Svenska flygbaser, huvudbaser och sidobaser

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Re: Svenska flygbaser, huvudbaser och sidobaser

Inläggav Bengt Ekbladh » 15 feb 2009, 22:38

Tack Klas
skall försöka kolla vidare i gamla forumet
samt läsa Flygbasboken


Bengt
Bengt Ekbladh
 

Re: Svenska flygbaser, huvudbaser och sidobaser

Inläggav Jonas » 16 feb 2009, 20:36

Jag tror det är detta fält du menar http://flygbas.se/?page=2&lan=de&kat=20&id=65957
Jonas
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 23 feb 2008, 09:56

Re: Svenska flygbaser, huvudbaser och sidobaser

Inläggav Bengt Ekbladh » 16 feb 2009, 20:46

Tackar

Ja namnen kan ju ”ställa” till det.

Men Fi blev väl också ”förvirrade”?

Jung
Badene (Badened)
Kvänum

Mvh Bengt
Bengt Ekbladh
 

Re: Svenska flygbaser, huvudbaser och sidobaser

Inläggav Klas Andersson » 17 feb 2009, 20:36

Här är ett till som bara är 6 km därifrån !
http://flygbas.se/?page=2&lan=de&kat=20&id=65962
Klas Andersson
 
Inlägg: 72
Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30

Re: Svenska flygbaser, huvudbaser och sidobaser

Inläggav Jonas » 17 feb 2009, 22:02

Klas Andersson skrev:Här är ett till som bara är 6 km därifrån !
http://flygbas.se/?page=2&lan=de&kat=20&id=65962

Hej! När vi ändå befinner oss på Skara /Vara slätten finns det något mer om detta?? (http://flygbas.se/?page=2&lan=de&kat=20&id=65953
Jonas
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 23 feb 2008, 09:56

Re: Svenska flygbaser, huvudbaser och sidobaser

Inläggav Emil Lindberg » 24 feb 2009, 19:40

Detta inlägg kommer att handla om F 4.


Översikt F 4


Område nordväst F 4


F.d FRAMOM F 4

Placeringarna är ungefärliga.

På platta ost fanns 4 st fpl-platser. På senare år anlade man här en motorkörningsplats för utländska flygplan, genom att borra fast förankringar i plattan. Förankringarna var placerade så att jetstrålen var riktad snett ut mot banänden

Notera att någon har skrapat fram namnet ”BOSSE” i marken öster om gamla FRAMOM!


Gamla BAKOM F 4

Flygplanplatserna är antingen upprivna eller retuscherade. Någon som vet om de finns kvar?


Nya BAKOM F 4

Jag hoppas att bebyggelsen var glesare när det nya BAKOM ursprungligen anlades, för placering så nära civila hus kan knappast vara förenligt med folkrättsliga bestämmelser. Men tänk att väckas av en RM 6 eller RM 8 på tomgång!
Som synes ligger sex stycken flygplanplatser i sick-sack på vägen som går nord-sydlig riktning. Den nordligaste och sydligaste av dessa verkar vara anpassade för flygplan 37 Viggen, eftersom att de har en ficka i vänster kant (sett i ”flyg”riktningen). Sådana fickor var avsedda för att ställa upp beredskapsaggregat, BRAGG, som försörjde Viggen (och Draken) med ström och kylluft.
Vidare finns fem samlade flygplanplatser på Rödövägen.


UOM F 4

Fälthangarerna i UOM ser ut att vara av Töreboda-typ (välvda), och längs Rödövägen ser det ut att ligga två flygplanplatser.
För att bogsera flygplanen från flottiljen till UOM/BAKOM nyttjades, enligt uppgift, Peterson-Bergers väg och Vallsundsvägen. Man passerade således färjelägret.
Området kring F 4 går, i satellit-vy, att beskåda i zoomnivå 10! Ovanligt! Så här finns tillfälle till detaljstudier!


F 4 hade som bekant en kortbana/smalbana på Optands flygfält och en kortbana/smalbana på E75/E14. P.g.a stort avstånd mellan de två områdena (större än den väldigt ”utdragna” Vidsel-basen), och mellanliggande stad och vattendrag ska man, enligt uppgift, ha känt sig tvungna till att bygga en mini-KC och en egen motorkörningplats vid Optand/Ope. En bas i basen, så att säga. Om resten av ett eget UOM byggdes vid Optand har jag inte kommit fram till än. (Någon som vet?)
Det blev lite som att gå tillbaka till Bas 60 då man vid många baser hade två klargöringsledare, en som var placerad i närheten av FRAMOM och en vid BAKOM.


Källa (till de flesta uppgifterna): F.d anställd vid F 4


Relaterad information, korrektioner och tillägg är hjärtligt välkomna!
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Re: Svenska flygbaser, huvudbaser och sidobaser

Inläggav Emil Lindberg » 26 feb 2009, 21:58

Beredskap på Fält 2, Sövdeborg, 1944

Jag infogar en scanning av en trevlig artikel av Mikael Forslund publicerad i SFT nr 1/1995. Jag hoppas att det ur copyright-synpunkt är tillåtet med tanke på att detta är SFF:s eget forum.

Bild

Klickbar thumbnail. Tryck på "Full size" i Photobucket för större storlek.
Senast redigerad av Emil Lindberg 27 feb 2009, 19:10, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Re: Svenska flygbaser, huvudbaser och sidobaser

Inläggav Lars Sundin » 26 feb 2009, 22:33

Emil Lindberg skrev: Jag hoppas att det ur copyright-synpunkt är tillåtet med tanke på att detta är SFF:s eget forum.



Jo visst, jag hoppas jag också. Om inte så är det något styrelsen bör ta upp. Vi är ju några som påpekat den litet gammaldags publikationsfilosofin SFF verkar ha (if any), typ "så har vi alltid gjort". Känns det som.

Litet friska fläktar tack! Vilket ju förstås kräver resurser och organisation.

Ambitiösa medlemmar skall inte behöva sitta och skanna själv var och en på sin kammare!

Lars S, som påminner om vad plastmodellbyggarna, unga rätt fattiga män kan man tro, kan kosta på sig enligt hans inlägg http://forum3.sff.n.se/viewtopic.php?f=2&p=6736#p6736
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Svenska flygbaser, huvudbaser och sidobaser

Inläggav Emil Lindberg » 28 feb 2009, 23:59

Enligt MIL-AIP-karta över Hagshults-basen (finns att beskåda Fortforum.se) har Hagshult-basen en bana som benämns endast "Smalbana", den banan som ligger i förlängningen av Bana D sydväster ut. En smalbana är ju cirka 2000 x 12 m (se t.ex ”Svenska militära flygbaser” sida 16). Vilket måttmässigt överensstämmer med de flesta reservvägbaserna.

Smalbana + kortbana D vid Hagshult-basen

Dock är själva smalbanan vid Hagshult bara ca 1200 m lång (har mätt på Hitta.se). Men om man lägger till de 800 m för kortbana D får man alltså en längd som överensstämmer med en reservvägbas (2000 m). Om man på Hitta.se zoomar in på kortbana D kan man också se att en smalbana är uppmålad på banan - den vita streckade kantmarkeringen ligger en bit innanför banans kanter och överensstämmer breddmässigt med smalbanans kantmarkeringar. Om hur sådan "markerad smalbana" ska markeras kan man läsa om i RML-F sida 120-121 (F-3.12-16 (25) - F-3.12-17 (25)).

Man kan ju då starkt misstänka att man har anlagt (eller bevarat) denna smalbana (alltså den som benämns endast "Smalbana" på MIL-AIP-karta) för att möjliggöra övande av start och landning under reservvägbas-liknande förhållanden, utan att behöva nyttja en riktig reservvägbas med allt vad det innebär i vägtrafikreglering, m.m.

Men finns, eller fanns, det några äkta smalbanor (2000 x 12) vid några andra av landets flygbaser?
Och/eller fanns det markerad smalbana vid någon annan flygbas under t.ex 1980- och/eller 1990-talet? (nu efterfrågar jag inte de "smalbanor" som målades upp på vissa start-/landningbanor då vägbaskonceptet utprovades under tidigt 1960-tal)
Det är ju lite onödigt långt för t.ex divisioner från F 21 att flyga till Hagshult "bara" för att öva start och landing på reservvägbas.

Jämför med de tre äkta reservvägbaserna som nyttjades som övningsbaser under 1960- och 1970-talet: S 11 Tokebo för MilO syd, Heby för MilO ost och Långträsk för MilO norr.
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Gunnarn

Inläggav Bengt Ekbladh » 07 mar 2009, 22:30

Hej!
För er som har Guldvingen 2 (R Fröjdh) kan titta på sid 288, så visas en tidig (1960-tal ?)karta över Gunnarn

Där framgår tex.
Framom 1 o 2
Bakom 1 o 2
Pil till UOM
Flygtpgrp (ingen ”platta”)
Fälthangarer
mm

Något som kallas MELLOM 1 o 2 (uppställningsplatser ? )

MELLOM 1 utefter taxivägen söderut från Framom 1 (norra)

MELLOM 2 utefter västra taxibanan

Något som kallas ÖSKOM ( nära Flygtpgrp ) Vad är det?
Vidare:
Stabsplatsen
Tlf
Främre om norra ! (södra delen)

Utefter järnvägen vid infarten är ”något” utmärkt , utan förklarande text
Kan det vara en förläggning eller??


Ja det vore ju bra med scanner, någon som kan lägga in kartan?
Ska se vad jag kan hitta på!

Bengt
Bengt Ekbladh
 

Efterlysning!

Inläggav Bengt Ekbladh » 07 mar 2009, 23:27

Efterlysning!

Ni kanske! såg min ”beskrivning” av Gunnarn (på 60-talet?)

Det vore ju mumma om man kunde via äldre kartor se Basutbyggnaderna?

Hur är det , har du tillgång o kan scanna in äldre flottilj / basers utseende ”förr”??

Bengt
Bengt Ekbladh
 

Re: Svenska flygbaser, huvudbaser och sidobaser

Inläggav thomas lagman » 08 mar 2009, 02:36

Smalbana F 18 1985

Titta på startbanan när Röda draken startar på sista flygningen.
http://www.f18.se/film/alcrobalett.wmv
thomas lagman
 
Inlägg: 71
Blev medlem: 26 feb 2008, 23:26

Re: Svenska flygbaser, huvudbaser och sidobaser

Inläggav UrbanFredriksson » 08 mar 2009, 09:16

Emil Lindberg skrev:Jag hoppas att bebyggelsen var glesare när det nya BAKOM ursprungligen anlades, för placering så nära civila hus kan knappast vara förenligt med folkrättsliga bestämmelser.
Vanliga civila hus, som inte är sjukhus, skyddade kulturminnesmärken och liknande, åtnjuter inget särskilt skydd och är alltså inte förbjudna att använda eller gruppera nära.
Tänk också vad bekvämt att slippa tälta.
Användarvisningsbild
UrbanFredriksson
 
Inlägg: 208
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:31

Re: Gunnarn

Inläggav Emil Lindberg » 08 mar 2009, 11:45

Bengt Ekbladh skrev:Hej!
För er som har Guldvingen 2 (R Fröjdh) kan titta på sid 288, så visas en tidig (1960-tal ?)karta över Gunnarn

Något som kallas MELLOM 1 o 2 (uppställningsplatser ? )

MELLOM 1 utefter taxivägen söderut från Framom 1 (norra)

MELLOM 2 utefter västra taxibanan


Begreppet MELLOM hörde jag långt innan FortV-rapporterna och "Svenska flygbaser" utkom. Som jag har fått förklarat för mig är det en förkortning för "Mellanområde".
Vid många flygbaser, särskilt de som byggdes enligt PUF 1958, anlades ett antal spridda flygplanplatser ("fickor") längs med taxibanan mellan banändarna eller andra närliggande taxivägar. Dessa flygplanplatser låg ibland lite väl nära huvudbanan, som sågs som ett prioriterat mål inom flygbasen. Att bedriva klargörings- och beredskapstjänst på dessa platser innebar således stor risk i samband med ett överraskande attackanfall på basen. Om detta kan läsas om i "Svenska flygbaser" på exempelvis sidorna 62-63. Därför omarbetades utformningen av flygbaserna och de tillbakadragna bakre klargöringsområdena (BAKOM) tillkom. Men på en del baser verkar man ändå ha sparat de spridda platserna längs taxibanan - de kunde t.ex nyttjas för uppställning reservflygplan för jakten, som stod i FRAMOM, eller för utplacering av skenmål. Dessa områden, som var varken främre- eller bakre klargöringsområden, kom då att kallas mellanområden, MELLOM.

Här är ett inlägg om PUF 1958, inlägget gjort 20 dec 2008, 11:18
viewtopic.php?f=1&t=1011&start=25


Något som kallas ÖSKOM ( nära Flygtpgrp ) Vad är det?


Här är jag väldigt osäker. Men förkortningen ÖS stod ofta för "Övnings- och skjutfält". Kan det varit ett område där en övnings- och skjutfältsavdelning höll till? Men då borde förkortningen kanske inte har gjorts med versaler, som verkar gälla för områden med direkt koppling till flygtjänsten, t.ex FRAMOM, BAKOM, MELLOM.
Om man tittar på en flygbild över Fält 28 Gunnarna syns ÖSKOM:s "träd" fortfarande. Dock ser vägarna och fickorna inte ut att vara asfalterade (längre?). Någon som har mer kännedom i frågan?


Främre om norra ! (södra delen)


Något otydligt text på kartan, men om man vet vad där borde stå är det lätt: "Främre am norra". Detta var alltså platsen där den främre ammunitionstjänst bedrevs, t.ex ihopmontering av raketer, s.k bandning av akan-ammunition, m.m. Ofta låg det en främre am i anslutning till huvudbanans resp. banände, men eftersom platsen på kartan benämns "Främre am Norra" ligger det nära till hands att misstänka att det inte låg någon främre am i närheten av basens norra banände.
Främre am är ofta lätta att känna igen de ofta (men långt i från alltid) är byggda som en liggande åtta (8) eller B. Se exempel nedan.

Främre am Fält 4 Everöd

Jag trodde att jag skulle kunna visa fler exempel från fler sydsvenska flygbaser, men på många ställen är det så igenväxt att 8:an ej syns. Och på t.ex Knislinge-basen är den norra främre am retuscherad och den södra är fylld med stockar.
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Re: Gunnarn

Inläggav Bengt Ekbladh » 08 mar 2009, 16:55

Hej Emil
Lite förklaringar till ”kartan”
Du han ju lite före men jag kör det jag fått veta

Mellom 1-2 == "Mellersta klargöringsområde nummer 1-2"

ÖSKOM =="Östra klargöringsområdet"

Det jag skrev ”” Främre om norra”” var lite felläsning
=Främre am Norra == främre ammunitionsförrådet

Utefter järnvägen vid infarten är ”något” utmärkt
Kovallbergets centralstation (=ett mjölkbord) och den lilla by som hette Kovallberget.

UOM verkar ha 15 fälthangarer + en stor eller 2 mycket nära varandra

Det verkar visa ”läget” typ slutet 60-tal?

Tänk om vi hade flera sådana så man kunde jämföra läget ”då” med hur det slutligt blev

Bengt
Bengt Ekbladh
 

Re: Gunnarn

Inläggav Emil Lindberg » 08 mar 2009, 18:57

Bengt Ekbladh skrev:ÖSKOM =="Östra klargöringsområdet"

Det jag skrev ”” Främre om norra”” var lite felläsning
=Främre am Norra == främre ammunitionsförrådet

UOM verkar ha 15 fälthangarer + en stor eller 2 mycket nära varandra


ÖSKOM = Östra klargöringsområdet alltså? Låter annorlunda, men det kanske var ett eget påhitt för just Gunnarn. Men baserat på hur det idag ser ut på Hitta.se ser det aldrig ut att ha blivit asfalterat. Dessutom ser utformningen konstig ut, både på Hitta.se och på kartan i boken.

Är du säkert på att detta främre am verkligen innehöll ett förråd (hårdgjort sådant)? Såvitt jag har förstått var det ofta bara en hårdgjord yta där man kunde klargöra ammunition och yttre last. Bakre am innehöll dock alltid ett förråd, bl.a varvid RB 04 klargjordes innan de transporterades till främre am eller direkt till flygplanplatserna.
På de flygbaskartor som jag har finns sällan eller aldrig (beror på vad som hör till vad) några byggnader utsatta intill främre am.

Jag finner det icke troligt att UOM skulle innehålla 15 st fälthangarer. Var har du hittat det? Normalt brukar vara två fälthangarer per flygbas. Möjligtvis 15 st flygplanplatser, men även det låter mycket.

Notera att BAKOM 1 är retuscherad på Hitta.se. Men man kan tydligt se den blå-gröna randen i skogen från vägen som helt plötsligt tar slut.

Främre am m.m vid Fält 28 Gunnarn
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Re: Svenska flygbaser, huvudbaser och sidobaser

Inläggav Emil Lindberg » 08 mar 2009, 19:00

thomas lagman skrev:Smalbana F 18 1985

Titta på startbanan när Röda draken startar på sista flygningen.
http://www.f18.se/film/alcrobalett.wmv


Helt klart en smalbana. Alvar "Nurre" Nyrén väljer dessutom att endast nyttja den vänstra delen av smalbanan (och huvudbanan) - gott om plats! He he!

Tack för filmen! Den hade jag inte sett innan trots att jag skrev en artikel om "jippot" till senaste SFT.
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Re: Svenska flygbaser, Gunnarn

Inläggav Bengt Ekbladh » 08 mar 2009, 21:13

Hej Emil, du skriver::

<<ÖSKOM =.inte asfalterat. Dessutom ser utformningen konstig ut <<
fd. F4 , jaktbas , kanske inte använt på länge, =vet ej

<<Är du säkert på att detta främre am verkligen innehöll ett förråd (hårdgjort sådant)? Såvitt jag har förstått var det ofta bara en hårdgjord yta där man kunde klargöra ammunition och yttre last. Bakre am innehöll dock alltid ett förråd, bl.a varvid RB 04 klargjordes innan de transporterades till främre am eller direkt till flygplanplatserna.
På de flygbaskartor som jag har finns sällan eller aldrig (beror på vad som hör till vad) några byggnader utsatta intill främre am.<<

observera att Främre am Norra ligger i SÖDRA banänden,
”Något låg ev. längre Söderut?”
hårdgjort förråd ? = vet ej

<<Jag finner det icke troligt att UOM skulle innehålla 15 st fälthangarer. Var har du hittat det? Normalt brukar vara två fälthangarer per flygbas. Möjligtvis 15 st flygplanplatser, men även det låter mycket.

På kartan jag har är det så.
De är lika utformade som de 6 i Bakom 2 + 5st. ”plattor”??
Samt de 10 i Bakom 1 + ”platta”? Och en ”rundel”nära klargörningsbaracken


Svenska Flygbaser sid 100 och den karta vi pratar om visar i princip samma sak ( vissa vägavsnittt och ÖSKOM saknas där)

1968 skedde tydligen Bas 60 utbyggnaden vid Gunnarn
Var tydligen också stor Tp bas i krig.
F15 övertog Gunnarn, från F4 1969 (ur F15 bok) o då fanns:
Förråd, Ladvärn och ett brandgarage
(Åmsele övertogs av F15 1975 från F21)

Gunnarn användes i många år för Vinterbasering av divisioner o kompanier
Innan Heden o senare Vidsel tog över

Vi får forska vidare
Bengt
Bengt Ekbladh
 

Re: Svenska flygbaser, Gunnarn

Inläggav Emil Lindberg » 08 mar 2009, 22:51

Bengt Ekbladh skrev:<<Jag finner det icke troligt att UOM skulle innehålla 15 st fälthangarer. Var har du hittat det? Normalt brukar vara två fälthangarer per flygbas. Möjligtvis 15 st flygplanplatser, men även det låter mycket.

På kartan jag har är det så.
De är lika utformade som de 6 i Bakom 2 + 5st. ”plattor”??
Samt de 10 i Bakom 1 + ”platta”? Och en ”rundel”nära klargörningsbaracken


Jag tror att du har fått kartan och dess tecken en aning om bakfoten. De små fyrkanterna i BAKOM, MELLOM och UOM är inte fälthangarer allihop! I så fall skulle ju Gunnarn ha över 25 st fälthangarer!!! Ungefär 23 st fler än alla andra baser. Utpekningen "Fälthangar" är med största sannolikhet en utpekning av en spridd flygplanplats i BAKOM som har försetts med fälthangar. Normalt sett fanns fälthangar oftast bara i UOM, så att den flygtekniska personalen kunde arbeta i skydd från väder och insyn. Dessutom krävde ingrepp i vissa känsliga system skydd från fukt eller "främmande föremål" såsom barr, löv, sandpartiklar i luften och liknande. Men vid en del baser byggde man någon eller några enstaka fälthangarer även i BAKOM. På t.ex flygbaskarta över BAKOM till Hultsfreds-basen och över BAKOM till Everöd-basen finns en fälthangar utplacerad.
De små fyrkanterna är på kartan är med största sannolikhet spridda flygplanplatser utan fälthangar (om inte annat anges).
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Re: Svenska flygbaser, huvudbaser och sidobaser

Inläggav curtll » 08 mar 2009, 23:31

Årtalet 1969 är korrekt beträffande F15:s övertagande av Gunnarn.
Jag satt själv med i F15:s företagsnämnd när basväxlingen skedde. Den officiella basväxlingen skedde i Laisaliden då F4:s och F15:s företagsnämnder träffades i ärendet hösten 1969.
Curt
Användarvisningsbild
curtll
 
Inlägg: 102
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:07
Ort: Vidsel

Re: Svenska flygbaser, Gunnarn

Inläggav Bengt Ekbladh » 09 mar 2009, 10:26

Du har rätt Emil.

Vid BAKOM 2 går pilen till 4:e ”punkten från väster., text Fälthangar

Vid UOM till de 2 st. längst i väster, text Fälthangarer

UOM:et ligger något i sydost ca. parallellt men väster om Blå Vägen o järnvägen.
Med 2 Fälthangarer, 13 flygplanplatser samt en större alt mötesplats?

Skulle kollat lite närmare.
Hälsn Bengt
Bengt Ekbladh
 

Re: Svenska flygbaser, huvudbaser och sidobaser

Inläggav Emil Lindberg » 20 mar 2009, 10:17

På följande adress återfinns en hel del bilder från f.d Uråsa flygbas. Jag har dock inte lyckats hitta vem som är upphovsmannen till sidan

http://www.zaq.se/ur/uindex.php?cf=./Ur ... 2007-01-06)
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Re: Svenska flygbaser, huvudbaser och sidobaser

Inläggav Emil Lindberg » 05 apr 2009, 10:55

Jag har hittat lite fler UOM. Några av dem har jag kanske redan publicerat i denna tråd.



UOM Fält 37 Hultsfred

Zooma till nivå 9 för att fälthangarer m.m ska framträda

Sex stycken flygplanplatser (exkl motorkörningsplats) var placerade på östra sidan av väg 34, varav två norr om korsningen med Pelarnevägen. Fem flygplanplatser på södra sidan av Pelarnevägen plus två fälthangarer.



UOM Fält 4 Everöd

Elva stycken flygplanplatser (exkl. motorkörningsplats och fälthangarer) på vägens östra sida mellan korsningen vid Jägarehuset och skogsbrynet vid bilskroten



UOM Fält 14 Tierp



UOM Fält 88 Uråsa

Fem stycken flygplanplatser på vägens västra sida och lika många på den östra



UOM Fält 32 Heden



UOM Fält 58 Björkvik

Enligt uppgift innehöll detta UOM (innan E4 byggdes) elva asfalterade flygplanplatser, två fälthangarer och en motorkörningsplats. Vägen genom UOM asfalterades dock aldrig och några flygplan har med stor sannolikhet aldrig ”besökt” detta UOM.



UOM F 14


Och här låg med stor sannolikhet BAKOM F 14

BAKOM F 14

Tack till Anders Nilsson för rek-hjälp! Jag föreslår att du publicerar dina bilder från ditt besök vid BAKOM och UOM F 14.
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Re: Svenska flygbaser, Jungs krigsflygfält.

Inläggav Per Hedman » 05 apr 2009, 22:33

Bengt Ekbladh skrev:Jungs krigsflygfält.

Hej!
Om man läser F7:s historik ser man att de ibland baserade på

Jungs krigsflygfält

Har inte kollat var basen låg , men det vet ju ni naturligtvis.

Någon med mer info om ”Jungs krigsflygfält”

Bengt

Kallas även Öttöm men namnges från 60-talet som "Björn" för byggnader och mark användes till grupperingsplats E 1. Avslöjades av spionen Wennerström men man valde att öva där ändå. Ett skarpt Björn fanns säkert nån annanstans.
Området ägs idag av privatpersoner men många byggnader står kvar på dess ursprungliga platser från 40-talet.
Ladvärn typB och LV-torn revs i slutet av 70-talet. Mark såldes på E 20 östra sida i slutet 80-tal. Man stängde tydligen av europavägen med bommar när man övade där på 50-talet./Per
Per Hedman
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 02 apr 2009, 21:59
Ort: Sävare (Fält 22)

Re: Svenska flygbaser, huvudbaser och sidobaser

Inläggav Bengt Ekbladh » 05 apr 2009, 22:50

Fint Per.
Öttöm?, har aldrig hört namnet

Björn o E1 är lite mer bekant.
Berganläggning??


>>Ett skarpt Björn fanns säkert nån annanstans.>>

Någon som vet var?

Bengt
Bengt Ekbladh
 

FöregåendeNästa

Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst