Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.
Moderator: Sven-Erik Jönsson
av Stig Jarlevik » 03 jan 2022, 21:54
Hej
Med anledning av ett spörsmål angående sambandet mellan SAABs 17xxx nummer och Etiopiens serienummer 301 och uppåt
så har det uppstått ett problem.
Leif Fredins uppgifter på vår typsida skiljer sig från den som Widfeldt/Hall publicerade i sin bok SAAB 17.
Efter att ha gått igenom uppgifterna från båda håll blir slutledningen att
a) Leif Fredin ansåg att den B-17 som byggdes från reservdelar/instruktionsplan var 322
b) Widfeldt/Hall anser att den var 332.
Detta medför att där Widfeldt/Hall skriver 322 ex 17243 skriver Fredin 323 ex 17243, 323 ex 17252 blir då 324 osv
Efter s/n 332 återgår allt till att bli detsamma mellan verken.
Har någon möjligtvis en uppfattning vad som är korrekt?
Hälsningar
Stisse i Göteborg
-
Stig Jarlevik
-
- Inlägg: 233
- Blev medlem: 29 apr 2009, 20:58
av Lennart A » 07 jan 2022, 11:44
17243 = IEAF 322 (Flygdagbok Gösta Hedén, CVV 9.11.51)
Tyvärr antecknade han kopplingen mellan FV serienummer och IEAF nummer bara på några få flygplan.
-
Lennart A
-
- Inlägg: 497
- Blev medlem: 25 feb 2008, 00:14
av eralehm » 08 jan 2022, 08:40
Eftersom de etiopiska koderna målades dit redan i Sverige bör det rimligen finnas en förteckning i något arkiv, i samband med försäljning eller leverans.
/Leif H
Senast redigerad av
eralehm 10 jan 2022, 11:52, redigerad totalt 1 gång.
-
eralehm
-
- Inlägg: 400
- Blev medlem: 25 feb 2008, 01:22
- Ort: Tullinge
av Stig Jarlevik » 08 jan 2022, 18:43
Lennart A skrev:17243 = IEAF 322 (Flygdagbok Gösta Hedén, CVV 9.11.51)
Tyvärr antecknade han kopplingen mellan FV serienummer och IEAF nummer bara på några få flygplan.
Mille Gracias Lennart
Bra att han gjorde det just på denna
Hälsningar
Stisse
-
Stig Jarlevik
-
- Inlägg: 233
- Blev medlem: 29 apr 2009, 20:58
Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst