En bild och litet segelflyghistoria

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

En bild och litet segelflyghistoria

Inläggav Lars Sundin » 13 feb 2020, 13:50

Dagens Nyheter hade nyligen en debattartikel i ett "politiskt" ämne; den var illustrerad av en bild i e-DN. Kanske i litet olika variationer :

https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... 937-38.jpg

Det handlar om en DFS Habicht (Höken). I bakgrunden ser man SE-AGA, en Caudron Pelican hemmahörande i Norrköping.

Jag har skrivit litet kring detta i min blogg och ger då lästips om svensk segelflyghistoria (och Norrköpingsk flyghistoria) mot slutet av denna bloggning.

https://larsan13.wordpress.com/2020/02/ ... lflygplan/

Några bilder direkt utan att kika i bloggen.

https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... ntest1.jpg
https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... y_1997.jpg
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: En bild och litet segelflyghistoria

Inläggav Robert Danewid » 13 feb 2020, 14:00

Jag tror att den blonde killen, trea från höger, är Otto Braeutigam.
Senast redigerad av Robert Danewid 13 feb 2020, 20:24, redigerad totalt 1 gång.
Robert Danewid
 
Inlägg: 182
Blev medlem: 07 mar 2019, 13:43

Re: En bild och litet segelflyghistoria

Inläggav Lars Sundin » 13 feb 2020, 15:27

Jag letade länge efter porträtt av Otto Bräutigam som dödades tidigt i VK2 men förgäves. Därmed fann jag lättare bilder av brodern Bernhard.
Bröder brukar ju vara litet lika, även om jag mest ser olikheterna hos mina tre söner. Men plötsligt, när man ser ett foto av de tre eller i själva verkligheten, "ser" man plötsligt likheterna.

Här Bernhard B: https://cevans.me/VINTAGE/Documentation ... URM-D.html

Har aldrig hört talas om detta plan förut. Rätt häftig kärra...

Naturligtvis var Otto i Sverige. Men kanske också Bernhard.
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: En bild och litet segelflyghistoria

Inläggav Robert Danewid » 13 feb 2020, 16:39

Men det är säkert Otto Braeutigam. Bernhard var äldre men de är väldigt lika varandra. I Peter Riedels eminenta trilogi "Erlebte Rhöngeschichte" finns flera foton på Otto.

Och det var Otto som var i Norrköping i maj 1938.
Robert Danewid
 
Inlägg: 182
Blev medlem: 07 mar 2019, 13:43

Re: En bild och litet segelflyghistoria

Inläggav Lars Sundin » 14 feb 2020, 16:40

Jo visst var Otto Braeutigam (Bräutigam) där i Norrkping 1938, han nämns på många ställen i svenska texter om "demonstrationer av tysk segelflyg". Har nu läst berättelsen i Norrvis "60 år i uppvinden" om hur han tog sig med en Kranich tog sig från Norrköping till Bromma 1938. Bra berättat av den medföljande journalisten.

Jag försökte hitta en porträttbild av honom men min segelflyglitteratur i min bokhylla börjar bli patetiskt gammal (och böckerna är rätt få). Otto B nämns förstås men inga bilder. Han har inte lämnat några större spår efter sig på webben heller. Deltog tydligen i stormningen av den belgiska fästningen Eben Emanuel med bl a glidflygplan men han ser ju som vilken tysk fallskärmsjägare som helst med deras konstiga dress.

Omkom när Messerschmitts "gigantiska" trupptransportplan testades.

http://www.fiddlersgreen.net/models/air ... Me321.html

Här dock en bild jag hittade någonstans på webben med några tyska segelflygpionjärer. En ljus kalufs liksom brorsan.

https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... ppbild.jpg

Peter Riedel som också syns på bilden hoppade ju av som tysk flygattaché i Stockholm strax innan kriget var slut och var känd av alla dåtidens svenska segelflygare. Jag hörde av en svensk flyghistoriker att han inte helt gillades i sitt gamla hemland. Kanske för detta avhopp, kanske fanns andra känslor också. I alla fall hade han nog viss hjälp av N-O Sefeldt och bilfirman Ostermans att hålla sig undan efter avhoppet och efter kriget slippa ut från Långholmen och ta sig till Sydamerika.

Här en bloggning där jag skriver om Riedel mot slutet: https://larsan13.wordpress.com/2011/11/ ... er-riedel/
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: En bild och litet segelflyghistoria

Inläggav Robert Danewid » 14 feb 2020, 17:12

I Peter Riedels böcker finns flera bilder på Otto.

Anledningen till att han bar fallskärmsjägarutrustning var att alla tyska lastglidarpiloter var även fullt utbildade fallskärmsjägare.
Det finns t ex en bild på honom i Segelflyghandboken från 1944 (som är en översättning av den tyska Handbuch des Segellfiegen). Otto skrev kapitlet om aerobatics.

Jag skrev en lång artikel om lastglidare i Nordic Gliding förra sensommaren, som bl a tar upp detta.

Vad jag kan förstå var brorsan inte med i Norrköping 1938.

Anledningen att Peter Riedel hoppade av som flygattaché var ganska speciell. Jag skrev en artikel om honom i Nordic Gliding för något år sedan. Där står bl a:

När USA gick med i kriget blev Riedel internerad tillsammans med hela ambassadpersonalen (han jobbade då på amerikanska ambassaden i Washington). Som en del i ett diplomatiskt utbyte återvände Riedel, tillsammans med Helen, till Tyskland där han fick jobb som ingenjör hos Heinkel.

Helen hade fått TBC under resan till Tyskland och behövde vård i Schweiz. För att hon skulle få utresetillstånd, lät sig Riedel värvas av tyska underrättelsetjänsten Abwehr, som placerade honom som flygattaché vid tyska ambassaden i Stockholm.

Han förblev segelflyget troget och bl a skrev han under sin tid som attaché en artikel om hur fint det var (är?) att segelflyga på Gotland, speciellt molnflygning, som publicerades i tidningen Flyg.

Under sin tid i Stockholm fick han ta del av dokument som beskrev förintelsen. Riedel blev förfärad över vad dokumenten beskrev. Han överlämnade dem till den amerikanska underrättelsetjänsten OSS i Stockholm. Han blev förråd av en god vän och kallades tillbaka till Tyskland. Riedel förstod att det var en enkel biljett till Berlin och gick under jorden i Sverige. Han fick hjälp av den svenske journalisten och segelflygaren Harald ”Mille” Millgård.

När kriget var slut blev han internerad i Sverige och satt några månader i fängelse. Han lyckades fly och hamnade i Casablanca där han åter greps. Här satt han i fängelse i ett år, innan han åter flydde och lyckades återförenas med sin fru i Venezuela.


Så man kan ju förstå att han inte var så populär i Berlin!

Jodå, visst har jag läst Yngve Norrvi. Jag har ett dedikerat ex av boken!
Robert Danewid
 
Inlägg: 182
Blev medlem: 07 mar 2019, 13:43

Re: En bild och litet segelflyghistoria

Inläggav Lars Sundin » 15 feb 2020, 21:36

Tack för din summering av Riedels liv den aktuella tiden. Jag tog fram Martin Simons bok (German Air Attaché) och läste det berörda kapitlet. Många detaljer, alltför många. Några få för mig kända svenska namn nämns såsom Nordenskiöld (besök när det började bli kritiskt), N-O Sefeldt och Charles Birch-Iensen. Millgårds namn nämns ej explicit vad jag kan se. Så några personer, ofta kvinnor, som bara ges med förnamn. Han gör inte något stort väsen att någon skvallrat, han insåg väl att personen i fråga också "stod under tysk press". Samt amerikanska underrättelsepersoners namn förstås.

Svenska Wikipedia har en bra text om Peter Riedel tycker jag. Man kan ju i Wikipedia se vilka som författat artikeln, men jag kan inte identifiera den viktigaste signaturen. Däremot hittade jag på andra ställen signaturen "Towpilot" som tyvärr "slutat skriva". Han skrev om sig själv: "Tyckte först att idén med en encyklopedi som alla kunde redigera verkade helt idiotisk! Men nyfikenheten tog överhand, och till slut hittade jag fel som fick mig att tänka "Fan, så där kan det ju inte stå!", och sen var det kört.
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst