Forum fyller 20!

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Forum fyller 20!

Inläggav Lennart Berns » 16 dec 2019, 13:16

Detta flyghistoriska forum - i högtidliga sammanhang Svenskt Flyghistoriskt Forum - fyller i år 20 år! Tillkomsten bottnade i att föreningens kansli fick många brevfrågor rörande flyghistoria, vilka tog tid att besvara, varför tanken föddes att låta våra kunniga medlemmar besvara frågorna i stället för kansliet. Sagt och gjort! Som nytillträdd kanslichef kontaktade jag Sven-Erik Jönsson som lade upp systemet, vilket från början hade ett något annorlunda utseende än det har idag. Det visade sig ganska snabbt att funktionen fyllde sitt syfte, särskilt som ju internet blev mera och mera vanligt. Brevskörden till kansliet minskade. En fråga som till och från diskuterats, inte minst i forumet, är om vi skall acceptera t ex signaturer eller anonyma inlägg i stället för namn. Med moderatorer som övervakar och överhuvudtaget en trevlig ton på Svensk Flyghistoriskt Forum, kan konstateras att några problem härvidlag inte finns.

Under årens lopp har Svensk Flyghistorisk Forum utvecklats med allahanda nya rubriker, bland annat om olika flygplansindivider, en köp-och-säljfunktion samt tips om flyghistoriskt relaterade artiklar i andra medier än SFFs egna. Vi hyllar jubilaren och hoppas att vårt forum skall skänka flyghistorisk kunskap och gemenskap även framöver!
Användarvisningsbild
Lennart Berns
 
Inlägg: 533
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:13
Ort: Stockholm

Re: Forum fyller 20!

Inläggav Lennart Bergqvist » 16 dec 2019, 15:54

Tack Lennart !

Det var verkligen en VÄLGÄRNING att starta forumet !

För mig är det en guldgruva !

Hälsningar och ett fyrfaldigt leve för jubilaren !!

Lennart Bergqvist
:D
LBQ
Lennart Bergqvist
 
Inlägg: 85
Blev medlem: 24 feb 2008, 15:59
Ort: Kungsbacka

Re: Forum fyller 20!

Inläggav Bengt Ekbladh » 16 dec 2019, 20:46

Forumet har väl haft sina uppgångar samt tyvärr även Djupdykningar..
Menar här teknikbyte (och -strul) som vårt forum genomgick ca 2008/09 .

mvh Bengt Ekbladh
Bengt Ekbladh
 

Re: Forum fyller 20!

Inläggav Per Björkqvist » 16 dec 2019, 21:03

Det var väl roligt att det är jubileum!
Sedan att det inte går lika fort här som på FB, är väl mer en fördel?.
Ska man hitta igen något här går det hyfsat lätt och tempot är lugnare.
Passar väl vissa men kanske inte andra, vad vet jag.
Grattis till jubilaren! :D
Användarvisningsbild
Per Björkqvist
 
Inlägg: 376
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:09
Ort: Linköping

Re: Forum fyller 20!

Inläggav LN-BFT » 16 dec 2019, 22:17

Gratulerer!!
Først og fremst stort takk til alle som bidrar.Forumet er både en daglig glede,og viktig på lang sikt.
Vennlig hilsen "den der norrmannen" som dukker opp her og der i Sverige.
Olav K.
LN-BFT
 
Inlägg: 149
Blev medlem: 12 jun 2012, 22:13

Re: Forum fyller 20!

Inläggav Bengt Ekbladh » 17 dec 2019, 00:13

...
Kul när "den der norrmannen" som dukker opp her og der i Sverige.
Bengt Ekbladh
 

Re: Forum fyller 20!

Inläggav Lars Sundin » 18 dec 2019, 08:14

Instämmer i gratulationerna även om jag inte längre är medlem av SFF. Men jag var en gång och tidigt mycket aktiv på själva forumet, dock ej i "själva verkligheten".

Här ett av de första inläggen på forumet, just från Lennart Berns: https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... nnault.jpg

Lennart, Sven-Erik och Håkan är fortfarande i farten medan Lars E Lundin nu lever genom sina bilder som ofta dyker upp och som Lars Henriksson i Ljungskile fick använda på sin sajt.

Jag har gamla inlägg sparade fast men sökbarheten har jag inte kläm på. Man får hoppas att andra har det.
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Forum fyller 20!

Inläggav Lennart A » 18 dec 2019, 10:58

Hip hip hurra! Fint att det finns. Facebook har sina fördelar, men kan inte ersätta ett forum av vår typ. Här finns ett helt annat och mer bestående värde. Tack till den/dem som sköter om det hela och god jul!

Lennart A
Användarvisningsbild
Lennart A
 
Inlägg: 497
Blev medlem: 25 feb 2008, 00:14

Re: Forum fyller 20!

Inläggav Lennart Berns » 18 dec 2019, 11:21

Hej!
Jag instämmer med alla och tackar Lennart för hans påminnelse. Forum är viktigt för oss flyghistoriska "nördar", som det heter på nysvenska.
Skulle gärna se att fler deltog i kunskapsutbytet över vårt Forum.
Till sist en GOD JUL och ett GOTT NYTT ÅR
önskar
Ola Laveson
Användarvisningsbild
Lennart Berns
 
Inlägg: 533
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:13
Ort: Stockholm


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst