Intressant är att Meier-sajten uppehåller sig vid den svenska versionens högre kvalitet! Stämmer med de svenska efarenheterna i Trollhättan/Eskilstuna. Men de tyska och svenska förklaringarna skiljer sig!
I SFT 1/2007 skriver Sven Löv ingående om tillverkningen av DB 605B i Sverige. Löv verkar mycket väl insatt i saken, speciellt Eskilstuna-delen. Han illustrerar sin artikel med bl a en "ilsket grön" musei-motor som jag själv såg på den stora jubileums-flygdagen i augusti 2001 på Ärna (vid Uppsala), ej att förväxla med stadsdelen Ärna i Eskilstuna där en del av motorerna tillverkades av Bolinder-Munktell.
https://larsan13.files.wordpress.com/2017/04/db_605.jpghttps://larsan13.files.wordpress.com/20 ... _skylt.jpgviewtopic.php?f=1&t=1296Jag hade då en tidig digitalkamera så bilderna är dåliga. Jag fann inget om varifrån detta exemplar lånats in till flygdagen.
Munktell-museet visar idag på webben en grå 605:a, Andra gamla motorer som visas där är ofta prydligt målade, i grönblått, grått e d, och jag undrar om inte fabriken helt enkelt tog till den färg man hade liggande!
https://www.munktellmuseet.com/motor-db-605-bAndra i Sverige utställda/befintliga stora motorer, som Isotta Fraschini motortorpedbåtmotorer ( tillverkade hos Atlas Diesel; i grunden en flygmotor) och även Capronimotorn är ofta färgstarkt målade som man finner vid googling. Piggar väl upp intrycket.
Här hörs en svensk motor, skänkt till Tyskland vad jag minns:
https://www.youtube.com/watch?v=cXBZFvH8H68 Sigvard Hanssons berättelse i "Propellerbladet" är mycket bra (och det han skrivit om de olika färgerna litar jag på; det gällde då 1946). Läs gärna fortsättningen i nästa nummer av skriften. Inte så mycket flyghistoria men med en uppgift (skröna?) om att "tillverkaren" skulle ha ersatt skadan genom att skicka över en M5-skruv av det slag som brustit och orsakat hela eländet!