Svenska flygbaser, huvudbaser och sidobaser

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Svenska flygbaser, huvudbaser och sidobaser

Inläggav Emil Lindberg » 07 dec 2008, 11:35

På SoldF.com läser jag följande (utklippt eftersom att jag inte kommit underfund hur man länkar till endast ett inlägg)

BlissFeb 27 2006, 23:19
QUOTE (Jelzin @ Feb 27 2006, 21:50 )
Underbar tråd!

Får väl försöka bidra med något:

Everöd hade vad jag förstår det ett bakre klargöringsområde i skogen som ligger strax utanför Degeberga längs rv 19, alltså ca 8-9 km från själva huvudbanan. Det finns även ett större klargörningsområde ca 2 km väst om huvudbanan dit taxibanor leder.


Kan inte annat än hålla med, en lysande tråd!

Kör mer eller mindre dagligen rv19 och dessa fickor har alltid förbryllat mig, för det första så är de väldigt små och vägpartiet där de ligger är allt annat än en flygplansraka... Var det alltså tänkt att fpl skulle klargöras där för att senare taxas ut till själva huvudbanan via rv 19, är inte 8-9 km en väldigt lång taxisträcka? Vilken flygplanstyp var de utformade efter? Den första och sista fickan var större än de andra, syfte? Skall tilläggas att fickorna blev bortplockade för ett par år sedan.

Edit: stavning


Jag har letat runt lite på Eniro och Hitta men ej lyckats hitta vare sig det område som sägs ligga 2 km väster om Everöds flp eller området vid Degerberga. Någon som kan hjälpa mig att peka ut dessa?
Ta hjälp av denna tråd http://forum.sff.n.se/viewtopic.php?t=1005
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Inläggav Hans Jakobsson » 07 dec 2008, 12:05

På Eniro är BAKOM 2 km väst om Everöd fortfarande retuscherat, men på Hitta.se ser man det tydligt: klicka här och välj satellitvyn.

Fortforum har en egen tråd om Everödsbasen med bilder och kartor, dock krävs registrering för att läsa och förmodligen även viss betalning för att kunna se bilderna.
Användarvisningsbild
Hans Jakobsson
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 05 dec 2008, 12:51
Ort: Märsta

Inläggav Emil Lindberg » 07 dec 2008, 12:08

Enligt uppgift ska UOM till Knislinge-basen ligga i närheten av Sibbhult. Då både Knislinge och Sibbhult ligger i trakterna kring min barndoms-ort blir jag väldigt nyfiken på om detta kan stämma. Jag var redan som liten intresserad av flyg och flygbaser, min pappa likaså. Eftersom att pappa dessutom var intresserad av jakt körde vi ofta runt i Göinge-bygden för att titta efter vilt, hälsa på jakt-kompisar, m.m. Sibbhult besöktes lite då och då. Men kan jag kan inte minnas att jag såg eller hörde talas om något som kunde liknas vid "flygplan-fickor" eller liknande i traketrna kring Sibbhult.

Någon som kan bidra med upplysningar om detta?

Karta över Knislinge och Sibbhult
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Inläggav Emil Lindberg » 07 dec 2008, 12:25

Hans Jakobsson skrev:På Eniro är BAKOM 2 km väst om Everöd fortfarande retuscherat, men på Hitta.se ser man det tydligt: klicka här och välj satellitvyn.


Aha! Syns ju rätt tydligt - när man vet var man ska leta.
Jag undrar dock hur man skulle taxa/bogsera ut till detta Bakom. Den f.d vägen/taxivägen vid norra banändens västra sida ser ut att vara uppriven. Antingen fick flygfältskompani (motsv.) anlägga en lämplig väg, eller så fick man väl "trockla" sig fram via infartsvägen till Everöds flygplats.

Tack för hjälpen!

Men var på RV 19 ligger UOM / Bakom 2? Norr eller söder om Degerberga?
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Inläggav Kent Schram » 07 dec 2008, 15:09

Här kommer jag med en ytterligare vägbas.Flygrakan ligger inte långt i från Sjöbo.
Platsen besöktes vid enGeocache visit.Det finns lite bilder på platsen som man kan kolla på ifrån cachesidan.Jag har frågat om denna tidigare men tyckte den var värd att visas igen.Så sent som i Augusti 2007 var flygplans fickorna i banändarna retusherade men det är dom inte längre på Hitta.se.
Jag vill även pusha för den fina funktion som finns på Hitta.se med kartnålar som man kan länka med.
Bildlänk
Senast redigerad av Kent Schram 08 dec 2008, 00:01, redigerad totalt 1 gång.
Kent Schram
 

Inläggav Emil Lindberg » 07 dec 2008, 15:35

Mycket flygbasfrågor nu. Orkar inte att vänta på årets FR, "Svenska flygbaser".

Efter värnplikten var jag krigsplacerad på flygbasen Hultsfreds. Vi övade aldrig där, men någon veka innan muck åkte vi dit på studiebesök.
När befälen visade oss BAKOM (eller om det var UOM) minns jag det som att det låg liksom i en berghåla, och att vägen dit var (eller kändes som) en återvändsgränd.
Flygplanplatserna var mer eller mindre insprängda i berg, eller så låg berghällar väldigt nära inpå flygplanplatserna. Jag minns att jag tyckter att det verkade väldigt trångt och man kunde ju inte, som på vanliga spridda flygplanplatser i skog, kapa ner lite träd ifall mer plats behövdes.
Dessutom tyckte jag att flygplanplatserna låg ovanligt tätt och att vägen inom BAKOM var "snirklig". På det hela taget var jag inte så imponerad av detta BAKOM, tvärtom.

Stämmer mina minnesbilder?
Och var låg detta BAKOM/UOM? Jag kan på Eniro/Hitta ej upptäcka något som påminner om det jag minns.

Hultsfredsbasen på Hitta.se
Tryck på "Satellit" för flygfoto
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Hultsfredsbasen

Inläggav Lennart Bergqvist » 07 dec 2008, 21:29

Emil !
Du minns nog rätt!
Jag var på besök där i februari och det såg ur som Du beskriver.
Området är öppet nu men är fortfarande retuscherat på satellitbilderna.

Området är BAKOM , UOM låg utmed vägen vid Store Bro.
UOM är rivet men man kan se var uppställningpltserna låg.

BAKOM är verkligen maffigt !! och ligger väl gömt.
LBQ
Lennart Bergqvist
 
Inlägg: 85
Blev medlem: 24 feb 2008, 15:59
Ort: Kungsbacka

Re: Hultsfredsbasen

Inläggav Emil Lindberg » 07 dec 2008, 22:51

Lennart Bergqvist skrev:Emil !
Du minns nog rätt!
Jag var på besök där i februari och det såg ur som Du beskriver.
Området är öppet nu men är fortfarande retuscherat på satellitbilderna.

Området är BAKOM , UOM låg utmed vägen vid Store Bro.
UOM är rivet men man kan se var uppställningpltserna låg.

BAKOM är verkligen maffigt !! och ligger väl gömt.


Se flygfotot i länken nedan. Ligger UOM ungefär där jag har pekat ut flygplanplatser? (eller har jag pekat ut tillfartsvägar till åkrar och annat?)
UOM Hultsfreds flygbas?
Ev. måste du zooma ut till nivå 7 eller 6 för att alla fyra utpekningar ska synas


Men var ligger BAKOM?!
Jag har letat och letat! Eftersom att jag har vaga och "alp-liknande" minnesbilder därifrån skulle det vara kul att i alla fall hitta det på kartan. Har man vägarna förbi någon gång kan man kanske köra inom.
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Inläggav Emil Lindberg » 07 dec 2008, 23:07

Kent Schram skrev:Här kommer jag med en ytterligare vägbas.Flygrakan ligger inte långt i från Sjöbo.
Platsen besöktes vid enGeocache visit.Det finns lite bilder på platsen som man kan kolla på ifrån cachesidan.Jag har frågat om denna tidigare men tyckte den var värd att visas igen.Så sent som i Augusti förra året var flygplans fickorna i banändarna retusherade men det är dom som man nu ser inte längre.
Jag vill även pusha för den fina funktion som finns på Hitta.se med kartnålar som man kan länka med.
Bildlänk


Kan ej öppna cache-sidan som du länkade till


Intressant! Mycket annorlunda!
Är de ljusa "plattorna" invid norra och södra banändan alltså hårdgjorda ytor? Betong?

Min första tanke är att detta måste vara en prototyp till reservvägbas. Kanske tänkbart eftersom att Sjöbo/Björka väl var ett av de första krigsflygfälten/flygbaserna att byggas ut till Bas 60?
Vad säger experterna? Lennart Andersson?


Jo, Kartnåls-funktionen på Hitta.se är bra att ha. Jag har dock märkt att man inte kan placera ut hur många kartnålar som helst. Jag placerade ut ca 10-15 st omkring en flygbas i södra Sverige - när jag följde länken hamnade jag någonstans i Norrland! Trots upprepade försök.
Senast redigerad av Emil Lindberg 08 dec 2008, 22:27, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Inläggav Kent Schram » 07 dec 2008, 23:56

OOPs sorry Cachen är indragen då kommer man som icke medlem överhuvudtaget in på sidan, annars kan man se på bilderna.

Då vi körde förbi den plattan i NV ändan låg det en grusvall som förhindrade att man kunde köra in och kolla. Vi var efter en segeltävling i Sövdesjön och cachade i området så det fanns ej tid för någon mer undersökning, men det såg uppgrävt ut ifrån vägen.
Länkar till bilder på sidan du ej fick upp.
http://img.geocaching.com/cache/log/906 ... d496ae.jpg Riktning NV

http://img.geocaching.com/cache/log/7d0 ... 58f699.jpg Betongkonstruktion på fältet kanske ett värn??
Allt var som väntat igengjutet.

http://img.geocaching.com/cache/log/345 ... b01d9f.jpg Riktning SO Den ljusa fläcken till vänster om träden är en liknande hög av
antar jag rester av beläggning på klargörningsområde som det fanns i mängder på plattan i den NV banänden.
Kent Schram
 

Re: Hultsfredsbasen

Inläggav Fredric Lagerquist » 08 dec 2008, 02:04

Emil Lindberg skrev:Men var ligger BAKOM?!
Jag har letat och letat! Eftersom att jag har vaga och "alp-liknande" minnesbilder därifrån skulle det vara kul att i alla fall hitta det på kartan. Har man vägarna förbi någon gång kan man kanske köra inom.


Emil,

Om jag fattat det rätt...och minnet inte sviker: Du hittar BAKOM bakom bergen öster om Silverdalen, nära kärret Gölhultegöl (oj, vilka smålandsvibbar jag fick där :lol: ). Ser att den den "fältnärmaste" biten av taxivägen upp mot BAKOM är bortretuchat på eniros kartbild.
Användarvisningsbild
Fredric Lagerquist
Moderator
 
Inlägg: 1708
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Hultsfredsbasen

Inläggav Lennart Bergqvist » 08 dec 2008, 10:41

Hej !

Det är inte svårt att hitta BAKOM.

Ta av från vägen mellan Hultsfred och Storebro straxt norr om själva flyplatsen, närmare bestämt norr om betongindustrin åt väster.

Kör grusvägen tills ni når östra banänden som syns väster med sin infart.

Mittemot infarten men på höger sida går vägen in mot BAKOM dvs taxibanan korsar den grusväg ni kom på.

Kör in där och kör ca 2 km ( ni passerar några uppställningsplatser under färden) så kommer ni till BAKOM och kan köra omkring och beskåda ett imponerande BAKOM.
Absolut sevärt!

PS håller på att bygga detta i MS FS 2004 inom FBH
LBQ
Lennart Bergqvist
 
Inlägg: 85
Blev medlem: 24 feb 2008, 15:59
Ort: Kungsbacka

Inläggav Emil Lindberg » 08 dec 2008, 14:01

Ursäkta mig Fredric och Lennart, jag är nog bakom (hi hi) flötet för trots era förklaringar hittar jag inte något som liknar ett BAKOM, vare sig på Hitta.se eller Eniro.se.
Kan ni peka ut det åt mig om ni tar hjälp av den här tråden?
http://forum.sff.n.se/viewtopic.php?t=1005

Har jag pekat ut UOM korrekt i mitt inlägg ovan, skrivet sön dec 07, 2008 21:51 pm?
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Hultsfredsbasen

Inläggav Lennart Bergqvist » 08 dec 2008, 17:31

Hej Emil !
Ja det är riktigt Du kan inte se något av BAKOM vare sig på Grönakartan( finns INGET av vägarna) eller Eniro (ett noga öga kan se retuscheringen om man vet var man skall titta).

På Hitta .se kan man skönja en väg med mycket små fickor vid en måttlig förstoring ( där Du samtidigt kan se hela flygfältet ) men det är svårt att få ut något av detta.
Kolla in norra (Västra)banänden och följ den taxibana som är nr två efter rundkörningsslingan och följ den rakt ut mot NV. Då pekar den rakt mot BAKOM.

Du får väl göra som Du tänkte, åk in när Du far förbi.

Ännu en gång Klart Sevärt !
LBQ
Lennart Bergqvist
 
Inlägg: 85
Blev medlem: 24 feb 2008, 15:59
Ort: Kungsbacka

Re: Hultsfredsbasen

Inläggav Emil Lindberg » 08 dec 2008, 18:12

Lennart Bergqvist skrev:Hej Emil !
Kolla in norra (Västra)banänden och följ den taxibana som är nr två efter rundkörningsslingan och följ den rakt ut mot NV. Då pekar den rakt mot BAKOM.


Fortfarande något av en gissninglek. Kolla länken, är jag på rätt spår?
BAKOM Hultsfreds flygbas???

Än en gång, har jag utpekat UOM korrekt?
UOM Hultsfreds flygbas?
Ev. måste du zooma ut till nivå 7 eller 6 för att alla fyra utpekningar ska synas
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Inläggav Emil Lindberg » 08 dec 2008, 18:41

"Slänger in" för egen skull in Bengt Ekblads tråd om F 5 UOM här
http://forum.sff.n.se/viewtopic.php?t=1002

Samt min egen tråd om Törebodabågar
http://forum.sff.n.se/viewtopic.php?t=8 ... bf07a82df9

Och tråden om jordkulehangarer
http://forum.sff.n.se/viewtopic.php?p=4 ... ba39387ef8

Så har man det samlat inför framtida bruk
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Re: Hultsfredsbasen

Inläggav Fredric Lagerquist » 08 dec 2008, 19:33

Emil Lindberg skrev:
Lennart Bergqvist skrev:Hej Emil !
Kolla in norra (Västra)banänden och följ den taxibana som är nr två efter rundkörningsslingan och följ den rakt ut mot NV. Då pekar den rakt mot BAKOM.


Fortfarande något av en gissninglek. Kolla länken, är jag på rätt spår?
BAKOM Hultsfreds flygbas???



Som jag ser det/försökt förklara det - spot on! :-)

fick du mitt mail förresten?
Användarvisningsbild
Fredric Lagerquist
Moderator
 
Inlägg: 1708
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: Hultsfredsbasen

Inläggav Emil Lindberg » 08 dec 2008, 22:27

Fredric Lagerquist skrev:Som jag ser det/försökt förklara det - spot on! :-)
fick du mitt mail förresten?


Jag fortfarande mycket tveksam till mitt "fynd". Vägen till den av mig utpekade punkten är ju väldigt smal och på satellitbilderna liknar det ej grusväg. Dessutom har de, om min utpekning stämmer, lyckats retuschera bort detta BAKOM på en skickligt sätt.

Har Lennart Bergqvist något mer att tillägga?

Mail? om du menar personligt meddelande här på forumet, så har jag svarat på det (så gott jag har kunnat)
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Inläggav Emil Lindberg » 08 dec 2008, 23:33

Emil Lindberg skrev:Min första tanke är att detta måste vara en prototyp till reservvägbas. Kanske tänkbart eftersom att Sjöbo/Björka väl var ett av de första krigsflygfälten/flygbaserna att byggas ut till Bas 60?
Vad säger experterna? Lennart Andersson?



I rapporten "Svenska reservvägbaser" finns en reservvägbas benämnd "Sjöbo". Dock skulle denna vara klar 1965, dessförinnan ska reservvägbaser ha färdigställts på flera andra ställen i Sverige, t.ex Åhus, Gysinge, Klockrike och Alingsås. Så någon prototyp borde väl flygrakan vid Sjöbo rimligtvis inte vara?

Så varför denna annorlunda utformning? Jag kan tänka mig att den enda infarten till plattan i norr kunde bli en flaskhals.

Reservbana Sjöbo
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Re: Hultsfredsbasen

Inläggav Fredric Lagerquist » 09 dec 2008, 00:51

Emil Lindberg skrev:
Fredric Lagerquist skrev:Som jag ser det/försökt förklara det - spot on! :-)
fick du mitt mail förresten?


Jag fortfarande mycket tveksam till mitt "fynd". Vägen till den av mig utpekade punkten är ju väldigt smal och på satellitbilderna liknar det ej grusväg. Dessutom har de, om min utpekning stämmer, lyckats retuschera bort detta BAKOM på en skickligt sätt.

Mail? om du menar personligt meddelande här på forumet, så har jag svarat på det (så gott jag har kunnat)


Testade din (gamla?) spray o även personligt inom "forat" :?

Men, men...vi gör så här istället. "Ringen" är området av mig id som BAKOM. En taxiväg är också inlagd, den "upplever" jag som annars bortretucherad.

Bild
Användarvisningsbild
Fredric Lagerquist
Moderator
 
Inlägg: 1708
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Inläggav Lennart A » 09 dec 2008, 01:00

Ehhh... är det Fält 81 ni diskuterar. Det var en av de ordinarie baser som låg på väg. Alltså inte en reservvägbas. De andra var fält 83 Ålem och fält 89 Eneryda. Fält 81 Sjöbo betecknades dock redan från 1963 som reservbas, så man skulle ändå kunna kalla det för en "reservvägbas", fast den inte byggdes som det!

Vad gäller retuschering på flygbilderna så är den ju ofta så slarvigt gjord att den som vet vad han letar efter hittar det i alla fall. Utan att veta något om saken GISSAR jag att det du inte hittar, Emil, är det "suddiga" väg genom skogen som sticker iväg rätt mot nordväst från en av "ekrarna" i klargröingsområdet. Det syns tydligt hur denna flygplanväg börjar, men sen "suddaer det till sig".

Vägen syns svagt på Google Earth. Där finns nu högupplöst både fält 1 och fält 81.

Lennart A
Användarvisningsbild
Lennart A
 
Inlägg: 497
Blev medlem: 25 feb 2008, 00:14

Inläggav Lennart A » 09 dec 2008, 01:02

Precis vad jag trodde. Fler som är vakna, ser jag.

Lennart A
Användarvisningsbild
Lennart A
 
Inlägg: 497
Blev medlem: 25 feb 2008, 00:14

Re: Hultsfredsbasen

Inläggav Emil Lindberg » 09 dec 2008, 07:39

Fredric Lagerquist skrev:Men, men...vi gör så här istället. "Ringen" är området av mig id som BAKOM. En taxiväg är också inlagd, den "upplever" jag som annars bortretucherad.

Bild


Återigen, vet man vad man ska leta efter kjan man ana den retuscherade, och därför suddiga, taxivägen som du på din karta har ritat in.

En anledning, förutom era beskrivningar, till att jag gissade BAKOM låg "just där" var ju den inte helt naturliga "maskeringen" som kan synas i länken nedan
http://kartor.eniro.se/query?&mop=aq&ma ... Hultsfreds flygplats;;;57791;HULTSFRED;;;;;15.808601249856872;57.52327354133011;0;0;;HULTSFRED;maps_place.101358.21;0&what=map_adr&searchInMap=1&stq=0&pis=0

(Varför funkar det ibland att tillverka snygga och fungerande korta länkar till Eniro-kartbilder, och ibland inte?)
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Inläggav Emil Lindberg » 09 dec 2008, 08:08

Lennart A skrev:Ehhh... är det Fält 81 ni diskuterar. Det var en av de ordinarie baser som låg på väg. Alltså inte en reservvägbas. De andra var fält 83 Ålem och fält 89 Eneryda. Fält 81 Sjöbo betecknades dock redan från 1963 som reservbas, så man skulle ändå kunna kalla det för en "reservvägbas", fast den inte byggdes som det!


Jag antar att vi pratar om samma bas. Eller? Kolla bilden längst ner.

Jag läser följande i rapporten Svenska reservvägbaser:
"Under 1958 skulle landsvägsstråket på väg 80 söder om Sjöbo (mellan Istorp och Sövdeborg, 2 000 x
24 m) bli klart. Denna bas blev dock inte en reservvägbas utan en ordinarie bas, fält 81, och basen på vägen Ålem-
Kronebäck-Solberga-Ramsås, som redan var projekterad, kom senare att färdigställas som fält 83."


I rapporten Svenska militära flygbaser läser jag:
"Sjöbo/Tågra Fält 81 Från år 1958
Ålem Fält 83 Från år 1962
Eneryda/Lidhult Fält 89 Från år 1959"

Så det verkar som att den skulle kunna ha varit en prototyp till de övriga två ordinarier flygbaserna som byggdes på landsväg (Ålem och Eneryda), och de övriga som bara kom till planeringsstadiet. Därav den annorlunda utformningen av klargöringsområdena i norra och södra banänden.

Fält 81 Sjöbo/Tågra
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Inläggav Lennart A » 09 dec 2008, 12:03

Egentligen påminner väl utformningen av speciellt den södra uppställningsplattan om hur de tyska vägbaserna såg ut.

Om några dagar kommer Svenska flygbaser! Där hittar du lite uppgifter om hur man resonerade när exempelvis dessa baser byggdes.

Lennart A
Användarvisningsbild
Lennart A
 
Inlägg: 497
Blev medlem: 25 feb 2008, 00:14

Nästa

Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst