av Stellan » 05 nov 2021, 18:09
Tack för svar, Per.
Håller på med att försöka få fram så mycket som möjligt om just F i och med ett modellbygge och har funnit en del intressanta saker.
Det har tidigare framkommit vaga uppgifter om att färgerna som skickades ned till F 22 skulle ha brutits efter lokala förhållanden.Är benägen att utgå från fallet att de inte var så. Min högst privata uppfattning är att mekanikerna ej hade tid eller skäl att bryta färger till lokalt anpassade nyanser; olivgrön 325, brun 505 och orange 226 var tillräckliga för att efterlikna de förhållanden som rådde och den effekt man ville uppnå. Det är av denna hypotes anledning som jag ställde ursprungsfrågan. Finns någon från Kongotiden som minns och har de som gjorde restaureringen något att tillägga i frågan? Dokument, rekvisioner, order?
Ytterligare ett skäl att jag inte tror att man bröt färgen är att om man tittar på bilden på sidan 193 i Flygande Tunnan (red. Berns) så ser man en bild på vit C och F, de båda J 29B som kom tillbaka från Kongo. Bilden torde vara tagen någon gång under sommaren (?) då vit C ströks ur registret 5 juli 1963 och skrotades kort därefter (?). Det jag menar att bilden visar är att den olivgröna fenan och det gröna i F:s camouflage är samma nyans. Det bruna kan jag inte säga något om, inte heller det orange strecken. Men jag har svårt att tro att någon av dessa nyanser skiljde sig från de nedskickade färgerna.
I detta nu så tycker jag att färggränserna inte överensstämmer med orginalet.
Kan jag på något sätt vara behjälplig i arbetet med vit F så står jag till förfogande.