Jag såg ju mycket Vampire på himlavalvet i slutet av 1940-talet, jag bodde i Söderförorten Årsta, men minns ju att det fanns J 28A och J 28B där den senare hade aningen starkare motor, var några tiotal km/h snabbare och kanske steg en aning bättre (jag öppnade AHR:s bok om Vampire och såg jämförelsetabellen). Och så kunde den senare versionen flyga i väl över en timme på den interna bränsletankarna, A-versionen i bara 0,9 timmar.
Det var väl Saab J21R som internt hade väldigt litet soppa med sig (samma motor). Jag trodde den var tyngre än Vampire, men de är faktisk ganska lika i vikt. Men den ser ju "osmidigare" ut. Ganska misslyckad trots att det kunde tyckas vara en bra idé att bygga på något man redan hade.
Nej, rea, de var framtiden det. Symbolvärdet var stort. När våra grannländer kämpade på med surplus Spitfire. I nummer 13 av Flyg 1946 fann jag ett reportage om när Flygvapnet stolt visade upp Vampire i Stockholm/Barkarby när typen var sprillans ny. Nordenskiöld ville inte missa detta propagandatillfälle, hinna med det före sommarstiltjen. Det roliga är att samtidigt besökte Jeffrey Quill Bromma med en mycket modern Spitfire-variant som väl Vickers också var stolta över men nog hade svårt att sälja.
Jag har lånat Vampirereportaget och artikeln om Quills besök i min blogg, som finns på
https://larsan13.wordpress.com/2019/08/ ... sades-upp/