Alternativ till Vampire?

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Alternativ till Vampire?

Inläggav Stellan » 27 mar 2021, 19:24

Som jag förstår det fick vi DH Vampire till Sverige dels av goda personliga kontakter men också för att Storbritannien ville bredda sin inflytandesfär vilket inte sågs som något negativt från Sveriges sida. Vi fortsatte ju under många år med brittiskt materiel.

Men vilka hade alternativen varit, P-80/T-33? Sverige var tidigt ute med jetflyg och det fanns väl inte så många alternativ vid denna tidpunkt, i väntan på det första inhemska jetflygplanet J 29.
Stellan
 
Inlägg: 402
Blev medlem: 05 maj 2008, 15:14

Re: Alternativ till Vampire?

Inläggav Lars Sundin » 27 mar 2021, 19:44

Från min läsning av Ett år i luften minns jag hur USA levererade/skänkte Västeuropa (NATO-länderna, dock ej Tyskland förstås)F-84 Thunderjet. F-80 var inte aktuell, möjligen T-33 i viss utsträckning. Det verkar dock som Thunderjet började levereras först ca 1952, men innan dess hade t ex Danmark och Norge haft Vampire och Meteor. (Norge Vampire och Danmark Meteor har jag för mig.)
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Alternativ till Vampire?

Inläggav Lennart Berns » 27 mar 2021, 19:48

Man brukar anföra tre skäl för anskaffningen av Vampire från England. Ett var Nordenskiölds goda kontakter med RAF och England, ett annat att Sverige skänkt britterna resultatet av undersökningen av den s k Bäckebotorpeden (V 2) och senare även vrakdelarna samt slutligen att britterna var i stort behov av ekonomiska medel för att bygga upp det genom kriget hårt åtgångna landet på nytt. F ö samma skäl som gjorde att brittiska labour sålde licensen på RR Nene till Sovjetunionen. Som alternativ till Vampire fanns Gloster Meteor som också demonstrerades i Sverige men aldrig blev aktuell för anskaffning. Amerikanska P-80 Shooting Star var inte helt utprovad medan Vampire flugit redan 1943. Under utprovningen av P-80 omkom f ö den svenskättade piloten Ira Bong, en av USA:s mest framgångsrika under Stillahavskriget. Det var i augusti 1945, samma dag som andra världskriget upphörde. De första Vampire kom till Sverige och Bråvalla 4 juni 1946, i år för 75 år sedan!
Användarvisningsbild
Lennart Berns
 
Inlägg: 533
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:13
Ort: Stockholm

Re: Alternativ till Vampire?

Inläggav Lennart Berns » 27 mar 2021, 22:51

Jag fick nyss ett mejl av en erkänd flyghistoriker:

Hej, Nils Söderberg skriver i sin memoarbok, s. 340, om varför Vampire valdes framför andra alternativ. Lockheed P-80, vilken förevisats vid besöket i USA hösten 1945, kallar han för "överreklamerad". P-80 var ju som du vet snarlik ett av Saab:s projekt. Angående P-80, utvärderades två exemplar i Storbritannien och två dito i Italien våren 1945. I slutet av 1940-talet beställde Peru fyra F-80 (som Shooting Star betecknades från 1948), men denna beställning annullerades i samband med Koreakrigets utbrott. I slutet av 1950-talet distribuerades 113 F-80 till Brasilien, Chile, Colombia, Peru och Uruguay. Vad gäller Meteor, så fanns reellt intresse för en modifierad NF 11, utrustad med svensktillverkade Ghostmotorer. Orsaken till detta stod att finna i de många haverierna med J 30.

Jag svarade honom:

Som skolgrabb fascinerades jag av P-80, såg filmen Air Cadets på matinébio vid flera tillfällen. Som ung var det rakvingade reaflygplan som gällde, gillade F-84 och byggde modeller av den. Inte drömde jag då om att jag som pilot år senare skulle få flyga just rakvingad "rea", som J 28B. Av en kompis har jag nu fått fram filmen Air Cadets via hans kontakter i USA. Nostalgi! Njuter! Men var det inte så, att när Saab såg P-80 insåg de att de låg efter och satsade på den mera radikala Saab 29? Parentetiskt har jag har faktiskt träffat Ira Bongs hustru och pratat länge med henne om släktskapen till Sverige m m, något som familjen Bong var väldigt noga med. Ångrar nu att jag inte fortsatte kontakten.
Användarvisningsbild
Lennart Berns
 
Inlägg: 533
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:13
Ort: Stockholm

Re: Alternativ till Vampire?

Inläggav Stellan » 28 mar 2021, 13:23

Tack för inläggen, Lars och Lennart. En fascinerande tid i flygets utveckling. Var det Nordenskjöld som var så extremt framåtblickande i fråga om jetflyget eller var det en utifrån kommande impuls?
Stellan
 
Inlägg: 402
Blev medlem: 05 maj 2008, 15:14

Re: Alternativ till Vampire?

Inläggav eralehm » 02 apr 2021, 01:38

Värt att komma ihåg att när J 28 kom i tjänst hos F 13 år 1946 var det bara två andra länder som hade jetflyg i operativ tjänst: Storbritannien och USA. Både Sovjetunionen och Frankrike, till exempel, var senare ute än Sverige.

/Leif H
eralehm
 
Inlägg: 400
Blev medlem: 25 feb 2008, 01:22
Ort: Tullinge

Re: Alternativ till Vampire?

Inläggav Lars Sundin » 02 apr 2021, 07:11

Googlade för att se när jetplan togs i operativ tjänst samt funderade över det politiska läget i Europa efter VK2, med planer på ett nordiskt försvarsförbund, som gick i stöpet bl a eftersom Norge och Danmark tydde sig till "Västvärlden" och snart NATO. Och visst var rädda för en svensk dominans.

Nordenskiöld hade väl rätt bra tumme med våra egna politiker, inte bara med engelsmännen.

Man kunde ju också ha tagit fram "Ett år i luften" från 50-talet där utvecklingen framgår. Minns bilder och notiser om massor av F-84 och med artiklar om andra flygvapens utveckling. (Minnet är vanskligt dock.) Marshall-hjälp och annan amerikansk hjälp gjorde Sovjet mindre lockande.

Stora delar av Europa hade annat än tänka på än upprustning. Schweiz var ju liksom Sverige "oskatt" och hade råd, och testade 4 Vampire redan 1946 (men större leveranser dröjde några år). I Frankrike fick Dassault (Bloch!) sin Ouragan i luften under 1948 och 1949 började rätt många Vampire levereras från England. Frankrike bedrev kolonialkrig men jetplan var väl inte vad man där behövde.
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Alternativ till Vampire?

Inläggav Stellan » 02 apr 2021, 12:03

Vet vi något om de försvarspolitiska tankarna för tiden? Visste man redan då att Sverige var tvunget att gå all-in och satsa på jetplan tidigt då man inte hade för avsikt att öppet liera sig med några andra länder? Var det ett sätt att visa tänderna redan på tidigt stadium, även inför möjliga vänligt sinnade makter?
Stellan
 
Inlägg: 402
Blev medlem: 05 maj 2008, 15:14

Re: Alternativ till Vampire?

Inläggav Lars Sundin » 02 apr 2021, 14:34

Två lästips:

https://www.aef.se/Flygvapnet/PDF-dokum ... storia.pdf
https://sv.wikipedia.org/wiki/Sveriges_ ... lla_kriget

Jag minns en del av "debatten" (född 1938). Många tyckte väl att vi var alltför eftergivna mot Östblocket, andra tyckte väl vi ändå var förnuftiga. Naturligtvis användes "vår neutralitet" som ett argument att vi måste själv betala litet extra för försvaret och satsa ordentligt på flygvapnet eftersom vi ju inte hade hjälp av NATO.

Under början av 50-talet påstods ofta i "debatten" att Sverige hade det fjärde största flygvapnet i (se t ex https://sv.wikipedia.org/wiki/Svenska_flygvapnet )
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Alternativ till Vampire?

Inläggav Stellan » 02 apr 2021, 14:51

Men Nato skapades ju inte förrän 1949, så när vi bara ett år från kigsslutet beslutade oss för, och lyckades med, att skapa oss ett jaktflyg med jetdrift var ju inte bara en militär bedrift utan också en politisk. Förutseendet, pengarna, säkerhetspolitiska tänket, utrikes kontakter, diplomatin, allt ska ju klaffa.

Ett filter som ligger och skvalpar är ju att vi idag vet annat än då det begav sig. Gäller att ha med det i åtanke när vi försöker oss på att förstå och tolka dåtidens skeenden.
Stellan
 
Inlägg: 402
Blev medlem: 05 maj 2008, 15:14

Re: Alternativ till Vampire?

Inläggav eralehm » 07 apr 2021, 07:12

Sen var väl inte J 28A mycket till jaktplan, om man skall vara ärlig. Flygtiden utan yttre bränsle var bara dryga halvtimmen, vill jag minnas. Och med tanke på hur dålig radar som Sverige hade åren direkt efter kriget hade nog de tidiga Vampire haft svårt att komma till skott innan det var dags att landa. J 26 Mustang var nog betydligt mer operativt användbar.

J 28A var nog mest användbara för att skaffa sig erfarenhet av jetflyg (förlåt, reaflyg) och typen kanske borde ha kallats P 28A ...

/Leif H
eralehm
 
Inlägg: 400
Blev medlem: 25 feb 2008, 01:22
Ort: Tullinge

Re: Alternativ till Vampire?

Inläggav Lars Sundin » 07 apr 2021, 19:28

Jag såg ju mycket Vampire på himlavalvet i slutet av 1940-talet, jag bodde i Söderförorten Årsta, men minns ju att det fanns J 28A och J 28B där den senare hade aningen starkare motor, var några tiotal km/h snabbare och kanske steg en aning bättre (jag öppnade AHR:s bok om Vampire och såg jämförelsetabellen). Och så kunde den senare versionen flyga i väl över en timme på den interna bränsletankarna, A-versionen i bara 0,9 timmar.

Det var väl Saab J21R som internt hade väldigt litet soppa med sig (samma motor). Jag trodde den var tyngre än Vampire, men de är faktisk ganska lika i vikt. Men den ser ju "osmidigare" ut. Ganska misslyckad trots att det kunde tyckas vara en bra idé att bygga på något man redan hade.

Nej, rea, de var framtiden det. Symbolvärdet var stort. När våra grannländer kämpade på med surplus Spitfire. I nummer 13 av Flyg 1946 fann jag ett reportage om när Flygvapnet stolt visade upp Vampire i Stockholm/Barkarby när typen var sprillans ny. Nordenskiöld ville inte missa detta propagandatillfälle, hinna med det före sommarstiltjen. Det roliga är att samtidigt besökte Jeffrey Quill Bromma med en mycket modern Spitfire-variant som väl Vickers också var stolta över men nog hade svårt att sälja.

Jag har lånat Vampirereportaget och artikeln om Quills besök i min blogg, som finns på https://larsan13.wordpress.com/2019/08/ ... sades-upp/
Senast redigerad av Lars Sundin 07 apr 2021, 20:45, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Alternativ till Vampire?

Inläggav Stellan » 07 apr 2021, 19:29

Men samtidigt var ju uppenbarligen vid tidpunkten för inköpet av Vampire det enda vettiga alternativet om man ville rusta sitt flygvapen med ny teknik. OK, balsaträ var väl inte hypermodernt men det var ju uppenbarligen ett omtyckt flygplan av piloterna och jag skulle tro att vi lärde oss mycket om hur att operera med reaflyg innan rejälare doningar kom av monteringsbanden. Som konstaterat så var väl knappast inköpen då av mindre politiskt slag än de är i dag. Det är inte alltid "bäst" köps utan det finns alltid många andra hänsyn som ska tas.
Stellan
 
Inlägg: 402
Blev medlem: 05 maj 2008, 15:14


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst