Gripen E

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Gripen E

Inläggav Bengt Ekbladh » 03 jan 2020, 23:51

Gripen E är ju så småning om på G..
...
Var basera 1:a div E ?..när de så småning är på gång?
...
Mitt förslag är ÄRNA ...
..
Vad är din önskedröm eller taktiskt tänkande om detta?
Bengt Ekbladh
 

Re: Gripen E

Inläggav Christer Engdahl » 04 jan 2020, 12:00

Någonstans där det inte stör andra luftrumsbrukare i onödig omfattning!
Christer Engdahl
 
Inlägg: 98
Blev medlem: 23 feb 2008, 12:23

Re: Gripen E

Inläggav Lars Sundin » 04 jan 2020, 12:49

Jag minns från putsandet på "SFF Kronologi om flyget i Sverige under 1900-talet" hur jag ville få med något om den luftleds-omläggning m m som gjordes 1974. En detalj där var att luftlederna i sydsverige flyttades litet västerut så att FV lättare kunde nå sina övningsområden m m över Östersjön utan att i så hög omfattning behöva korsa flyglederna.

Men det var svårt att konkretisera förändringarna. Jag letade och letade i flygpressen och fann en artikel i Flygrevyn men det var svårt att däri finna något som kort kunde sammanfattas. Alla intressenter hade ju sina egna synpunkter!

https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... uftrum.jpg

Ser förresten vid googling att segelflygarna ganska nyligen kommit med en propå e d om luftrummet samt att du varit involverad. Och visst, begränsa inte möjligheten för andra än FV att kunna flyga.

Denna ledare i "Nordic Gliding" ger ju en del att tänka på. Överdriven? https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... uftrum.jpg
Senast redigerad av Lars Sundin 06 jan 2020, 08:22, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Gripen E

Inläggav Robert Danewid » 04 jan 2020, 16:07

Nej, ledaren i Nordic Gliding är inte överdriven!
Robert Danewid
 
Inlägg: 182
Blev medlem: 07 mar 2019, 13:43

Re: Gripen E

Inläggav Lars Sundin » 05 jan 2020, 06:03

Jag tror dig Robert!

Luftrummet är en knepig företeelse och flygledning och flygledare (och deras mentalitet) har jag aldrig riktigt förstått. När jag började på televerket 1964 skulle jag medverka vid införandet av ny flygledningsteknik, "automation" var mode-ordet. Bl a skulle pappers-stripparna bort vilket väl kom att ta 50 år såvida de inte finns kvar än idag.

Jag borde ha suttit på Luftis och umgåtts med flygledare och inte med teleingenjörer (och haft en annan personlighet). Så jag gav upp efter 6 år för att ägna mig åt "rak" radio- och teleteknik. Pyttsan heller.

Jag har mest läst papper (och segelflugit i 180 timmar) så allt om luftrummets organisation är för mig ännu väldigt abstrakt.

Jag dristar mig dock till ett lästips: http://www.segelflyget.se/globalassets/ ... =900&h=900 Den nyfikne undrar förstås vilken konstig fågel SE-UMM är.

Här en bloggning av mig, https://larsan13.wordpress.com/2012/10/ ... ar-a-sant/ som visar hur akterseglad jag är när det gäller modern "informationsteknik". Notera dock min elaka suck: Trafikledning å sånt behövs inte predikade SPAF Horisont på 60-talet. Ungefär. Som jag minns det. Se så bra flygarna själva kan fixa det i Oshkosh med dess verkligt stora trafikflöde när EAA träffas! 40 år senare hörde jag precis samma argument av en svensk motorflygare. Suck!
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Gripen E

Inläggav Bengt Ekbladh » 05 jan 2020, 20:48

Någonstans där det inte stör andra luftrumsbrukare i onödig omfattning
Är det huvudsaken att Jag/DU får rum?...Skit samma om FV inkommer?
Bengt Ekbladh
 

Re: Gripen E

Inläggav Mats Averkvist » 06 jan 2020, 08:14

Gripen E kommer väl att placeras i första hand på Gripenskolan på F 7 skulle jag misstänka.
Jag förstår inte att detta kan vara något att spekulera om egentligen...

På förbandet finns Gripencentrum som är Försvarsmaktens centrala enhet för allt som rör utbildning av Jas 39 Gripenpiloter. Där utbildas samtliga svenska Gripenpiloter och även piloter från andra länder som har köpt Gripen.
Användarvisningsbild
Mats Averkvist
 
Inlägg: 1251
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Strömsnäsbruk

Re: Gripen E

Inläggav Christer Engdahl » 06 jan 2020, 12:21

Bengt Ekbladh skrev:Någonstans där det inte stör andra luftrumsbrukare i onödig omfattning
Är det huvudsaken att Jag/DU får rum?...Skit samma om FV inkommer?

Alla ska få plats och jag kan vända på det - är det huvudsaken att FV får rum? Luftrummet är olika belastat i olika delar av Sverige och Ärna är ur den synpunkten ett av de mest ogenomtänkta alternativen. Nu blir det väl fart på pajkastningen men ur försvarssynpunkt kan det kvitta var de baseras. Om de "stora pojkarna och tjejerna" vill besätta Sverige så gör de detta, oavsett om det tar en vecka eller en månad!
Christer Engdahl
 
Inlägg: 98
Blev medlem: 23 feb 2008, 12:23

Re: Gripen E

Inläggav Bengt Ekbladh » 06 jan 2020, 15:08

Mats Averkvist »skrev::
""Gripen E kommer väl att placeras i första hand på Gripenskolan på F 7 skulle jag misstänka.
Jag förstår inte att detta kan vara något att spekulera om egentligen...""

Ja det är väl rätt självklart...Jag menar efter inskolning...
Ersättning av en Gripen C div eller "utökning av FV.
Bengt Ekbladh
 


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst