Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.
Moderator: Sven-Erik Jönsson
av paddal » 06 jan 2021, 11:04
- Vilken flygplanstyp?
Bild ur Gunnar Ekbergs album där han själv sitter i kärran. Sannolikt är bilden från slutet av 40-talet eller början av 50-talet.
Känner någon på forumet till vad det kan vara för typ kärra?
Mvh!
Alf
-
paddal
-
- Inlägg: 157
- Blev medlem: 13 feb 2013, 09:56
- Ort: Örnsköldsvik
av Lennart Berns » 06 jan 2021, 14:03
Är det säkert att det är ett flygplan?
Senast redigerad av
Lennart Berns 07 jan 2021, 09:14, redigerad totalt 1 gång.
-
Lennart Berns
-
- Inlägg: 533
- Blev medlem: 23 feb 2008, 08:13
- Ort: Stockholm
av paddal » 06 jan 2021, 16:11
Helt säker är jag inte. Men eftersom Gunnar tog motorcert 1947 på Olofsfors tror jag att det är ett flygplan. Det kan naturligtvis också vara ett hembygge.
// Alf
-
paddal
-
- Inlägg: 157
- Blev medlem: 13 feb 2013, 09:56
- Ort: Örnsköldsvik
av eralehm » 08 jan 2021, 02:46
Det syns inga vingar och ingen registrering. Vindruteramen ser tämligen hemsnickrad ut. Gissningsvis ett hembygge som inte kom särskilt långt.
/Leif H
-
eralehm
-
- Inlägg: 400
- Blev medlem: 25 feb 2008, 01:22
- Ort: Tullinge
av Olsson » 08 jan 2021, 13:06
Det skulle kunna vara Hugo Ericssons Colibri?
/Bertil
-
Olsson
-
- Inlägg: 145
- Blev medlem: 20 dec 2010, 20:27
av Mats Averkvist » 08 jan 2021, 16:14
Olsson skrev:Det skulle kunna vara Hugo Ericssons Colibri?
/Bertil
Tycker att vindruta, bakkropp och fena/sidoroder stämmer dåligt med den.
-
Mats Averkvist
-
- Inlägg: 1251
- Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
- Ort: Strömsnäsbruk
-
av paddal » 08 jan 2021, 23:39
Det senaste förslaget jag fått är att den byggdes av en båtbyggare ute på Trysunda Höga Kusten på tidigt 50-tal för att användas till transporter på isen. Därför hade den inga vingar. Återkommer när jag vet mer.
Mvh
Alf
-
paddal
-
- Inlägg: 157
- Blev medlem: 13 feb 2013, 09:56
- Ort: Örnsköldsvik
av eralehm » 11 jan 2021, 02:59
Transport av vad på isen? Det verkar inte finnas plats för någon last. Och varför en öppen sittbrunn om den är avsedd för vinteranvändning? Och varför bygga ett komplett stjärtparti ifall den inte är tänkt att flyga? Tror nog ändå mer på flygplan.
/Leif H
-
eralehm
-
- Inlägg: 400
- Blev medlem: 25 feb 2008, 01:22
- Ort: Tullinge
Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst