Jo, apropå på denna text som förresten uppmärksammats tidigare och som fick mig att tänka på Berlin/Tempelhof som en möjlig plats, så ger bakgrunder ofta värdefull information. Men jag tror bilden är från ILIS 1936. På andra bilder från denna utställning på Lindarängen, kan man t ex se att Telefunken annonserade (text på väggen). Och även IG Farben hade säkert intressen i flygbranschen. (Telefunken kan ju ha sägas att iden ha uppfunnit ILS-systemet som vi fortfarande dras med. Men det finns förstås olika uppfattningar om detta, liksom i all historieskrivning. Se t ex
http://www.justus2.se/flyg/radiofyrar/L ... nz_SBA.htm Lorenz självt hade en egen monter vid ILIS)
Jag får passa på att säga att i den andra bilden ser man att det faktiskt skymtar tillsammans tre motorer, vad det nu kan innebära. Avgasutblåsningsrörens utformning och "propellerväxelnavets" färg pekar på en Bristol/Nohab-motor. (Jag har kikat på stjärnmotorer till f-bannelse, de avbildas/ses ju för det mesta mer eller mindre snett framifrån.) Golvet verkar mer "prydligt" än ett hangargolv som vid ILIS.
Tillägg: Tar åter en titt på bilderna (en från Bo Justussons ILIS-sida) och hittar då en intressant bakgrundsdetalj, några närmast geometriska figurer på en vägg. Inte helt lika men det kan finnas förklaringar. Alltså ILIS även andra bilden!