HEJ, jag frågade nyss.."Varför säger ingen planets registrering?"
…
Hoppades inte på svar....
MEN då ringde telefonen...
...
Bengt Sånesson..(hoppas jag stavar rätt)...berättar...
…
Snorre Viking (LN-KLE)
LN-KLE…
""SAS hadde aldri et eneste havari med Convair 440-flåten, men én gang,
under en skoleflygning høsten 1965, var det nære på. Det ble gjort instrumentflygning med tre elever og én instruktør ombord med LN-KLE Snorre Viking i Arlanda-området, og under innflygning til hovedbanen traff flyet noen tretopper, et par kilometer fra flyplassen. Besetningen avbrøt landingen ved å gi gass og stige. Til tross for en del vibrasjoner, gikk landingen greit. Da man fikk parkert flyet, oppdaget man at skadene var ganske store. Flyet hadde gått gjennom en furuskog, og blant annet kuttet et solid furutre på to steder – en 30 cm stor del av stammen sto igjen i høyre vinge! Vingefremkantene var kraftig deformerte, høyre vingebalk var brukket, og drivstofftanken var perforert.
Det viste seg at etter væromslag og kraftig trykkfall, hadde instruktøren glemt å stille om høydemåleren som sto på standard lufttrykk. Høydemåleren viste dermed at man var i 500 fots høyde da flyet traff tretoppene. Den første skaderapporten satte spørsmålstegn ved om det i det hele tatt ville være lønnsomt å sette maskinen i stand.
Snorre Viking ble imidlertid satt i stand igjen, og
trestokken sto lenge på kontoret til teknisk sjef for SAS Region Norge, Finn Andvig, og befinner seg i dag på SAS Museet på Gardermoen.
…
Du kan läsa vidare.
http://www.flying-vikings.net/CV440-historie.html