Det nya skolflygplanet Sk 40 blev tyskt!

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Det nya skolflygplanet Sk 40 blev tyskt!

Inläggav Mats Averkvist » 07 maj 2021, 21:33

Användarvisningsbild
Mats Averkvist
 
Inlägg: 1251
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Strömsnäsbruk

Re: Det nya skolflygplanet Sk 40 blev tyskt!

Inläggav Lars Sundin » 08 maj 2021, 22:23

Jo visst ser den ut som en upphottad SK 61, men annars är ju några viktiga egenskaper 1,5 - 2,5 ggr mer. Vikter, hastigheter, motoreffekt.

Med ungefär samma yttermått och bara ca 20 % mer vingyta.

Se även Wikipedia, den gamla kolvmotor-varianten har sålt rätt bra och turboversionen har anammats av US Army. https://en.wikipedia.org/wiki/Grob_G_120TP
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Det nya skolflygplanet Sk 40 blev tyskt!

Inläggav eralehm » 13 maj 2021, 19:52

SK 40? Ingen känsla för traditioner: SK 62 borde det heta!

Och ett inköp av bara sju stycken?

/Leif H
eralehm
 
Inlägg: 400
Blev medlem: 25 feb 2008, 01:22
Ort: Tullinge

Re: Det nya skolflygplanet Sk 40 blev tyskt!

Inläggav blockhaj » 15 maj 2021, 08:53

eralehm skrev:SK 40? Ingen känsla för traditioner: SK 62 borde det heta!

Och ett inköp av bara sju stycken?

/Leif H

Tror de skrotar Skolnumren och gör denna till "Flygplan 40", följande "Flygplan 39 Gripen". Håller dock med om att den borde heta Sk 62.
Användarvisningsbild
blockhaj
 
Inlägg: 71
Blev medlem: 02 apr 2017, 11:12
Ort: Stöckhölm

Re: Det nya skolflygplanet Sk 40 blev tyskt!

Inläggav eralehm » 16 maj 2021, 03:10

Det finns väl ingen kvar på staberna som ens vet om att det funnits olika serier.

/Leif H
eralehm
 
Inlägg: 400
Blev medlem: 25 feb 2008, 01:22
Ort: Tullinge

Re: Det nya skolflygplanet Sk 40 blev tyskt!

Inläggav Stellan » 16 maj 2021, 20:54

Nu får någon förklara det som tydligen är självklart med att det nya skolflygplanet borde heta 62 och inte 40.

Om ett nytt stridsflygplan tillförs flygvapnet, vilket nummer skulle det då få enligt den förklaringen?
Stellan
 
Inlägg: 402
Blev medlem: 05 maj 2008, 15:14

Re: Det nya skolflygplanet Sk 40 blev tyskt!

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 16 maj 2021, 21:27

Jag uppfattar att det nya flygplanet inte är något stridsflygplan utan ett skolflygplan. De senaste skolflygplanen har haft den militära typbeteckningen SK 60 (Saab 105) och SK 61 (Bulldog). SK = skolflygplan. Därav borde detta nya skolflygplan blivit SK 62 om man följt den gamla traditionen.
/Sven-Erik
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9839
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: Det nya skolflygplanet Sk 40 blev tyskt!

Inläggav Stellan » 16 maj 2021, 22:07

Sven-Erik Jönsson skrev:Jag uppfattar att det nya flygplanet inte är något stridsflygplan utan ett skolflygplan. De senaste skolflygplanen har haft den militära typbeteckningen SK 60 (Saab 105) och SK 61 (Bulldog). SK = skolflygplan. Därav borde detta nya skolflygplan blivit SK 62 om man följt den gamla traditionen.
/Sven-Erik

Jo, men är två plan, 60 och 61, verkligen en tradition? Innan dessa fanns ju Sk 50 och innan dess Sk 25.

Min fundering på ett eventuellt framtida stridsflygplan kommer sig av att 30-serien liksom tar slut i och med 39, om man nu inte vill skaka liv i något nummer som ej blivit nyttjat annat än på pappret. Så hur ser traditionen ut i detta fall med den logiken?
Stellan
 
Inlägg: 402
Blev medlem: 05 maj 2008, 15:14

Re: Det nya skolflygplanet Sk 40 blev tyskt!

Inläggav Lennart A » 18 maj 2021, 19:35

Flygvapnets typbeteckningar infördes den 1 juli 1928 och då började varje serie med 1 för olika flygslag, alltså J 1, Sk 1, och så vidare. Detta ändrades den 20 december 1940 till en löpande gemensam nummerserie. De flygplan som redan var i tjänst, t ex B 3, J 8 och Sk 12, fick behålla sina nummer, men nya flygplan fick nummer i gemensam serie: S 16/B 16/ T 16/Tp 16, B 17/S 17, B 18/S 18, osv. Med tiden kom den gemensamma serien att delas upp i sektioner för olika flygslag. Jakt- och attackplan fick låga nummer upp till JAS 39, transportplan fick höga nummer i flera serier, till och med över 100, men det finns också slumpvis valda nummer och nummer som ansluter till tillverkarens typnummer (Tp 45 för C-45, Tp 91 för SAAB 91). Om man hade velat fylla på efter SK 60 och SK 61 skulle man alltså ha valt SK 62, men tittar man tillbaka så är det ingen riktig ordning på det hela.

Förutom USA, så är det ju inte så många andra länder som har egna typbeteckningar på flygplan av liknande typ som vi har. Ur minnet kommer jag nu bara på Kanada, Spanien och Brasilien. Sen finns det de som har egna typbeteckningar i en gemensam serie där inte flygslag anges, t ex Australien ocjh Malaysia.
Användarvisningsbild
Lennart A
 
Inlägg: 497
Blev medlem: 25 feb 2008, 00:14

Re: Det nya skolflygplanet SK 40 blev tyskt!

Inläggav Fredric Lagerquist » 18 maj 2021, 21:52

Sk 25 ligger väl i samma serie som J 26, J 28 och J 29 osv.

Sk 50 och SK 60 har väl fått sina nummer utifrån de decennier som de kom i tjänst. SK 40 kunde ju då ha betecknats SK 20.
Användarvisningsbild
Fredric Lagerquist
Moderator
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: Det nya skolflygplanet Sk 40 blev tyskt!

Inläggav Mats Averkvist » 19 maj 2021, 08:06

92-99 blev ju en serie bilmodeller.

50-serien är ju också intressant.
Sk 50, Fpl 51, Tp 52, Fpl 53, Fpl 54, Tp 55, men sedan då?
56-59 vad var det? Eller är de numren fortfarande lediga?
Användarvisningsbild
Mats Averkvist
 
Inlägg: 1251
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Strömsnäsbruk

Re: Det nya skolflygplanet Sk 40 blev tyskt!

Inläggav Lennart A » 19 maj 2021, 09:39

Flygplanens typnummer är också kopplade till flygförvaltningens målnummer (dierienummer). Allt som hör till J 35 sorteras under målnumret 35, osv, men en del typer med låga nummer fick i stället målnummer i 70-serien:
Tp 2A - 72
B 3 och Tp 9 -73
Tp 24 - 74
Tp 4 och Tp 45 - 75
Tp 46 -76
Tp 47 - 77
... och det var därför man fortsatte med Tp 78 för Norseman, Tp 79 för C-47/DC-3, osv. Det är också anledningen till att den påhittade typbeteckningen "Tp 73" för B 3 i transportversion en gång dök upp. Flygtid på B 3 redovisades under nr 73 och det gjorde att man antog att flygplanet hade typbeteckningen Tp 73.

Jag har förresten sett någonstans att MFI-15 under utprovningen på FC 1969-1970 skulle ha kallats Fpl 62, men om det stämmer vet jag inte.
Användarvisningsbild
Lennart A
 
Inlägg: 497
Blev medlem: 25 feb 2008, 00:14

Re: Det nya skolflygplanet Sk 40 blev tyskt!

Inläggav Stellan » 19 maj 2021, 17:48

Intressant information,tack för det.

Så, vad blir i så fall numret för nästa stridsflygplan, exempelvis BAE Tempest eller vad som kan tänkas vara framtiden för oss (bara för att pröva logiken i teorin)?
Stellan
 
Inlägg: 402
Blev medlem: 05 maj 2008, 15:14

Re: Det nya skolflygplanet Sk 40 blev tyskt!

Inläggav blockhaj » 20 maj 2021, 17:01

Stellan skrev:
Sven-Erik Jönsson skrev:Jag uppfattar att det nya flygplanet inte är något stridsflygplan utan ett skolflygplan. De senaste skolflygplanen har haft den militära typbeteckningen SK 60 (Saab 105) och SK 61 (Bulldog). SK = skolflygplan. Därav borde detta nya skolflygplan blivit SK 62 om man följt den gamla traditionen.
/Sven-Erik

Jo, men är två plan, 60 och 61, verkligen en tradition? Innan dessa fanns ju Sk 50 och innan dess Sk 25.

Min fundering på ett eventuellt framtida stridsflygplan kommer sig av att 30-serien liksom tar slut i och med 39, om man nu inte vill skaka liv i något nummer som ej blivit nyttjat annat än på pappret. Så hur ser traditionen ut i detta fall med den logiken?

Sk 25 tillhörde den ursprungliga flygplansnummerserien (dvs fpl 25) men då man inte ville använda dessa nummer på skolflygplan ändrades detta så skolflygplan fick en egen nummerserie. Därav fick nästa skolflygplan numret 16 (Sk 16), följandes Sk 15 som togs i bruk 1939. Dock valde man att namnge nästa skolflygplan, Saab Safir, numret Sk 50. Troligen var detta ett förslag från Saab (se nedan). Efter detta skulle Sk 51 komma, dvs Saab 105, men Saab bad FV ändra detta till Sk 60 vartefter man skippade numren 52-59. Sedan kom Sk 61 bulldog vilken togs ur tjänst innan Sk 60. Därav borde nästa skolflygplan heta Sk 62.
Användarvisningsbild
blockhaj
 
Inlägg: 71
Blev medlem: 02 apr 2017, 11:12
Ort: Stöckhölm

Re: Det nya skolflygplanet Sk 40 blev tyskt!

Inläggav eralehm » 21 maj 2021, 07:33

Typnummer i 50-serien användes, som nämnts, för diverse skolflygplan och udda typer.

Rimligen borde SAAB 105 ha fått beteckningen SK 55. Jag minns att jag för länge sedan hörde sägas att SAAB motsatte sig det numret, eftersom man var rädd för att planet skulle bli känt som "Fem-femman" -- en gammal benämning för idiot. Därför reserverades i stället numret 60 för 105:an medan 55 tilldelades TP 55 Caribou. Det här kan vara en skröna men kan också vara sant: kanske man tyckte att ett hopp till nummer 56 skulle vara för uppenbart.

När sedan SK 61 kom många år senare var det naturligt att fortsätta i 60-serien i stället för att backa tillbaka till de lediga numren i 50-serien.

Med nuvarande takt på anskaffning av nya typer torde väl dessutom 40-serien räcka århundradet ut, även om man nu blandar olika typer av flygplan i samma serie.

/Leif H
eralehm
 
Inlägg: 400
Blev medlem: 25 feb 2008, 01:22
Ort: Tullinge


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst