Zurakowski visade sin hjulning 1951 på Farnborough. Man får se manövern ca 1.50 min.sek in i denna film. Filmtekniken har gått framåt den också!
https://www.britishpathe.com/video/high ... rough-1951Från Wikipedia:
"At the 1951 at Farnborough Airshow, Żurakowski demonstrated a new aerobatics manoeuvre, the "Zurabatic Cartwheel", in which he suspended the Gloster Meteor G-7-1 prototype he was flying in a vertical cartwheel. "This jet manoeuvre was the first new aerobatic in 20 years."[6] The cartwheel used the dangerously asymmetric behaviour the Meteor had with one engine throttled back. It started with a vertical climb to 4,000 feet, by which point the aircraft had slowed to only 80 mph. Cutting the power of one engine caused the Meteor to pivot. When the nose was pointing downwards, the second engine was throttled back. The aircraft continued to rotate through a further 360 degrees on momentum alone, having lost nearly all vertical velocity. Carrying out the cartwheel and recovering from it without entering an inverted spin (which the Meteor could not be brought out of) required great skill."
Meteor var visst svårhanterbar vid motorbortfall eller man kanske fixade till det med tiden.
I mitt googlnde efter svar på Lennart Berns fråga hittade jag mycket skoj. Jag halkade bl a in på en annan polack, en av tidernas stora konstruktörer, Wsiewolod Jakimiuk. Många plan i Polen före VK2 blev det innan han kom till Kanada och där involverades i Chipmunk, Beaver och Otter. Även i Venom-sammanhang nämns han. Sedan till Frankrike och hittade där på Baroudeur m m. Kan ha haft med MS Paris att göra. Hittade dock inget därom.
http://www.frankpiaseckien.muzeumlotnic ... n/jakimiuk