Visste du att T-2 Heinkel betalades med båtar till Rumänien?

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Visste du att T-2 Heinkel betalades med båtar till Rumänien?

Inläggav Bengt Ekbladh » 19 aug 2019, 20:47

Visste du att T-2 Heinkel betalades med båtar till Rumänien?

Visste du att varvet Boghammar Marin hyrts ut till Svenska Aero, som byggt sjöspaningsflygplan och jaktflygplan i lokalerna?
Visste du att Boghammar i enlighet med ett handelsavtal byggde kustbevakningsbåtar – så kallade Kriegsfischkutter– till Tyskland under andra världskriget?
Visste du att betalningen för de båtar som exporterades till Rumänien under samma period bestod av tyska torpedflygplan av typ T-2 Heinkel?
...
Dessa påstående finns tydligen i en ny bok...
OM varvet vid Skärsätra ,Lidingö alltså Boghammar Marin
...
Detta sägs i förhands infot om boken som nu kan beställas på
https://tidning.pennanochsvardet.se/?sida=42
...
Okänt?...eller allmänt känt?
((har inte läst boken än..!))
Vad ska man tro?
Kan säga att i Heinkelflyg i Sverige// M.Forslund..inte hittat något om "betalningen"....än!
Bengt Ekbladh
 

Re: Visste du att T-2 Heinkel betalades med båtar till Rumän

Inläggav Lars Sundin » 19 aug 2019, 21:14

Googling ger flera träffar på att Boghammars båtar till Rumänien betalades med T 2:or från Heinkel/Tyskland. Exempelvis: https://sv.wikipedia.org/wiki/Boghammar_Marin

(Byggde Svenska Aero så mycket som ett hundratal flygplan?)

https://web.archive.org/web/20141219042 ... bogbat.se/ (Boghammarvarvets historik) kan man läsa:
"Under krigstiden byggde varvet fem kustbevakningsbåtar och sex tyska 90 tons fiskefartyg. Dessa båtar var en del i det handelsavtal med Tyskland som Jacob Wallenberg med flera var med om att förhandla fram, betalning för kol och andra förnödenheter som Sverige led brist på i folkhushållningen. Fartygen var robust byggda, 20 meter långa, köl och stävar i ek, furubordläggning på järnspant. Det byggdes också tio rumänska fiskebåtar, en torpedbärgningsbåt, ett antal tankningsbåtar till de svenskköpta tyska T-2 Heinkel torpedflygplanen. <Oklart formulerad mening!> Samtidigt var varvet ansvarigt för underhåll av de Svenska motortorpedbåtarna. Varvet lever vidare än idag med tillverkning av fartyg under namnet Boghammar Marin AB."

Tar en titt i Söderbergs "Med spaken i näven". Det verkar inte ha varit några svårigheter att få köpa He 115.
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Visste du att T-2 Heinkel betalades med båtar till Rumän

Inläggav Bengt Ekbladh » 19 aug 2019, 22:45

Tack Lars.
Angående.. Under 1921-32 hyrde företaget "Gustafsson & Andersson" ut sin varvsbyggnad till Svenska Aero AB. Det var flygpionjärerna Svenska Aero AB som lät tillverka sin flygplan vid varvet. Här byggdes nu bland annat sjöspaningsplan för svenska marinen, liksom det på sin tid ryktbara jaktflygplanet Jaktfalken. Svenska Aero AB byggde ett hundratal flygplan till de svenska, estniska och litauiska försvarsmakterna. Bolaget såldes sedan till ASJA i Linköping. Dessa två gick sedan ihop till Svenska Aeroplan AB, mest känt som SAAB.
Bengt Ekbladh
 

Re: Visste du att T-2 Heinkel betalades med båtar till Rumän

Inläggav Lars Sundin » 20 aug 2019, 09:38

Vi får väl se vad som står att läsa i den nya boken. Jag har på webben hittat tre omnämnanden om möjlig koppling mellan Boghammars insats och leverans till Sverige av He 115 (T 2). Texterna är mycket lika men Boghammars version antyder inte något om att planen levererades i byte mot levererade svensktillverkade båtar.

Planen levererades under 1939, både före och efter själva krigsutbrottet, och köpevillkoren som väl var från 1938 kan inte ha varit influerade av "detaljer" i det utbrutna (och förväntade) kriget.
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Visste du att T-2 Heinkel betalades med båtar till Rumän

Inläggav DB605 » 20 aug 2019, 20:55

I SAAB-minnen del 18 kan man läsa att:

Svenska Aero AB i Lidingö grundades av Clemens Bücker (som senare startade sitt eget bolag) i mitten på 20-talet. Svenska Aero AB var ett dotterbolag till Heinkel. De skall ha tillverkat totalt 40st flygplan varav 32st till Sverige.

/Thomas A
DB605
 
Inlägg: 78
Blev medlem: 22 feb 2009, 11:28

Re: Visste du att T-2 Heinkel betalades med båtar till Rumän

Inläggav Lars Sundin » 20 aug 2019, 21:49

Jag letade i gamla SvD efter något om det hela, men som väntat hittade jag inget. Dock fanns en artikel om en visning av en T 2 på Hägernäs i juni 1939 som kan vara intressant. Man får veta en del kul detaljer, t ex om spanaren/bomb/torpedfällarens sidroderstyrning, autopilot och befälsordningen ombord.

https://larsan13.files.wordpress.com/2019/08/t_2.jpg

Jag tror att jag någon gång på min skolgård ca 1950 såg en T 2 långt borta, strax över horisonten över östra Södermalm. En stor "blaffa" (flottörerna), som rörde sig väldigt långsamt. En följd av planets storlek. Transairs Curtiss C-46 och Boeing 747, under inflygning över London, har gett mig samma intryck av "ovanligt sakta".

Dessutom tycker jag omgivande notiser i tidningen är intressanta som de om en tragisk drunkningsolycka, problem med nazister i Belgien samt om hittelön för en tappad propeller. Se mer om den händelsen hos Fredric Lagerquist på https://lae.blogg.se/2017/may/klerren-o ... atorn.html )
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Visste du att T-2 Heinkel betalades med båtar till Rumän

Inläggav Bengt Ekbladh » 03 nov 2019, 19:29

Ursprunkt frågan var::
Visste du att T-2 Heinkel betalades med båtar till Rumänien?
...((läs ovan))
Ni som ev. läst boken...avslöjas hemliga kontrakt eller andra dokument?
...
eller var det en pr "kupp" från förlaget?
Vad säger ni som kollat boken?
Bengt Ekbladh
 

Re: Visste du att T-2 Heinkel betalades med båtar till Rumän

Inläggav Johan Kjellin » 05 nov 2019, 00:12

Vad hände med eftersökningarna efter en havererad T2 som en viss dykare gjorde runt år 2000? Om jag minns rätt var det ett museum som ville leta och dykaren hette Mats Karlsson om jag minns rätt. Kärran skulle ha havererat med bomber kvar i vilket gjort det rätt sönderdelat.

Vad blev det av detta? Finns det en fortsättning?

[ Post made via iPhone ] Bild
Johan Kjellin
 
Inlägg: 73
Blev medlem: 23 feb 2008, 23:49
Ort: Stockholm

Re: Visste du att T-2 Heinkel betalades med båtar till Rumän

Inläggav Bengt Ekbladh » 05 nov 2019, 00:54

Denna fråga var::.
Visste du att T-2 Heinkel betalades med båtar till Rumänien?
!!!
Du frågar::
""Vad hände med eftersökningarna efter en havererad T2 som en viss dykare gjorde runt år 2000?
Om jag minns rätt var det ett museum som ville leta och dykaren hette Mats Karlsson om jag minns rätt.
Kärran skulle ha havererat med bomber kvar i vilket gjort det rätt sönderdelat.""


Kärran skulle ha havererat med bomber kvar i vilket gjort det rätt sönderdelat.
Ja vad tror man då det finns att finna?

Antar du menar någon av följande T2:or 109.107,105,104...vilken menar du...Plats..tidpunkt frågas?
Bengt Ekbladh
 


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst