SFF Forum havererade den 30 januari.

Frågor om datoranvändning och forumtekniska frågor, som inte har med flyghistoria att göra.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

SFF Forum havererade den 30 januari.

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 02 feb 2009, 18:23

Vårt forum havererade under fredagen den 30 januari. Orsaken till haveriet har vi inte kunnat finna.

Tyvärr så kan vi inte med automatik få över de inlägg som gjorts sedan vi uppgraderade den 14 januari 2009.

De som registrerat sig efter den 14 januari måste göra om denna registrering.

Det forum som vi använt sedan uppgraderingen den 14 januari finns på http://forum.sff.n.se/ Jag vet att vissa kan komma in på det vid inloggning, men långtifrån alla och vad som styr det har jag ingen aning om.

Jag kan endast beklaga det som hänt och att två veckors inlägg tyvärr nu saknas.
Hoppas Ni alla kan starta om där vi var den 14 januari, kanske också uppdatera med vad som en gång tidigare skrivits.

Sven-Erik Jönsson
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9841
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: SFF Forum havererade den 30 januari.

Inläggav Arne M » 02 feb 2009, 20:02

Sven-Erik Jönsson skrev:Vårt forum havererade under fredagen den 30 januari. Orsaken till haveriet har vi inte kunnat finna.

Tyvärr så kan vi inte med automatik få över de inlägg som gjorts sedan vi uppgraderade den 14 januari 2009.

De som registrerat sig efter den 14 januari måste göra om denna registrering.

Det forum som vi använt sedan uppgraderingen den 14 januari finns på http://forum.sff.n.se/ Jag vet att vissa kan komma in på det vid inloggning, men långtifrån alla och vad som styr det har jag ingen aning om.

Jag kan endast beklaga det som hänt och att två veckors inlägg tyvärr nu saknas.
Hoppas Ni alla kan starta om där vi var den 14 januari, kanske också uppdatera med vad som en gång tidigare skrivits.

Sven-Erik Jönsson


Ja, då fick man alltså förklaringen till varför man inte kommit in på forumet under helgen. Men det konstiga är att man fortfarande inte kommer in på forumet (dock går det att logga in) om man öppnar forumets startsida i ett eget fönster. När jag skriver detta kommer jag in via länken på SFF:s hemsida men om man verkligen vill utnyttja skärmytan till fullo så är det bättre tycker jag om man kan gå direkt till forumet utan omvägen via föreningens hemsida. Jag har forumadressen som ett bokmärke men efter att nu i helgen ständigt fått se felmeddelandet "Forumet är för närvarande inte tillgängligt, försök igen om några minuter." så känns det skönt att forumet är igång igen om än något handikappat och bara tillgängligt via SFF:s startsida.

Dessutom verkar det som om man får all forumtext på engelska och inte svenska som man tidigare valt på den egna profilinställningen; det går att leva med förstås men lite konstigt är det nog att ens egna grundinställningar har försvunnit trots att det går att logga in på det egna kontot så att säga. Vi får hoppas att den här kraschen var en engångshändelse men det föranleder nog en fråga till höga vederbörande om hur backup görs på forumet. :-)
Arne M
 
Inlägg: 368
Blev medlem: 26 feb 2008, 15:27

Re: SFF Forum havererade den 30 januari.

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 02 feb 2009, 20:26

Hej Arne och alla andra!

Du försöker säkert komma in på det gamla forumet via adressen http://forum.sff.n.se/
Nu ligger detta på http://forum3.sff.n.se/

I och med uppdateringen i dag har alla användare fått engelskspråkig inställning.
För att ändra detta går man via "User Control Panel" och sedan väljer man fliken "Board preferences".
Där kan då var och en själv ändra från Engelska till Svenska.

Det finns mycket som behöver putsas till. T.ex. saknas ännu knappar för kommandon, men det finns i varje fall en text istället, såsom "Besvara".
Ändrafunktionen saknas också och det förvånar mig.
Sökfunktionen är inte fullständigt, å, ä och ö fungerar inte, men prova då istället med a eller o.

Hälsningar
Sven-Erik
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9841
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad


Återgå till Data- och forumfrågor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst