Ytterligare en besynnerlig Capronimaskin var "Caproni-Campini"
https://en.wikipedia.org/wiki/Caproni_Campini_N.1Man kan med litet fantasi se den som besläktad med Caproni-Stipa; en propeller är under vissa förhållanden effektivare om den omgärdas av en "mantel" (jfr ducted fan) som Luigi Stipa ville visa med sin "tunna", men Secondo Campini satte därtill en efterbrännkammare bakom "fläkten/kompressorn" i sin skapelse. (Även i Sovjet användes detta;
https://en.wikipedia.org/wiki/Motorjet )
Här flyger Campinin! Lika dimmigt 1940 som när Stipan flög 1933!
https://www.youtube.com/watch?v=-FUljgE9bCsKanske italiensk flygteknik ibland anses mindre lyckad men Saab i Linköping hade inte kunnat få fram sina Tunnor i tid om man inte importerat mängder av italienska arbetare med vana att bygga helmetallplan! Enlig vad som berättades vid Tunnans 70-årsjubileum. För att citera Ulf Delbro på SFF:s hemsida: "Saabs företagsledning lyckades, trots ett starkt initialt motstånd från verkstadsklubben få accept för att rekrytera 100 mycket skickliga yrkesarbetare från Italien. Men, nu visade det sig att det blev ett stort problem att ordna bostäder. En provisorisk lösning blev att arbetarna inkvarterades i nybyggda baracker, som fortfarande är kända på Saab som italienbarackerna. Det fanns skeptiker men integrationen av de mycket yrkesskickliga italienska arbetarna gick bra och Saab fick så småningom tillstånd att införa ytterligare 300 yrkesarbetare från Italien och från Västtyskland."