009, 00:21

Denna sekvens har jag någonstans i bland VHS samlingarna. Man får se Flygplanet landa och påbörja revesering, strax efter girar planet planet åt vänster och sladdar runt på gräset där det fattar eld. Piloten hoppar som det beskrevs ut och springer iväg och tappar/slänger hjälmen. Det kan ha varit en dokumentär om svensk flygindustri som aktuellt redaktionen gjorde i samband med att det första JAS flygplanet kraschar vid landningen. Numer har jag ingen VHS spelare så jag kan tyvärr inte kolla igenom banden.

Kent.S HAD
Kent Schram
 

Re: Viggen-krasch

Inläggav Åba » 03 dec 2009, 22:25

Roger Andreasson skrev:
37001 med kod FC-51, Haveri F 3 710914. Kn Lars Å Brandling (pfl FC) oskadd efter totalhaveri under reverseringsprov. Planet brann upp.

/Roger


Brandling? He he, freudiansk felskrivning eller?
Jag kan flyga, jag är inte rädd..
Användarvisningsbild
Åba
 
Inlägg: 196
Blev medlem: 10 jun 2009, 09:26
Ort: Norrköping

Re: Viggen-krasch

Inläggav Åba » 03 dec 2009, 22:28

Lucas skrev:Jag här av mig när jag hittat den.

Mvh
Lucas Almqvist


Härligt! Hoppas du hittar den.
Jag kan flyga, jag är inte rädd..
Användarvisningsbild
Åba
 
Inlägg: 196
Blev medlem: 10 jun 2009, 09:26
Ort: Norrköping

Re: Viggen-krasch

Inläggav Åba » 03 dec 2009, 22:30

Kent Schram skrev:Numer har jag ingen VHS spelare så jag kan tyvärr inte kolla igenom banden.

Kent.S HAD


Ajdå, jag hade kunnat tänka mig att köpa en kopia av dig annars...
Jag kan flyga, jag är inte rädd..
Användarvisningsbild
Åba
 
Inlägg: 196
Blev medlem: 10 jun 2009, 09:26
Ort: Norrköping

Re: Viggen-krasch

Inläggav samsonreklam » 12 maj 2010, 18:00

Hej!
Igår (11 maj) tittade jag igenom en gammal VHS som jag lånat från en av kollegerna i Simulatorgruppen på Västerås Flygmuseum.
Filmen handlade om Viggen-projektet från början till slut, producerad av SAAB.
En sekvens i filmen visade hela förloppet när AJ37 001 "bredsladdade" av bana 01 på Malmen den 14 september 1971.
Slog av landstället och började brinna. Piloten, Lars "Nappe" Bandling, tar sig ur kabinen efter en stund och hoppar ner på marken till höger om nosen.

Kvällen innan jag tittade på denna film hade jag just läst kapitlet som Lars Bandling själv skrivit i boken "System 37 Viggen" av Ulf Edlund och Hans Kampf. Lars beskriver där hela haveriförloppet i detalj. Att hela haveriet blev filmat så väl berodde på att i samband med hans flygning togs scener till en filminspelning om Viggensystemet då man just börjat serieleveranserna.
Efter haveriet fick Lars Bandling en bra tid framåt leva med att hans kamrater "döpte om honom" till Brandling ;-)
Användarvisningsbild
samsonreklam
 
Inlägg: 87
Blev medlem: 04 aug 2009, 08:45
Ort: Västerås

Re: Viggen-krasch

Inläggav Åba » 12 dec 2010, 22:22

samsonreklam skrev:Hej!
Igår (11 maj) tittade jag igenom en gammal VHS som jag lånat från en av kollegerna i Simulatorgruppen på Västerås Flygmuseum.


Hej!

Jag vet att det är länge sen, men jag hade helt enkelt glömt bort den här tråden...

Denna VHS som du skriver om, finns det någon möjlighet att få köpa en kopia av dig?
Eller kanske kan jag vända mig direkt till Simulatorgruppen i Västerås?

mvh
Johan
Jag kan flyga, jag är inte rädd..
Användarvisningsbild
Åba
 
Inlägg: 196
Blev medlem: 10 jun 2009, 09:26
Ort: Norrköping

Re: Viggen-krasch

Inläggav samsonreklam » 15 dec 2010, 23:14

Hej Johan!
Jag ingår själv i Simulatorgruppen här i Västerås och VHS:en har jag fortfarande hos mig.
Lånade den av Torbjörn Persson i gruppen som jobbat mycket med SAABs olika flygprojekt.
Jag ska försöka fixa en kopia till dig.
Mvh
Tommy
Användarvisningsbild
samsonreklam
 
Inlägg: 87
Blev medlem: 04 aug 2009, 08:45
Ort: Västerås

Re: Viggen-krasch

Inläggav Åba » 16 dec 2010, 09:47

Härligt, Tommy!

Jag skickar ett PM till dig med mina adressuppgifter.

Tack på förhand!

mvh Johan
Jag kan flyga, jag är inte rädd..
Användarvisningsbild
Åba
 
Inlägg: 196
Blev medlem: 10 jun 2009, 09:26
Ort: Norrköping

Re: Viggen-krasch

Inläggav Åba » 25 jan 2011, 22:48

Ville bara meddela forumet att jag numera innehar en mycket bra inspelning av ovan nämnda krash, plus lite annat Viggen-godis!
Kul att en forum-trevare ger resultat, även om det tog tid...

Ett stort tack till "samsonreklam" här på forumet också för att han tog sig tid!
Jag kan flyga, jag är inte rädd..
Användarvisningsbild
Åba
 
Inlägg: 196
Blev medlem: 10 jun 2009, 09:26
Ort: Norrköping

Re: Viggen-krasch

Inläggav matnor » 15 mar 2011, 16:55

Åba skrev:Ville bara meddela forumet att jag numera innehar en mycket bra inspelning av ovan nämnda krash, plus lite annat Viggen-godis!
Kul att en forum-trevare ger resultat, även om det tog tid...

Ett stort tack till "samsonreklam" här på forumet också för att han tog sig tid!


YouTube? Eller är innehållet copyright-skyddat?
Användarvisningsbild
matnor
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 07 jul 2008, 22:49
Ort: Lidingö

Re: Viggen-krasch

Inläggav Åba » 21 mar 2011, 09:40

matnor skrev:Eller är innehållet copyright-skyddat?


Det står i eftertexterna att SVT äger rättigheterna (Copyright 2001), så jag vet inte huruvida det är tillåtet att lägga ut det på "Tuben"...
Jag kan flyga, jag är inte rädd..
Användarvisningsbild
Åba
 
Inlägg: 196
Blev medlem: 10 jun 2009, 09:26
Ort: Norrköping


Återgå till Galleri - fotografier, konstverk och annat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron