Färgernas ordning på fenan på brittiska militärplan WW1

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Färgernas ordning på fenan på brittiska militärplan WW1

Inläggav Ingvar Nilsson » 21 dec 2019, 21:29

Hej!
Jag håller på med modellflyg och har precis färdigställt en Morane Saulnier AI i skala 1:17,4 ungefär. Har väl även byggt några andra franska 100-åringar och för mig har det varit väldigt självklart att man på fena/sidroder målat Tricoloren så som den skulle visa sig om man flyger - alltså det röda ytterst längst bak.

Så råkade jag se ett brittiskt plan från samma tidsepok - ett som skulle kunna tänkas flyga bra i skala med max 500 mm spännvidd och gummimotor. Bristol monoplane MC1. Ett lustigt plan med titthål i vardera vingroten. Litet googlande och majoriteten av de foton jag hittade har samma färgordning som Frankrike, men de runda emblemen är ju med omkastade färger. Ja alltså - jag jämför gråskalan på de gamla svartvita fotona.

Min fråga:
Jag är ju själv inte pilot men gissar att fenans färger hjälper andra piloter att se om det är en fransman eller en britt. Men här har man alltså färgerna i samma ordning. Jag tycker att britterna borde haft det blå fältet längst bak istället. Och eftersom det finns foton på båda varianterna blir jag nyfiken. Är det någon som kan ge en förklaring eller är jag helt ute och cyklar här?

Bästa hälsningar // Ingvar Nilsson, Borås
Ingvar Nilsson
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 21 dec 2019, 00:00
Ort: Brämhult (Borås)

Re: Färgernas ordning på fenan på brittiska militärplan WW1

Inläggav Lars Sundin » 22 dec 2019, 07:42

Hej Ingvar! Vi har väl mötts här för snart 20 år sedan?

Här är två lästips. Jag får uppfattningen att engelsmännen hade samma ordning på färgerna på fenan som fransmännen men så värst noga har jag inte läst. Är inte helt säker på innebörden i "den engelska märkningen på fenan matchade den franska"

https://en.wikipedia.org/wiki/Royal_Flying_Corps
https://en.wikipedia.org/wiki/Royal_Air_Force_roundels
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Färgernas ordning på fenan på brittiska militärplan WW1

Inläggav Stig Jarlevik » 22 dec 2019, 14:22

Hej

Den officiella målningen på stärtfenan för både RFC/RNAS och senare RAF var (från längst in), blått, vitt och rött.
Vissa Home Defence enheter (nattjakt) skippade de vita fälten och hade således bara blått och rött.
Vissa enheter som flög nattetid från franska baser, hade ingen målning överhuvudtaget på stjärtfenan.
Vad jag vet så hade fransmännen precis samma system vad gäller fenan!
Vad som skilde sig åt var kockarderna som var målade på flygkropp och vingar.
För britterna så var dessa målade (utifrån och in) blått, vitt och rött, medan det för fransmännen var tvärtom, rött, vitt och blått.
Tilläggas skall att många franska enheter skippade kockarder på flygkroppen och istället målade antingen förbandsmärkning eller personliga emblem.
Eftersom britterna köpte en hel del flygplan från Frankrike, så var säkert dessa märkta på det franska sättet vid övertagandet men bör ha målats om korrekt snarast möjligt.
Att förlita sig på gråskalan på gamla foton är dessutom riskabelt om man inte vet vad det är för typ av film och vilket väder det var när fotot togs.
Det är lätt att hamn fel i många lägen.

Hälsningar
Stig
Stig Jarlevik
 
Inlägg: 230
Blev medlem: 29 apr 2009, 20:58

Re: Färgernas ordning på fenan på brittiska militärplan WW1

Inläggav Ingvar Nilsson » 22 dec 2019, 16:25

Tack för svaren!
Jag är ju usel på modern historia - i skolan var det ju mest äldre krig man fick lära sig om, medan första världskriget antagligen var antingen för modernt eller kanske rent av kontroversiellt. Men baserat på den historiekunskap jag inhämtade i skolan så var britter och fransoser ofta i luven på varandra vilket då ur detta perspektiv förefaller märkligt att man väljer samma "fin flash".
Detta oaktat - det finns ju modernare foton i färg som visar att fenan kunde vara blå längst bak. Jag blev ju mäkta nyfiken...


God Jul-hälsningar // Ingvar L Nilsson , Borås
Ingvar Nilsson
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 21 dec 2019, 00:00
Ort: Brämhult (Borås)

Re: Färgernas ordning på fenan på brittiska militärplan WW1

Inläggav Stig Jarlevik » 23 dec 2019, 00:15

Hej igen

Om du avser RAF så stämmer det.
Jag kan inte säga exakt när man ändrade sin fin flash till rött, vitt och blått (alltså tvärt om mot tidigare) men under 2a VK så hade man det så.
Det finns säkert uppgifter på nätet om du "jagar" lite. :-)

Hälsningar
Stig
Stig Jarlevik
 
Inlägg: 230
Blev medlem: 29 apr 2009, 20:58

Re: Färgernas ordning på fenan på brittiska militärplan WW1

Inläggav Lars Sundin » 23 dec 2019, 07:37

Ingvar Nilsson skrev:Tack för svaren!
Jag är ju usel på modern historia - i skolan var det ju mest äldre krig man fick lära sig om, medan första världskriget antagligen var antingen för modernt eller kanske rent av kontroversiellt. Men baserat på den historiekunskap jag inhämtade i skolan så var britter och fransoser ofta i luven på varandra vilket då ur detta perspektiv förefaller märkligt att man väljer samma "fin flash".
Detta oaktat - det finns ju modernare foton i färg som visar att fenan kunde vara blå längst bak. Jag blev ju mäkta nyfiken...


God Jul-hälsningar // Ingvar L Nilsson , Borås


God Jul Ingvar! Formulerade ett långt PM-svar till dig men jag begrep inte hur det skulle adresseras och vips så var det borta (och därmed det nödvändiga sinneslugnet)! God Jul i alla fall, kanske jag försöker med vanligt mail
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst