ABA:s DC-3:or - Årtal för färgscheman?

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

ABA:s DC-3:or - Årtal för färgscheman?

Inläggav Bo Justusson » 01 jun 2019, 21:04

Hej alla kunniga flyghistoriker.
Jag vill få hjälp med årtal (första år) för ABA:s färgscheman på DC-3:or, för att få rätt fakta på min webbsida:
.
http://www.justus2.se/flyg/simulator/sim_vintage3/sim_vin3.htm
.
Där finns bilder från X-Plane 11 för de texturer (liveries) som Leif Ohlsson i Göteborg har gjort.
- 1. före WW2 - text Swedish Air Lines - från 1937
- 2. under WW2 - text SWEDEN och flagga på fenan - från nov 1939
- 3. under WW2 - orange färg - från 1943 eller tidigare?
- 4. efter WW2 - blå linjer och logo - från 1945, men fanns kanske tidigare?
- 5. efter WW2 - blå linjer och blå-gul fena - från 1945 eller tidigare, inrikes?
- 6. SAS bildades 1946 - drakmålning från 1948

Anm. Texturerna är inte korrekta i alla detaljer, men fungerar bra för den
"gammaldags flygning i simulator" som Leif och jag är intresserade av.
Jag kommer att lägga in en zip-fil med texturerna på webbsidan ovan.
.
Leif har använt en DC-3 för X-Plane 11 för att "Återskapa gamla flygningar"/ "Recreating Historical Flights..."
och har en blogg med trådar för olika färder. Länkar på min webbsida ovan.
.
Han blandar planering, flygning, historia, sim-flygning, addons för texturer och gamla flygplatser.
Sedan presenterar han sina färder successivt på Forum.x-plane.org med text (engelsk) och foton.
Intressant och lärorik läsning! Värt att kolla, om ni inte upptäckt det tidigare!
.
Hälsningar Bo Justusson
Användarvisningsbild
Bo Justusson
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 22 jul 2010, 19:19
Ort: Stockholm

Re: ABA:s DC-3:or - Årtal för färgscheman?

Inläggav Lars Sundin » 01 jun 2019, 22:28

Intressant Bo! Jag konsulterar då och då din mycket omfattande sajt, men inte simulator-sidorna.

Jag hade alltid trott att den orange målningen, som sägs vara baserad på en internationell konvention, infördes före 1943. I boken "Kurirflyg" sägs på sid. 77 att SE-BAG Gripen målats orangefärgad inför första flygningen till Skottland i februari 1942 liksom övriga plan i ABA.

Det finns också bilder av kulhålen efter den första gången Gripen besköts i 21 juni 1942 (sid. 92). Planet förefaller där vara orangemålat och texten på kroppssidorna stämmer inte med vad märkningarna på dina simulatorsidor (Leif Ohlssons verk).
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: ABA:s DC-3:or - Årtal för färgscheman?

Inläggav Lars Sundin » 02 jun 2019, 22:21

Jag ser att åtminstone en av ABA:s Ju 52 var orangemålad redan 1939!

https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... nge-39.jpg

Denna tidiga orangemålning framgår även av Sanz Bromma-bok. Men jag har inte funnit några exempel på tidig DC-3 orangemålning (före 1942).
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: ABA:s DC-3:or - Årtal för färgscheman?

Inläggav vingtor » 03 jun 2019, 14:30

Flyindividene ble orangemalt "ved behov" - dvs. når de skulle anvendes på internasjonale ruter. Så lenge de ble benyttet på innenriksruter var det ingen krav til "nøytralitetsbemaling". Derfor kan man ikke sette noen spesifikk dato eller årstall for orangemalnngen.

Nils
vingtor
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 02 feb 2012, 10:50

Re: ABA:s DC-3:or - Årtal för färgscheman?

Inläggav Mats Averkvist » 03 jun 2019, 21:24

"Örnen" blev orangemålad sent 1939 enligt Nils bok om Stockhomsrutten...

[ Post made via Android ] Bild
Användarvisningsbild
Mats Averkvist
 
Inlägg: 1251
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Strömsnäsbruk

Re: ABA:s DC-3:or - Årtal för färgscheman?

Inläggav vingtor » 04 jun 2019, 08:27

Jeg kan legge til at ABA var i diskusjoner med britiske myndigheter om å få de orangemalte DC-3-maskinene kamuflasjemalte. På bilder av "Gripen"s vrakrester er flyet meget mørkt....

Etter dette havariet ble flyvningene innstilt, Da de kom igang igjen var dette med fullt belyste "julgransfly".

Nils
vingtor
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 02 feb 2012, 10:50

Re: ABA:s DC-3:or - Årtal för färgscheman?

Inläggav Lars Sundin » 04 jun 2019, 12:20

Bilden här http://runeberg.org/flygman/0278.html kan vara av intresse. Rimligtvis tagen på hösten 1939 eller våren 1940. Tryckåret(?) på mitt ex i bokhyllan är 1940 och bild och bildtext och bild är identiska med Projekt Runbergs skannade exemplar ur andra upplagan. Ju 52:an ser orangefärgad ut, DC-3:orna plåtblanka, tycker jag.
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: ABA:s DC-3:or - Årtal för färgscheman?

Inläggav Bo Justusson » 05 jun 2019, 00:09

Hej igen! Kul med alla intressanta inlägg om ABA's färgscheman.
Jag kom sent i kväll att tänka på Marshall Lindholms bok "Flyg i natt -
- En svensk trafikflygares upplevelser under andra världskriget" (1952).
.
På sid 15-16 berättar han att ABA:s rutt Köpenhamn-Amsterdam upprätthölls 1939-1940 under VK2!
- År 1939 hade planen text SWEDEN plus svensk flagga på fenan. Men man blev snart rädd att det inte räckte, så:
- År 1940 (jan) hade man målat planen orange! Och flög vidare en tid.
.
På sid 30-32 berättar han om hur han fick leda "kurirtrafiken" till Skottland som skulle starta 1942.
- Man "behöll den orange färgen på planen".
Så jag kommer på min webbsida att skriva 1940- för första år med orange färg på DC-3.
.
Kvar finns frågorna om de andra färgbytena.
Har ABA:s färgschema med blå linjer och logo använts före 1945? Någon som sett foto före 1945?

PS. ABA:s målare fick tydligen måla om planen: 1937, 1939, 1940, 1945, 1948!
Hälsningar Bo Justusson
Användarvisningsbild
Bo Justusson
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 22 jul 2010, 19:19
Ort: Stockholm

Re: ABA:s DC-3:or - Årtal för färgscheman?

Inläggav vingtor » 05 jun 2019, 21:22

Et bilde tatt på Bromma viser en metallfarget SE-BAG og en orangemalt SE-BAA. SE-BAG har fortsatt rester etter Swiss Air Lines merking. Bildet kan derfor dateres til sommeren 1940.

Nils
vingtor
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 02 feb 2012, 10:50

Re: ABA:s DC-3:or - Årtal för färgscheman?

Inläggav Bo Justusson » 06 jun 2019, 13:50

Hej igen!
Jag har skannat några sidor ur Marshall Lindholms bok ""Flyg i natt" (1952): p7-17, 30-46, 9 foton.
Han var med och flög för ABA och ledde kurirflygningarna. Läsvärd, finns på antikvariat.
Länk: http://www.justus2.se/flyg/simulator/sim_bok_01/bok_01.htm
Hälsningar Bo Ju.
Användarvisningsbild
Bo Justusson
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 22 jul 2010, 19:19
Ort: Stockholm

Re: ABA:s DC-3:or - Årtal för färgscheman?

Inläggav Jukka Nisula » 11 mar 2021, 21:41

Hej,

jag märkte den här "gamla" intressant kedjan och tänkte svara hit också. Jag nämligen granskar också just nu samma sak, altså när första ABA:s maskiner var målat till orangefärg. Jag hittade artikeln med bild av ABA:s DC-3 SE-BAA "Örnen" från FLYGNING tidning, nr 24 december 1939. Det finns bild av "Örnen" som är inne i hangaren, och under bilden är följande text: "ÖRNEN" ORANGEMÅLAS. I Aerotransports verkstäder i Malmö håller man som bäst på med att i överensstämmelse med den internationella överenskommelsen för skydd av neutrala trafikflygplan orangemåla de svenska passagerarmaskinerna. På bilden ser man "Örnen" bemålas med c:a 45 kg. orangefärg. Namnet "Sweden" målas i stora svarta bokstäver på båda sidor av ovan fönsterna och dessutom under flygkroppen. De tidigare som neutralitetsbeteckning använda svenska flaggorna övermålas emellertid fullständigt."

SE-BAA "Örnen" troligen var den första ABA:s DC-3 i orangefärg. Och målningen kanske var färdig redan i slutet av 1939 då?

Mvh

Jukka Nisula
Flygmuseeförening i Finland, Feeniks -medlemtidning, redaktion
Jukka Nisula
 
Inlägg: 77
Blev medlem: 06 mar 2008, 09:40
Ort: Tampere (Tammerfors) Finland

Re: ABA:s DC-3:or - Årtal för färgscheman?

Inläggav Björn Bäcklund » 24 mar 2021, 03:16

Lars Sundin skrev:Bilden här http://runeberg.org/flygman/0278.html kan vara av intresse. Rimligtvis tagen på hösten 1939 eller våren 1940. Tryckåret(?) på mitt ex i bokhyllan är 1940 och bild och bildtext och bild är identiska med Projekt Runbergs skannade exemplar ur andra upplagan. Ju 52:an ser orangefärgad ut, DC-3:orna plåtblanka, tycker jag.


Ju52 har flaggor målade på vingarna så det tyder på att den inte blivit orange ännu.
Var det inte Holländarna som började med orange neutralitetsmålning efter att ha blivit beskjuten av tyskt flyg den 26 september 1939?
Användarvisningsbild
Björn Bäcklund
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30

Re: ABA:s DC-3:or - Årtal för färgscheman?

Inläggav Lars Sundin » 24 mar 2021, 09:49

Björn Bäcklund skrev:Ju52 har flaggor målade på vingarna så det tyder på att den inte blivit orange ännu.
Var det inte Holländarna som började med orange neutralitetsmålning efter att ha blivit beskjuten av tyskt flyg den 26 september 1939?



Jo, det är svårt att bedöma vilka färgerna var när återgivningen sker bara i svart/vitt. Jag tar fel ibland.

Här en bild som ju inte har med DC-3 att göra men man kan ju ändå undra om skrovet på denna Ju 52 i september 1939ändå inte är orange? En annan bild från samma tidpunkt och samma plan i Michael Sanz Brommabok sid 54, visar ett skrov jag också tycker verkar vara orange)

https://www.sjobergbildbyra.se/fotoweb/ ... 9.jpg.info

Jo, jag vill minnas att holländarna var tidigt ute med orangemålning, ävenså danskar (och svenskar). Man får hoppas att denna bild är "äkta":

https://www.flickr.com/photos/8270787@N07/16476630568

Tillägg senare: https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... utning.jpg
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: ABA:s DC-3:or - Årtal för färgscheman?

Inläggav Lars Ekström » 25 mar 2021, 08:22

Initiativet till den orangefärgade målningen togs från KLM. Holländarna hade strax efter krigsutbrottet ändrat sina nationalitetsbeteckningar på de militära flygplanen från cirkulära emblem med rött,vitt och blått till en orange trekant. Holland var en av de stater som förklarade sig neutrala i konflikten och ville minska risken för förväxling med engelska och franska flygplan.
Det svenska ursprungliga förslaget var att flygplanen skulle målas i en kromgul nyans, men det holländska förslaget antogs. Började förmodligen att appliceras redan 1939. Även danska flygplan målades i orange.
Lars Ekström
 
Inlägg: 79
Blev medlem: 07 mar 2008, 11:24
Ort: Torslanda

Re: ABA:s DC-3:or - Årtal för färgscheman?

Inläggav Lars Sundin » 25 mar 2021, 08:50

Den orange färgen har gamla anor i Nederländerna, och valdes nog inte enbart av några synbarhetsskäl. Här ett klipp någonstans ifrån:

"...Anledningen är det holländska kungahuset som härstammar från ätten Oranje-Nassau. Där urfadern var Willem van Oranje, eller William den tyste, som startade ett uppror mot Spanien på 1500-talet...."

Fördjupad läsning: https://forum.skalman.nu/viewtopic.php?t=33729
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: ABA:s DC-3:or - Årtal för färgscheman?

Inläggav Mats Averkvist » 25 mar 2021, 09:23

Örnen_.jpg
Örnen_.jpg (146.01 KiB) Visad 7602 gånger
Användarvisningsbild
Mats Averkvist
 
Inlägg: 1251
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Strömsnäsbruk


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst