Vevaxel med mera på Välkommen, Björlanda kile.

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Vevaxel med mera på Välkommen, Björlanda kile.

Inläggav Anders Gidenstam » 21 mar 2021, 13:34

På udden Välkommen i Björlanda på nordvästra Hisingen ligger en vevaxel med lite mer delar upp på ett av de högsta höjderna i området.
Bild
Bild

Mått på diametern på cylindrarna är något mer än 135 men mindre än 140 mm, och det ser ut att vara en V-formad 12 cylinders motor.

Det kan vara en Merlin-motor. Jag har tittat igenom alla J 26:or här men inte hittat någon som gick ner på Välkommen / Björlanda skjutfält / Björlanda. Jag har också tittat på delar av S 31:orna (också Merlin tror jag) och J 21 och B/T 18B men Daimler-motorn DB-605 har för stor cylinderdiameter för att vara aktuell.

Är det någon som vet mer om denna motor?

Mvh,
Anders
Användarvisningsbild
Anders Gidenstam
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 11 sep 2008, 11:16
Ort: Göteborg

Re: Vevaxel med mera på Välkommen, Björlanda kile.

Inläggav Lars Sundin » 21 mar 2021, 14:27

Jämförande vevaxelforskning: https://www.enginehistory.org/members/i ... /Fig22.jpg

S 31 hade Griffon-motor.

Motorn kan ju ha funnits vid någon teknisk skola, och kommit på avvägar när det skulle "städas".
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Vevaxel med mera på Välkommen, Björlanda kile.

Inläggav Anders Gidenstam » 21 mar 2021, 14:47

Jag tycker det ser ut som vevaxeln har utsatts för rätt mycket våld och den ligger uppe på en bergknalle i kustbandet så jag skulle tro att planet kraschade i närheten. Delen ligger inne på f.d. Björlanda skjutfält så det kan ha något med ett övnings mark- eller sjömålsanfall som gått åt skogen. Att S 31 hade en Griffon-motor gör de planen osannolika precis som J 21 och B/T 18B. Så det borde vara en J 26 ändå. De var ju rätt många. Eller J 30?

//Anders
Användarvisningsbild
Anders Gidenstam
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 11 sep 2008, 11:16
Ort: Göteborg

Re: Vevaxel med mera på Välkommen, Björlanda kile.

Inläggav Anders Gidenstam » 21 mar 2021, 15:02

J 30 verkar lovande som förklaring. Jag har inte tittat på alla J 30 än.

J 30, 30056
1952-06-14 Haveri vid F9:s skjutplats Björlanda.Bröts sönder i luften.Ff löjtnant Göte Gustav Vendel Wedholm omkom.
Användarvisningsbild
Anders Gidenstam
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 11 sep 2008, 11:16
Ort: Göteborg

Re: Vevaxel med mera på Välkommen, Björlanda kile.

Inläggav Lars Sundin » 21 mar 2021, 15:42

Här är en del av Svenska Dagbladets artikel, litet hastigt skärmdumpad. Av det uteslutna påmindes man i artikel av att Mosquiton ibland "bröts isär".

https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... squito.jpg

Listan över J 30-olyckor är rätt lång på https://svfplhist.home.blog/

Tillägg. Googlade och fann andra observationer och bilder av motorresterna: https://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=96781
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Vevaxel med mera på Välkommen, Björlanda kile.

Inläggav Anders Gidenstam » 21 mar 2021, 22:28

Det finns också en del metalldelar i närområdet som ser ordentligt tilltufsade ut.

Nord-öst om motordelen (20-30 meter eller så):
Bild

Syd-väst om motordelen (20-30 meter eller så):
Bild
Bild

Planet gick ner för 69 år sedan så det är inte säkert att dessa delar hör ihop med det.
Användarvisningsbild
Anders Gidenstam
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 11 sep 2008, 11:16
Ort: Göteborg

Re: Vevaxel med mera på Välkommen, Björlanda kile.

Inläggav Lars Sundin » 22 mar 2021, 06:43

Vrakledning kan vara fascinerade. Man ser bl a hur naturen bryter ned olika material olika. Jag hade svårt att identifiera dina bilder först och se att det var en V-12:a och inte en rak 6:a. Och att det var cylinderfodren som man såg insåg jag långsamt, men själva motorblocket med vevhus då?

Konstigt att en så stor klump fick ligga kvar Men den är ju så tung att en söndagsvandrare inte vill plocka med sig en så stor souvenir.

Har själv en gång letat efter vrak, som man kan se av min blogg https://larsan13.wordpress.com/2010/05/ ... akletning/ och det har sina poänger. Skogsarbetare hade här antagligen samlat ihop vrakbitar de funnit och som nu var drygt 40 år. I Björlanda var de vid fyndtillfällena upp till nästan 70 år.

Mikael Forslund har i sin bok om J 30 Mosquito (AOH, 1977) beskrivit bl a haveriernas orsaker ganska ingående, i detta fall alltså gul N nr 30056 vid F 9 skjutplats Björlanda är det en halv sida. Kraschen tycks ha orsakats av sönderbrytning genom höjdroderfladder som orsakats av att en landställslucka lossnat och skadat höjdrodret och dess spetsbalans. Att luckan lossnade berodde på att landstället skadats vid en tidigare hård landning och att detta inte helt åtgärdats. Om jag fattat rätt. "Efter haveriet justerades låsmekanismen övriga J 30".

Tillägg: Jag hade svårigheter att få Anders bilder att visa sig, det har hänt vid andra tillfällen. Jag får "öppna ett nytt fönster" eller göra något sådant. Det slår mig att kanske inte alla noterar mina länkningar (även på Facebook m m). Jag väntar sig ibland en respons, men det är dödstyst Medan det ibland kommer en massa gillanden för en struntsak!
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Vevaxel med mera på Välkommen, Björlanda kile.

Inläggav Anders Gidenstam » 22 mar 2021, 10:31

Lars Sundin skrev:Vrakledning kan vara fascinerade. Man ser bl a hur naturen bryter ned olika material olika. Jag hade svårt att identifiera dina bilder först och se att det var en V-12:a och inte en rak 6:a. Och att det var cylinderfodren som man såg insåg jag långsamt, men själva motorblocket med vevhus då?

Konstigt att en så stor klump fick ligga kvar Men den är ju så tung att en söndagsvandrare inte vill plocka med sig en så stor souvenir.


Jo, både att motordelen är tung och att den ligger på ett otillgängligt ställe har nog sin betydelse.

Lars Sundin skrev:Har själv en gång letat efter vrak, som man kan se av min blogg https://larsan13.wordpress.com/2010/05/ ... akletning/ och det har sina poänger. Skogsarbetare hade här antagligen samlat ihop vrakbitar de funnit och som nu var drygt 40 år. I Björlanda var de vid fyndtillfällena upp till nästan 70 år.

Mikael Forslund har i sin bok om J 30 Mosquito (AOH, 1977) beskrivit bl a haveriernas orsaker ganska ingående, i detta fall alltså gul N nr 30056 vid F 9 skjutplats Björlanda är det en halv sida. Kraschen tycks ha orsakats av sönderbrytning genom höjdroderfladder som orsakats av att en landställslucka lossnat och skadat höjdrodret och dess spetsbalans. Att luckan lossnade berodde på att landstället skadats vid en tidigare hård landning och att detta inte helt åtgärdats. Om jag fattat rätt. "Efter haveriet justerades låsmekanismen övriga J 30".


Tack, jag har bara informationen från detta forums Svenska militära flygplan och helikoptrar -> J 30 Mosquito att tillgå om haveriet.

Lars Sundin skrev:Tillägg: Jag hade svårigheter att få Anders bilder att visa sig, det har hänt vid andra tillfällen. Jag får "öppna ett nytt fönster" eller göra något sådant. Det slår mig att kanske inte alla noterar mina länkningar (även på Facebook m m). Jag väntar sig ibland en respons, men det är dödstyst Medan det ibland kommer en massa gillanden för en struntsak!


Detta problem kan bero på att min webbserver bara använder HTTP:// och inte det krypterade HTTPS:// och inställningen på hur ens webbläsare tar HTTPS:// sidor som refererar till HTTP:// bilder på annan plats kan variera mycket. För ett forum som detta så kan man ev. lägga in att det är ok (det har jag gjort för flera av forumen jag deltar i) - för det är inget ovanligt att olika deltagare har sina bilder på andra servrar. Att använda HTTPS:// är inte gratis för den som har webbservern för det krävs ett certifikat som har signerats av någon godkänd aktör.
Användarvisningsbild
Anders Gidenstam
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 11 sep 2008, 11:16
Ort: Göteborg

Re: Vevaxel med mera på Välkommen, Björlanda kile.

Inläggav Lars Ekström » 22 mar 2021, 16:41

Spännande fynd som du har gjort.
Jag är ganska säker på att det är samma motor som jag och min far hittade när vi klev in på skjutfältet några år efter F 9 hade lagts ned.
Det var förbjudet att beträda området fortfarande (ca 1971) och det inte sanerat, men det var vinter så pappa räknade troligen med att eventuella blindgångare var fastfrusna i marken !!
Kolvdiameter tyder på RR Merlin, men ventilbryggan stämmer inte riktigt med de bilder jag har sett av sådana, men det kan kanske finnas fler varianter.
Min minnesbild är att pappa pratade om Caprioni B 16, men den hade mindre kolvdiameter.
Många år efter turen med pappa så var jag på området igen, men kunde inte hitta motor, däremot en 6 cylindrig motor, troligtvis från en lastbil eller liknande.
Lars Ekström
 
Inlägg: 79
Blev medlem: 07 mar 2008, 11:24
Ort: Torslanda

Re: Vevaxel med mera på Välkommen, Björlanda kile.

Inläggav Gunnar E » 23 mar 2021, 21:59

Vrakdel1_1.jpg
Vrakdel1_1.jpg (15.93 KiB) Visad 5090 gånger

Vrakdel1.jpg

Man kan faktiskt se en del vrakdelar på flygfoton i det aktuella området.
Dessa är från Hitta.se

//Gunnar
Gunnar E
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 16 feb 2021, 22:45

Re: Vevaxel med mera på Välkommen, Björlanda kile.

Inläggav Lars Sundin » 23 mar 2021, 22:20

Det rostbruna schabraket är resterna av HMS Kullen, en minsvepare som man övat att skjuta på. Vraket behandlas på forum för militärhistoriskt intresserade hr jag noterat när jag snurrat runt apropå Mosquito-kraschen.

https://sv.wikipedia.org/wiki/HMS_Kullen_(64)
https://www.facebook.com/flottansverige ... 446572104/
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Vevaxel med mera på Välkommen, Björlanda kile.

Inläggav Lars Sundin » 25 mar 2021, 08:05

Under något strövande på webben kom jag in på en gammal matnyttig kär sajt som verkar ha moderniserats så jag hade svårt att hitta.

Men jag fann detta som är intressant för dem som vill skärskåda en Rolls-Royce Merlin-motor: https://www.forcedlandingcollection.se/mosquito/ (bildspel)
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst