Fornavn til pilot Lindow

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Fornavn til pilot Lindow

Inläggav Rob » 11 apr 2009, 11:23

Hei,

Kan noen hjelpe meg med fornavnet til Afi-piloten LINDOW? Jeg tror han hadde forbokstav "G"-
Kjenner noen til fornavnene til disse:
Nilson
Fritsche
Hädicek (er navnet riktig?)
Wendel

Takk for hjelpen.

Med vennlig flyhilsen
Rob Mulder
Med vennlig flyhilsen
Rob Mulder
Rob
 
Inlägg: 122
Blev medlem: 23 feb 2008, 13:55

Re: Fornavn til pilot Lindow

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 11 apr 2009, 15:45

Lindow hette Georg i förnamn. Sedan hade han sannolikt ytterligare ett namn efter Georg som också började på G.
Född 1 juli 1902.

/Sven-Erik
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9856
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: Fornavn til pilot Lindow

Inläggav Rob » 11 apr 2009, 15:55

Takk - kjenner du til noen av de andre Afi-ansatte? Om ikke fornavn, om etternavnet er riktig.

Hilsen
Rob
Med vennlig flyhilsen
Rob Mulder
Rob
 
Inlägg: 122
Blev medlem: 23 feb 2008, 13:55

Re: Fornavn til pilot Lindow

Inläggav Mats Averkvist » 11 apr 2009, 16:15

Tyvärr fel födelsedatum Sven-Erik...


19020911-0014

Lindow, Gustaf Georg

Dröpshults gård
593 00 Västervik

Död 3/2 1976.

Kyrkobokförd i Törnsfall, Västerviks kn, Kalmar län. Mantalsskriven (1970) på samma ort.

Född 11/9 1902 i Vellinge (Skåne, f d Malmöhus län).

Gift man (31/10 1931).
--------------
Födelseförsamling i källan:
VELLINGE (Malmöhus län)
Användarvisningsbild
Mats Averkvist
 
Inlägg: 1251
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Strömsnäsbruk

Re: Fornavn til pilot Lindow

Inläggav Lars Sundin » 11 apr 2009, 16:53

Beträffande G G Lindow gick jag till Flygkalendern 1946 och fann att namnet var Georg G Lindow. Föelsedatumet är dock där det som Sven-Erik nämner...

Jag har lagt ut porträtt av ABA:s s k "flygmiljonärer", vid 1 oktober 1945, där Lindow var en. Se http://larssundin.ownit.nu/ABA_Flygmiljonarer_1945_1.jpg och http://larssundin.ownit.nu/ABA_Flygmiljonarer_1945_2.jpg (Roll och Nordborg omkom i början av december vid ett haveri med en Boeing B-17 "Felix", SE-BAM.)

Vad beträffar de övriga namnen så kan de kanske de hittas i Lennart Anderssons bok om AFI, fast den har du nog granskat gissar jag. Där finns åtminstone en Nilson, en "intendent E F Nilsson" (två s) på sid 21. Men Lennart Andersson kan nog ge bättre besked.

Sedan har jag ännu inte funnit G G Lindow omnämnd i Lennart A:s bok. Men däremot förstås K G Lindner...

Googling visar att det tydligen fanns en Gunnar Fritsche som 1937 gick från Sparmanns på Lilla Essingen till det då nya Saab i Trollhättan.

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2902
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Fornavn til pilot Lindow

Inläggav Mats Averkvist » 11 apr 2009, 17:29

Beträffande G G Lindow gick jag till Flygkalendern 1946 och fann att namnet var Georg G Lindow. Föelsedatumet är dock där det som Sven-Erik nämner...


Det födelsedatum som jag referar till finns både i Sveriges dödbok och i Flygvapnets Rullor. Lindow står upptagen som kapten i Flygvapnets reserv.
Användarvisningsbild
Mats Averkvist
 
Inlägg: 1251
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Strömsnäsbruk

Re: Fornavn til pilot Lindow

Inläggav Lars Sundin » 11 apr 2009, 17:38

Mats Averkvist skrev:...
Det födelsedatum som jag referar till finns både i Sveriges dödbok och i Flygvapnets Rullor. Lindow står upptagen som kapten i Flygvapnets reserv.


Jo jag tror på ditt datum, jag ville bara ge en förklaring till hur ett felaktigt datum kan ha fått fäste. (I detta fall misstänker jag att Sven-Erik fått datumet från mig som funnit det i Svensk Flygkalender som fått det från ABA som fått det från Lindow. Men mycket kan gå fel på vägen. Liksom att namn kan bli felskrivna i dödsboken, jag fick en gång på Riksarkivet i Arninge använda rätt mycket stavningsfantasi för att hitta två personer jag var bergis på var avlidna...).

Kan vara kul att se vad Wikipedia skriver om Lindow:

Georg Gustaf Lindow född 11 september 1902 i Vellinge, var en svensk militärflygare och trafikflygare.

Efter avslutad studentexamen 1922 genomgick Lindow flygutbildning vid Malmslätt 1924 och antogs som reservofficer vid Flygvapnet 1927. Mellan 1926-1930 var han stationerad i Boden som ambulanspilot. Han lämnade Flygvapnet för en civil kariär som trafikflygare vid AB Aerotransport (ABA) 1931-1950.

Den 12 augusti 1933 bogserade han med en De Havilland Tiger Moth upp Edmund Sparmann från Bulltofta vid dennes försök att korsa Öresund med ett segelflygplan. Han anställdes som flygchef vid Scandinavian Airlines (SAS) 1950.


Han fortsatte alltså i SAS och är känd bl a för sitt omdöme om den första Arlanda-banan. Men det är en annan historia...

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2902
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst