Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.
Moderator: Sven-Erik Jönsson
av Stellan » 03 dec 2021, 18:52
Står att läsa i Vampire - reaepoken av Widfeldt och Hall att J 28 är en FB.50, vidare att den byggde på FB.5, F.6 och F.7. Men vad var skillnaden? Var det några yttre skillnader på FB.5 och FB.50 eller var allt i det inre?
-
Stellan
-
- Inlägg: 402
- Blev medlem: 05 maj 2008, 15:14
av Lennart A » 04 dec 2021, 22:43
I kontrakten anges
70 Vampire Mk I
120 Vampire Mk VII
90 Vampire Mk 50
60 Vampire Mk 50
60 Vampire Mk 50
20 Vampire Trainer
10 Vampire Trainer
-
Lennart A
-
- Inlägg: 497
- Blev medlem: 25 feb 2008, 00:14
av Stellan » 05 dec 2021, 14:15
Tack, Lars. Redan varit inne där men finner ingen ny information. Den tillgängliga informationen tolkar jag fortfarande som att inga yttre skillnader finns mellan versionerna förutom den nedkortade spännvidden från orginalets avrundade. De blev senare moddade på A. Så en F.5 duger gott som en svensk J 28B om man vill bygga en modell.
-
Stellan
-
- Inlägg: 402
- Blev medlem: 05 maj 2008, 15:14
av eralehm » 05 dec 2021, 20:09
Versionsnummer från 50 och uppåt var så kallade "export designations" för att administrativt skilja flygplan byggda för export från dem byggda för RAF. Olika exportländer fick ibland ett eget versionsnummer. De kunde dock tekniskt vara i stort identiska med originalversionen men vanligen fanns det en del mindre skillnader, t.ex. i instrumentering.
/Leif H
-
eralehm
-
- Inlägg: 400
- Blev medlem: 25 feb 2008, 01:22
- Ort: Tullinge
av Mats Averkvist » 06 dec 2021, 18:35
De svenska hade väl instrunemtering i meter och km/h?!
-
Mats Averkvist
-
- Inlägg: 1260
- Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
- Ort: Strömsnäsbruk
-
av Lennart Berns » 07 dec 2021, 10:19
Det stämmer att instrumenteringen var på "svenska", utom - om jag minns rätt - de fem bränslemätarna som var graderade i gallons.
- Sitsen i 28B. Foto Lennart Berns
- 28-sits.jpg (121.17 KiB) Visad 7292 gånger
-
Lennart Berns
-
- Inlägg: 533
- Blev medlem: 23 feb 2008, 08:13
- Ort: Stockholm
av Stellan » 07 dec 2021, 16:02
Kalas, bra med mer info.
Eftersom nu maskburken är öppen...var det någon skillnad på cockpiten i 28A och 28B?
Lennart, vilken cockpit har du fotat? FVM:s kärra?
-
Stellan
-
- Inlägg: 402
- Blev medlem: 05 maj 2008, 15:14
av Lennart Berns » 11 dec 2021, 10:10
Min bild ovan är tagen på F 15 fina flygmuseum. Besök det! Har skannat en sida ur min sparade SFI för J 28. Där kan man skönja graderingen i meter och km/h m m. Jag antar att cockpitlayouten i A och B var densamma.
- Ur Speciell förarinstruktion (SFI) J 28
-
Lennart Berns
-
- Inlägg: 533
- Blev medlem: 23 feb 2008, 08:13
- Ort: Stockholm
av Stellan » 13 dec 2021, 17:58
Tack för en tydlig bild, Lennart.
F15-museet blir liksom aldrig av att besöka...
-
Stellan
-
- Inlägg: 402
- Blev medlem: 05 maj 2008, 15:14
av Stellan » 02 jan 2022, 12:45
Tack för den bilden, Lars.
-
Stellan
-
- Inlägg: 402
- Blev medlem: 05 maj 2008, 15:14
Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst