Vilken Sk 61:a gäller detta?

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Vilken Sk 61:a gäller detta?

Inläggav Bengt Ekbladh » 14 jul 2019, 21:19

Vilken Sk 61:a gäller detta?
...FRÄD:s rapport.
"93-05-28 Las, Kr, Wb, Ejd, Mattson Q91
Lyft av en SK 61, som nödlandat två km från Ba 29 början på F5, Ljungbyhed.
Fpl var helt intakt utom en skuren motor. Lyftband var anbringade i vardera vinge samt motorinfästningen.
Vid upplyftning hängde fpl snyggt med något “nos ner“ vilket medförde en lugn hemtransport utan konstigheter.
30 m lyftband användes och vinden gjorde att rotorvinden ej påverkade hänglasten.
Fpl avlämnades utanför tekniska enheten på F5, Ljungbyhed. Flygtid, lyft 15 min. /Wb
...
http://home.swipnet.se/nv/uppron.html
...
Som sagt vilken Bulldog?,,,samt hur gick det sen?
…(.obs nödlandningen kan ju skett någon dag tidigare?)
Bengt Ekbladh
 
Inlägg: 6969
Blev medlem: 23 feb 2008, 15:18
Ort: Gävle

Re: Vilken Sk 61:a gäller detta?

Inläggav Henrik Bergman » 15 jul 2019, 08:39

61009
Haveri 930510.
Finns idag hos Klas Andersson, Götene


Med vänlig hälsning
Henrik Bergman
Användarvisningsbild
Henrik Bergman
 
Inlägg: 266
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:08
Ort: Vargön

Re: Vilken Sk 61:a gäller detta?

Inläggav Stig Jarlevik » 15 jul 2019, 14:22

Vad jag förstår så klassades flygplanet senare som totalhavererat.

Det rimmar ju lite dåligt med okulärbesiktningen som helikopterbesättningen från F 17 gjorde.
Fanns det dolda skador eller ville man inte längre pengar på en ny motor?

Hälsningar
Stig
Stig Jarlevik
 
Inlägg: 136
Blev medlem: 29 apr 2009, 20:58

Re: Vilken Sk 61:a gäller detta?

Inläggav Bengt Ekbladh » 15 jul 2019, 15:19

Tackar.
kolla även..
viewtopic.php?f=91&t=7574
Bengt Ekbladh
 
Inlägg: 6969
Blev medlem: 23 feb 2008, 15:18
Ort: Gävle


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 30 gäster