Vrakledning kan vara fascinerade. Man ser bl a hur naturen bryter ned olika material olika. Jag hade svårt att identifiera dina bilder först och se att det var en V-12:a och inte en rak 6:a. Och att det var cylinderfodren som man såg insåg jag långsamt, men själva motorblocket med vevhus då?
Konstigt att en så stor klump fick ligga kvar Men den är ju så tung att en söndagsvandrare inte vill plocka med sig en så stor souvenir.
Har själv en gång letat efter vrak, som man kan se av min blogg
https://larsan13.wordpress.com/2010/05/ ... akletning/ och det har sina poänger. Skogsarbetare hade här antagligen samlat ihop vrakbitar de funnit och som nu var drygt 40 år. I Björlanda var de vid fyndtillfällena upp till nästan 70 år.
Mikael Forslund har i sin bok om J 30 Mosquito (AOH, 1977) beskrivit bl a haveriernas orsaker ganska ingående, i detta fall alltså gul N nr 30056 vid F 9 skjutplats Björlanda är det en halv sida. Kraschen tycks ha orsakats av sönderbrytning genom höjdroderfladder som orsakats av att en landställslucka lossnat och skadat höjdrodret och dess spetsbalans. Att luckan lossnade berodde på att landstället skadats vid en tidigare hård landning och att detta inte helt åtgärdats. Om jag fattat rätt. "Efter haveriet justerades låsmekanismen övriga J 30".
Tillägg: Jag hade svårigheter att få Anders bilder att visa sig, det har hänt vid andra tillfällen. Jag får "öppna ett nytt fönster" eller göra något sådant. Det slår mig att kanske inte alla noterar mina länkningar (även på Facebook m m). Jag väntar sig ibland en respons, men det är dödstyst Medan det ibland kommer en massa gillanden för en struntsak!