Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.
Moderator: Sven-Erik Jönsson
av eralehm » 20 mar 2024, 22:32
Är det inte troligare att A:1 och A:2 helt enkelt är bildernas arkivnummer ... ?
/Leif
-
eralehm
-
- Inlägg: 404
- Blev medlem: 25 feb 2008, 01:22
- Ort: Tullinge
av blockhaj » 24 mar 2024, 18:28
eralehm skrev:Är det inte troligare att A:1 och A:2 helt enkelt är bildernas arkivnummer ... ?
/Leif
Jag ser ingenting som skulle peka på det? Har aldrig stött på att arkivnummer i detta gränssnitt. A:2 står med två gånger i det andra fotot.
-
blockhaj
-
- Inlägg: 75
- Blev medlem: 02 apr 2017, 11:12
- Ort: Stöckhölm
av eralehm » 15 sep 2024, 06:48
Jag ser att du lagt in de här gissningarna om A1 och A2 i Wikipedia.
Det här är verkligen ett exempel på att övertolka en källa och koka soppa på en spik. Om versionsbeteckningarna A1 och A2 hade använts i verkligheten skulle de sedan länge ha dykt upp i forskningen, i olika handlingar, i teknisk dokumentation och från personer inblandade i 29:ans utveckling. Att hävda att de endast skulle ha använts på ett par fotografier är minst sagt otroligt. Och varför skulle versionsbeckningar skrivas med kolon, något som aldrig förekommit annars hos SAAB eller FV?
/Leif H
-
eralehm
-
- Inlägg: 404
- Blev medlem: 25 feb 2008, 01:22
- Ort: Tullinge
av Jukka Nisula » 16 sep 2024, 10:18
Märkte också, att det finns samma Tunnan i båda bilder, nr 13, första i raden från höger. Jag håller med Leif H.
Jukka
-
Jukka Nisula
-
- Inlägg: 78
- Blev medlem: 06 mar 2008, 09:40
- Ort: Tampere (Tammerfors) Finland
-
Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst