Schweiz - Gripen och de andra...Teater utan slut...?

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Re: Schweiz - Gripen och de andra...Teater utan slut...?

Inläggav Hans Krensler » 14 jun 2019, 16:14

Stort uppseende i den svenska pressen har Gripens "out" i Schweiz inte förorsakat. Hitintills har jag bara hittat två nyhetssnuttar, en i DI (Dagens Industri) och en på SvDs Näringsliv. Den senare kommer, i mina ögon, med något uppseendeväckande uppgifter om varför Gripen E inte ska delta i det schweiziska urvalsförfarandet. En sats som snuddar vid Fake News...!? Vi hoppas på en närmare förklaring till det påståendet! (Min fetstil f.ö.)


"SAAB: UTE UR SCHWEIZ FLYGUPPHANDLING EFTER UTEBLIVET TEST (NY)
13 juni 2019 kl 17:53
(tillägg: de två sista styckena)

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Försvarsföretaget Saab har genom att inte delta i den planerade flygevalueringen i Schweiz i praktiken lämnat upphandlingen.

Det framgår av ett pressmeddelande från en schweizisk myndighet på torsdagen.

Att göra flygtester senare skulle strida mot likabehandling av kandidaterna och är inget alternativ, uppger den schweiziska myndigheten som därmed noterat att det numera bara finns fyra kandidater kvar i upphandlingen.

I det pressmeddelande som Saab skickade ut på torsdagsmorgonen skrev Saab att bolaget kommer att uppfylla samtliga förmågekrav som ställts. Däremot stämmer inte utvecklingsplanen för Gripen E överens med den schweiziska tidplanen för flygevaluering som Schweiz vill genomföra med stridsflygplan som är i operativ drift 2019, varpå Saab beslutat att inte delta i flygevalueringen som går av stapeln 24-28 juni, hette det.

Att Gripen E inte är tillräckligt färdigt har varit känt för schweizarna länge, påpekade Saab. Bolaget vann Schweiz förra upphandling, men den affären avbröts av finansieringsskäl. :shock: :roll: :?:

Jonas Hjelm, chef för Saabs affärsområde Aeronautics, säger till Dagens Industri att han tror att skälen till att Schweiz har svängt har att göra med att landet nu avser ersätta fler plan än senast det begav sig, samt att Schweiz numera inte har samma möjligheter som tidigare att samarbeta med Saab i utvecklingen av planet. Detta eftersom Saab har inlett ett tätare samarbete med Gripen-kunden Brasilien."
:?:
https://www.svd.se/bors/news_detail.php ... 0d0fd22277

Hans K
Hans Krensler
 
Inlägg: 347
Blev medlem: 24 feb 2008, 18:50
Ort: Schweiz

Re: Schweiz - Gripen och de andra...Teater utan slut...?

Inläggav Hans Krensler » 24 mar 2020, 18:59

Den här kalendern skänkte min dotter mig för en tid sedan.

IMG_0491.jpg
IMG_0491.jpg (138.36 KiB) Visad 53856 gånger
IMG_0492.jpg
IMG_0492.jpg (148.22 KiB) Visad 53856 gånger



Om inte en värdig, så ändå en passande avslutning på den här tråden...

Hans K
Hans Krensler
 
Inlägg: 347
Blev medlem: 24 feb 2008, 18:50
Ort: Schweiz

Re: Schweiz - Gripen och de andra...Teater utan slut...?

Inläggav Lennart Berns » 25 mar 2020, 23:29

Tack Hans för din rapportering! Spännande läsning! Nu lägger säkert coronasmittan en hämsko på processen, men den fortsätter! Följer den med intresse. Likaså utvärderingen i Finland. Hör man f ö något i Schweiz om piloternas åsikt?
Användarvisningsbild
Lennart Berns
 
Inlägg: 533
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:13
Ort: Stockholm

Re: Schweiz - Gripen och de andra...Teater utan slut...?

Inläggav Lars Sundin » 25 mar 2020, 23:50

Jag instämmer i Lennart B:s tack till Hans för hans mångåriga rapportering. Forumets längsta tråd kanske.
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Schweiz - Gripen och de andra...Teater utan slut...?

Inläggav Hans Krensler » 26 mar 2020, 12:55

Tack för de vänliga orden. Det var en lång och spännande tid med en hel del höjdare men tyvärr - för oss svenskar - en oskön buklandning till slut...!

Lennart Berns skrev: Hör man f ö något i Schweiz om piloternas åsikt?
Inte mycket, de åsikterna lämnas i alla fall inte ut till allmänheten.

Egna iakttagelser mellan raderna så att säga gör ändå att man någorlunda anar i vilken riktning evalueringen går. F-35:an var nog spännande att flyga i början, men med alla problem och brasklappar som har staplats under åren tror jag att den knappast kommer att återses i den schweiziska svårflugna alpvärlden. Den senaste rapporten för bara några veckor sedan ger knappast nya positiva besked: https://www.bloomberg.com/news/articles ... s-gao-says

De andra, Eurofighter, Rafale och Super Hornet är mer eller mindre gamla bekanta, liksom deras problem. Minst problem verkar Rafale fortfarande ha, och eftersom den redan under Gripen-tiden var den som de flesta schweiziska testpiloternas hjärtan klappade för - ja, skulle jag med visst förbehåll tippa att det är just den schweizarna väljer till slut.

Mvh Hans K
Hans Krensler
 
Inlägg: 347
Blev medlem: 24 feb 2008, 18:50
Ort: Schweiz

Re: Schweiz - Gripen och de andra...Teater utan slut...?

Inläggav Ola Laveson » 02 apr 2020, 08:45

Bäste Hans!
Denna tråd får inte upphöra! Du har fört den på ett föredömligt sätt, ett sätt som manar till efterföljd för andra!
Samtidigt tror jag inte denna tråd är uttömd - "Teatern utan slut" rullar säkert vidare i många år och ingen är bättre skickad att
hålla oss vanliga följare glada och uppdaterade. Håll ut!
Önskar vännen
Ola
Ola Laveson
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 24 feb 2008, 19:02

Re: Schweiz - Gripen och de andra...Teater utan slut...?

Inläggav Lennart A » 02 apr 2020, 09:08

Ola Laveson skrev:Bäste Hans! "Teatern utan slut" rullar säkert vidare i många år och ingen är bättre skickad att
hålla oss vanliga följare glada och uppdaterade. Håll ut!


Instämmer med föregående talare!
Lennart A
Användarvisningsbild
Lennart A
 
Inlägg: 497
Blev medlem: 25 feb 2008, 00:14

Re: Schweiz - Gripen och de andra...Teater utan slut...?

Inläggav Hans Krensler » 02 apr 2020, 10:54

Tack för de vänliga orden, och ja, vi får väl se...

Mvh Hans K
Hans Krensler
 
Inlägg: 347
Blev medlem: 24 feb 2008, 18:50
Ort: Schweiz

Re: Schweiz köper flygplan..Teater utan slut...?

Inläggav Hans Krensler » 03 sep 2020, 11:20

Så är det dags igen. En schweizisk omröstning. Den här gången gäller det inte, som i Gripen omröstningen, vilken modell och hur många plan som skall anskaffas, nej, schweizarna skall den 27 september avgöra om det över huvud taget behövs nya kamp/jaktflygplan för landets försvar.

I en intressant intervju idag yttrar sig schweiziska Flygvapnets boss, Divisionär Bernhard Müller, om flygförsvaret. Bodluv (Bodengestützte Luftverteidigung) är spikat, men där säger divisionären har man blott två möjligheter i krissituationer - man skjuter eller man skjuter inte. Betyder: Ett sådant system är ett deklarerat krigstillstånd.

Med ett flygande luftförsvar kan man däremot differentiera. Med ett stridsflygplan kan man hota utan att skjuta - och se om motståndaren handlar, eller bara uppför sig icke-konformt. Något förenklat men ett bra svar.

Han betonar också hur viktigt det är att i försvaret kooperera med landets grannländer, inte lita alltför mycket på utomeuropeiska länder - i detta fall speciellt USA.

För en "utlänning", som bara begränsat följer den svenska försvarsdebatten - hur står det till med det nordiska samarbetet?

Naturligtvis är USA fortfarande en nödvändig partner med sitt industriella försprång (Exempel Krypto-Code), men han går händelserna=stridsplanvalet lite i förväg när han säger att ett europeiskt flygplan vore att föredra - men som god schweizare kommer den lilla brasklappen att det naturligtvis är ett politiskt beslut...

För den som är intresserad, här en kort video från schweiziska regeringen om vad som gäller vid flygplansomröstningen.
https://youtu.be/fQysRZaopvw

Mvh Hans K
Hans Krensler
 
Inlägg: 347
Blev medlem: 24 feb 2008, 18:50
Ort: Schweiz

Re: Schweiz - Gripen och de andra...Teater utan slut...?

Inläggav Anders Gidenstam » 04 sep 2020, 09:26

Ola Laveson skrev:Bäste Hans!
"Teatern utan slut" rullar säkert vidare i många år och ingen är bättre skickad att
hålla oss vanliga följare glada och uppdaterade. Håll ut!


Instämmer med föregående 2 tackare. :)

Mvh Anders G
Användarvisningsbild
Anders Gidenstam
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 11 sep 2008, 11:16
Ort: Göteborg

Re: Schweiz - Gripen och de andra...Teater utan slut...?

Inläggav Hans Krensler » 27 sep 2020, 17:59

En Hitchcockfinal! Det blev oväntat knappt i den schweiziska omröstningen!

50.1% (!) lade ner ett ja för inköp av nya stridsflygplan. Det resultatet blev klart strax innan målsnöret - lite mer än 8.000 röster avgjorde för att det schweiziska försvaret även i fortsättningen ska ha ett flygvapen...!

Som inte kommer att innehålla några Gripen-plan. Tja, tyvärr. Sverige och Saab står till stor del själva för den missen!

Hans K
Hans Krensler
 
Inlägg: 347
Blev medlem: 24 feb 2008, 18:50
Ort: Schweiz


Re: Schweiz - Gripen och de andra...Teater utan slut...?

Inläggav Lars Sundin » 28 sep 2020, 01:35

Schweiz är ju känt för sina folkomröstningar där man samtidigt röstar om flera olika saker, små som stora kan det tyckas. Vilket ibland ser lustigt ut från en svensk horisont.

Här ett klipp från Dagens Nyheter om den senaste röstningen:

Valdeltagandet var ovanligt högt, och utöver frågan om relationen till EU röstade väljarna också om föräldraledighet, vargjakt och stora investeringar i stridsflyg.

Förslaget om att införa två veckors pappaledighet ser ut att gå igenom, enligt vallokalsundersökningar. Det står däremot klart att väljarna med liten marginal röstade nej till ett förslag som hade gjort det lättare att få skjuta vargar som bedöms hota boskap.

En tredje förslag, om att lägga runt sex miljarder schweiziska franc (motsvarande nästan 60 miljarder kronor) på nya stridsflyg, röstades igenom med liten marginal. Den frågan var även uppe för sju år sedan, då folket sade nej till att köpa svenska Gripen-plan.


Ja alla önskar sig väl en F-35 men det får förstås ju inte kosta skjortan: https://www.facebook.com/watch/?v=2386780588135491 ;-)
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Schweiz - Gripen och de andra...Teater utan slut...?

Inläggav Hans Krensler » 30 jun 2021, 19:25

Ja, något överraskande kom schweiziska Bundesrat-beslutet, trettiosex F-35:or skall landet köpa. Var enligt försvarsministerin Viola Amherd den absolut bästa i tre av de fyra viktigaste kriterierna. Protester och en eventuell folkomröstning är förprogrammerade. "Behöver Schweiz en luftens Ferrari", varvid Fru Amherd replikerade:

«Hätten keinen Ferrari gekauft, wenn es VW auch tun würde»

https://www.tagblatt.ch/schweiz/flugzeu ... ld.2158556

Fortsättning följer...?

Hans K
Hans Krensler
 
Inlägg: 347
Blev medlem: 24 feb 2008, 18:50
Ort: Schweiz

Re: Schweiz - Gripen och de andra...Teater utan slut...?

Inläggav DB605 » 01 jul 2021, 09:53

Jag säger då det...
Schweiz valde väl bort Gripen för att folket tyckte att den var för dyr. Finansieringen röstades ju ner.
Man undrar ju hur de tänker när flygtimkostnaden för F-35 är nära 300.000SEK dvs ca 8-10 ggr högre än för Gripen. Styckkostnaden för flygplanet är ju också rejäl, ca 1.000.000.000SEK. T o m USAF tycker ju att den är för dyr så man köper nya F-15 istället nu.

/Thomas Adamsson
DB605
 
Inlägg: 78
Blev medlem: 22 feb 2009, 11:28

Re: Schweiz - Gripen och de andra...Teater utan slut...?

Inläggav Christer Engdahl » 02 jul 2021, 11:21

Man undrar ju hur de tänker ...

Att man har förmånen att folkomrösta innebär tyvärr inte att man har skyldigheten att tänka ... :? ... eller?
Christer Engdahl
 
Inlägg: 98
Blev medlem: 23 feb 2008, 12:23

Re: Schweiz - Gripen och de andra...Teater utan slut...?

Inläggav Lars Sundin » 20 okt 2021, 07:23

Jag har på något sätt "halkat in på ett slags frågeforum" vid namn Quora. Jag har inget grepp om strukturen men börja här: https://www.quora.com/

Så här beskrivs Quora i Wikipedia: https://sv.wikipedia.org/wiki/Quora

Jag vet inte om man bör vara medlem eller så, jag kommer inte ihåg hur jag fick kontakt. I alla fall bombarderas min mailbox med "utvalda inlägg" och sammanfattningar. Man har väl snokat reda på vad jag är intresserad av. Och frågorna och svaren roar mig. De kan vara "naiva" ibland men man får ofta väldigt bra texter att läsa, skrivna av "kunnigt folk". Som så ofta är svaren/kommentarerna intressantare än frågan.

Förhoppningsvis kommer ni åt denna jämförelse mellan de stridsplan som var aktuella för Schweiz. Observera att författaren "bor i Paris". Mycket är väl överspelat.

https://www.quora.com/How-does-the-Swed ... urofighter
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Föregående

Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst