Never ending story det här, och det är ju kul. Hur som helst så är ämnet rätt snårigt.
Stig Jarlevik skrev: I ditt första svar säger du att Maddalena nödlandade i Wilhelmshafen den 24/7 1920. I ditt andra svar nämner du inte den nödlandningen överhuvudtaget. Vad är korrekt?
Tja, säg det. Allt är enligt anteckningar. Ser nu att det står "f.24.7", vilket betyder "före" 24.7. Hur som helst hade Maddalena en H Hansson med sig. Cuxhaven och Wilhelmshaven ligger ju rätt nära så det kan vara samma nödlandning det handlar om.
Stig Jarlevik skrev: I ditt andra svar refererar du till en notis i SvD (9.6.1920) att samtliga tre startade 8/6
Missförstånd: Enligt SvD startade de 9.6, enligt mina anteckningar 8.6. Bara att välja.
Stig Jarlevik skrev: Dessutom, om alla tre startade samma dag, så tog det nästan en orimlig tid för de två som havererade på vägen att just göra det, faktiskt en nästan orimlig tidsskillnad mellan de tre.
Det första kommer till Cuxhaven 8/6, det andra havererar 30/6 medan det tredje kraschar 26/7. Onekligen undrar man vad piloter/flygplan har för sig i mellantiden.
Ser så ut, ja. Materielen var nog inte i bästa skick.
Stig Jarlevik skrev: Ytterligare ett problem har dykt upp och det är piloten Longo. Vet man vad han hette i förnamn? Det finns nämligen en flygloggbok bevarad i Italien av en Ulisse Longo, som också flög flygbåtar, Den piloten var aldrig i närheten av några leveransflygningar under Juli-Dec 1920. Vet inte hur vanligt efternamnet Longo var (är), men det känns konstigt med två Longo under samma tid i italienska marinen.
Det fanns tydligen två, för "den svenske" hette Rimondo i förnamn. Han var senare anställd av SLA.
Var lite ambitiös och kikade i mina anteckningar från KrA också:
SIAI 14.5.20: Flygplanen klara ca 16.5.
SIAI 25.5.20: Sänder 3 S.13 "på egen risk".
1 S.13 anlände Malmö-Karlskr 18.6.
S.13 24017 besiktades med Isotta Faschini nr 6759, rapport Sthlm 22.6.20, emotttagningsbevis samma dag.
Thornberg 6.7.20: S.13 monterades 10.5-, provflögs av mig 17+21.5, avfärd 8.6, haveri 30.6.
14.7.20: 24017 kom till Stockholm skadad.
28.9.20 besiktningsrapport S.13 24018, havererad i Göteborg.
5.10.20 till Italienska marinattachén: Den första S.13 i Stockholm accepteras om Savoia skickar reservdelar. Den andra är i Göteborg, måste sändas till Sthlm för inspektion. Den tredje kan accepreas om Savoia betalar reparation.
En S.13 besiktades i Göteborg 4-5.11.20, skadad (Gäller trol 24018)
S.13 24020 nämns 12.20
31.12.20: Uppgörelse träffas ang tre S.13.
Besiktningsprotokoll Sthlm 8.2.21: 24017 (nr 43), 24018 (nr 45) skadad, 24020 (nr 44) skadad. En nedmonterades i Gbg och sändes till Sthlm, beordrades(?) 23.12. (=) 24018.
Besiktningsrapport TDS 9.2.21: 24017, 24018 (nr 45), 24020 (nr 44).
... och så lite dagstidningsanteckningar:
21.10.19: Igår kom till Gbg från Amsterdam-Esbjerg: M.8 di Robilant + 1 mek, S.9 Maddalena +2 mek.
11.6: Tre Savoia för marinen start 9.6 från Sesto Calende.
12.6: Milano 10.6: Två Savoia för marinen start Sest Calende 10.6.
12.6: En Savoia nödlandade Cuxhaven 8.6, en gick ned i Holland.
18.6: Italiensk flb för marinen Maddalena Cuxhaven tillMalmö, beställd av staten. Vidare till Karlskr.
2.7: En Savoia för marinen haveri Stege vid landning 1.7, Belligieri och Thornberg
2.7: En a marinens Savoia havererade i Danm 1.7. Flög på en badhusbrygga och sjönk. Belligieri och Thornberg räddades.
2.7: En Savoia totalhaveri 30.6 vid Stege, Malmö, sjönk. Belligieri och Thornberg.
3.7: En S.13 för marinen 1.7 till Stege, sjönk.
29.7: Longo med flb för marinen återigen missöde i Danm 27.7.
12.9: Idag kom till Gbg S.13 Longo, till Köpenh 10.9.
15.9: Longo start Gbg 13.9 med S.17(sic) gick ned i Norrköping, till Sth 14.9.
Lite mer att pussla med ...
Lennart A