Länk öppnas i ...

Frågor om datoranvändning och forumtekniska frågor, som inte har med flyghistoria att göra.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Länk öppnas i ...

Inläggav Christer Engdahl » 03 okt 2019, 13:40

Hej,

Ja, det är frågan det? Jag tycker det är bättre att en länk öppnas i ny flik, hellre än att den öppnas i aktuell flik och jag har gjort den inställningen i Firefox. Oavsett inställningen i Firefox, på detta forum öppnas en länk i aktuellt flik. Är det en foruminställning jag har missat?

(Jag är så vand vid att klicka bort en öppnad flick med det röda krysset men här klickar jag bort forumet i sin helhet och det är liksom inte meningen.)
Christer Engdahl
 
Inlägg: 98
Blev medlem: 23 feb 2008, 12:23

Re: Länk öppnas i ...

Inläggav Arne M » 15 okt 2019, 20:30

Christer Engdahl skrev:Hej,

Ja, det är frågan det? Jag tycker det är bättre att en länk öppnas i ny flik, hellre än att den öppnas i aktuell flik och jag har gjort den inställningen i Firefox. Oavsett inställningen i Firefox, på detta forum öppnas en länk i aktuellt flik. Är det en foruminställning jag har missat?

(Jag är så vand vid att klicka bort en öppnad flick med det röda krysset men här klickar jag bort forumet i sin helhet och det är liksom inte meningen.)


Jag använder också Firefox som väbbläsare i min Windows 10-dator. Men jag högerklickar med musen på url-länken och väljer 'Öppna länk i en ny flik' så är ditt 'problem' löst! Det går minst lika snabbt som att vänsterklicka på länken och man har kvar den ursprungliga posten så att man snabbt kan öppna andra länkar. Lätt som en plätt alltså. :D
Arne M
 
Inlägg: 368
Blev medlem: 26 feb 2008, 15:27

Re: Länk öppnas i ...

Inläggav Christer Engdahl » 16 okt 2019, 20:51

Jag använder också Firefox som väbbläsare i min Windows 10-dator. Men jag högerklickar med musen på url-länken och väljer 'Öppna länk i en ny flik' så är ditt 'problem' löst! Det går minst lika snabbt som att vänsterklicka på länken och man har kvar den ursprungliga posten så att man snabbt kan öppna andra länkar. Lätt som en plätt alltså.

Jo, den möjligheten finns men det är lättare än en plätt om webläsarens generella inställningar får "råda".
Christer Engdahl
 
Inlägg: 98
Blev medlem: 23 feb 2008, 12:23

Re: Länk öppnas i ...

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 18 okt 2019, 17:41

Jag är inte webbmaster, men står som administratör för forumet. Är fn bortrest och har endast tillgång till mycket dåligt wi-fi och kan inte svara direkt på denna o tidigare fråga. Ber att få återkomma med svar på denna o förra frågan så snart jag haft möjlighet att kolla upp det om drygt 10 dagar, om ingen annat svarat innan.

[ Post made via Android ] Bild
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9841
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: Länk öppnas i ...

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 19 nov 2019, 14:58

Håller med att länkar öppnas bäst i nytt fönster, men därom tvistar många.
Tyvärr är forumets standard att länkar öppnas i samma fönster. Det går att genom genom programmering ändra, men denna ändring som kostar en slant att göra, kommer att försvinna så fort det kommer en ny version av forumet och då får vi samma kostnad igen. Så tills vidare måste vi leva med att det är som det är.

Men använd höger musknapp när du vill öppna en länk och välj sedan öppnas i ny flik eller nytt fönster. Fungerar i de vanligaste webbläsarna.
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9841
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad


Återgå till Data- och forumfrågor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst