Svensk Gannet

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Svensk Gannet

Inläggav Lennart Berns » 14 feb 2020, 08:12

DSC00058 - kopia.JPG
Fairey Gannet. Foto Lennart Berns
DSC00058 - kopia.JPG (35.09 KiB) Visad 5742 gånger
Det talades en tid om att svenska marinen var intresserad av att anskaffa brittiska Fairey Gannet för ubåtsjakt. Jag har försökt hitta skriftlig dokumentation om detta, men gått bet. Någon som vet mera? Fairey Gannet var utrustad med Armstrong Siddeley Double Mamba, två stycken Armstrong Siddeley Mamba monterade sida vid sida. Över 300 byggdes.
Användarvisningsbild
Lennart Berns
 
Inlägg: 533
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:13
Ort: Stockholm

Re: Svensk Gannet

Inläggav Stellan » 19 feb 2020, 16:31

Vet vi någon tidpunkt för funderingen för inskaffning? Samtidigt som Västtyskland skaffade sina?
Stellan
 
Inlägg: 402
Blev medlem: 05 maj 2008, 15:14

Re: Svensk Gannet

Inläggav Lennart Berns » 22 feb 2020, 16:56

Svårt att säga. Skulle tro det var ungefär samtidigt med att Flygvapnet började intressera sig för flygburen radar i det som jag vill minnas kallades "Projekt Ugglan". Bland annat testades Grumman Tracker utanför Nordamerikas kust. Även här vore det intressant med mera information. Någon kan ju ha stött på något i sina forskningar på Krigsarkivet eller hört någon berörd berätta.
Användarvisningsbild
Lennart Berns
 
Inlägg: 533
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:13
Ort: Stockholm

Re: Svensk Gannet

Inläggav Bengt Ekbladh » 22 feb 2020, 19:41

Lennart säger::
Någon kan ju ha stött på något i sina forskningar på Krigsarkivet eller hört någon berörd berätta.
kolla::
https://forum.flyghistoria.org/viewtopic.php?t=875
Bengt Ekbladh
 

Re: Svensk Gannet

Inläggav Lars Sundin » 22 feb 2020, 19:51

Inte mer än vad Bengt redan sagt men här en explicit länk där bl a Trackerns mindre bra radar nämns. Inget nämns om Gannet vad jag kan se: http://www.fht.nu/Dokument/Flygvapnet/f ... r_ps15.pdf

Mera: https://forum.skalman.nu/viewtopic.php?t=28117

Jag tog mig före att läsa på litet om Gannet och tyckte den svenskspråkiga Wikipedia-artikeln om typen var riktigt fin. Kollade vem som skrivit; intressant! https://sv.wikipedia.org/wiki/Anv%C3%A4ndare:Esquilo

Man får skilja på ubåtsjakt och övervakningsradar (för luftrummet; men man ser väl ytfartyg också). Den svenska marinen har ju blivit internationellt känd för sin "ubåtsjakt"...
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Svensk Gannet

Inläggav Bengt Ekbladh » 22 feb 2020, 23:19

Svenska marinen var intresserad av att anskaffa brittiska Fairey Gannet för ubåtsjakt.?
Tyskarna köpte
Skulle man senare inse det vara så att marinen snart nog insåg att Hkp var mer opporativt?
(så blev det ju)
Nu har jag inte "Svenska Flottan" (tidskriften) tillgänglig i nutid
men kanske nämns en del av "planerna/önske äskande" i nämnda tidskrift
Du kollar!
Bengt Ekbladh
 

Re: Svensk Gannet

Inläggav Fredric Lagerquist » 22 feb 2020, 23:53

Har för mig att man faktiskt tittade på Fairey Gannet som målflygplan också, alltså inför den anskaffning om resulterade i Douglas AD-4W Skyraider. Och Projekt Ugglan låg om jag fattat rätt i tidsperspektivet 1961-62 "sådär". Fast en Gannet TT tror jag inte har funnits, men väl i ASW- och AEW-versioner.

Jag kan faktiskt tänka mig att Marinen vid den här tiden ville ha egna ubåtsjaktsflygplan - Västerhavet var dessa år extra "hett". Kunde man anskaffa en typ för tre olika användningsområden...tja, det är inte omöjligt att diskussionerna kan ha kommit en bra bit på väg (?).
Användarvisningsbild
Fredric Lagerquist
Moderator
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: Svensk Gannet

Inläggav Bengt Ekbladh » 23 feb 2020, 17:33

Jag tipsade om en tidskrift....Tyvärr angav jag fel namn...
menade alltså....
Sveriges flotta ( Vår Flotta):
organ för Sveriges flotta, förening för sjövärn och försvar.
Hur man vågade då delge ev. planer för marinen sent-50-tal/början -60-talet är ju frågan..?
Har du tidskriften , kolla!
Bengt Ekbladh
 


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst