Historik SE-TBI, Bergfalke II/55?

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Historik SE-TBI, Bergfalke II/55?

Inläggav bem » 31 maj 2019, 10:46

Hej,
Nån som har lite mer historik på SE-TBI Bergfalke II/55 (eller var det en III?) än de uppgifter som man hittar i nuvarande luftfartygsregistret:
Luftfartygstyp: SCHEIBE-BERGFALKE II/55, Tillverkningsnummer 381, Tillverkningsår 1963, Registreringsdatum 1963-07-09, Från och med 1993-06-15 Brattforshedens veteranflygklubb.

Om den var tillverkad 1963 borde det väl vara en Bergfalke 55/III (inte II)?

SE-TBI finns inte med i Civilflygregistret här på forumet.
Googlar man på SE-TBI finns i stort sett inget.
Finns en bild på SE-TBI i SFF Digitalt bild- och mediearkiv, när planet vinschas upp på Brattforshedens flygfält, där tycker jag mig se att huven är heldragen, inte den kantiga med ramverk som sitter på II.
Jag tror den var registrerad på dåvarande Filipstads flygklubb från mitten på 1960-talet.

Jag har sett Bergfalke vinschas på Brattforshedens flygfält, men det var under 1970-talet, kanske det vara SE-TBI. Den jag såg hade traditionell röd (kropp) och vit (vinge+stabbe) färgschema, men senare dukades den om och blev i stort sett helvit, det kommer jag ihåg.

Varför denna undran? Nuvarande Brattforshedens flygklubb, f.d. Filipstads flygklubb, firar 60-års jubileum nu på tord 6 juni 2019 på Brattforshedens flygfält, och jag satt igår och funderade på vilka plan jag sett av de som varit registrerade på Filipstads flygklubb och då kom jag tänka på den Bergfalke de hade och dess historik. Vore kul att veta något om dess historik om nån har nåt. En av veteranerna som tidigare var med i Filipstads flygklubb har sagt att man hyrde en Bergfalke av Eskilstuna flygklubb i början, för skolflygning på Brattforshedens flygfält, den Bergfalken köptes senare av klubben har det sagts, kan det ha varit SE-TBI? Filipstads flygklubb utbildade under en säsong i mitten på 1960-talet till rätt många C-diplom, utbildningsaktiviteten var rätt hög vid den här tiden i klubben.

Med vänlig hälsning
Bo
Senast redigerad av bem 01 jun 2019, 01:03, redigerad totalt 1 gång.
bem
 
Inlägg: 38
Blev medlem: 22 okt 2014, 18:04

Re: Historik SE-TBI, Bergfalke II/55?

Inläggav Robert Danewid » 31 maj 2019, 11:49

SE-TBI är en Bergfalke II/55. De senare II/55orna hade blåst huv och en del även "hög" fena som på III.
Robert Danewid
 
Inlägg: 182
Blev medlem: 07 mar 2019, 13:43

Re: Historik SE-TBI, Bergfalke II/55?

Inläggav bem » 31 maj 2019, 19:19

Aha, jag trodde den blåsta huven kom först på Bergfalke III.
SFF årsbok (Flyghistorisk Revy) 2019 kommer att handla om de svenska Bergfalkarna har jag sett i annat inlägg här på formet, kanske det kommer att stå nåt om SE-TBI i den, vi får se.
Men nån här kanske vet lite historik om SE-TBI?

/Bo
bem
 
Inlägg: 38
Blev medlem: 22 okt 2014, 18:04

Re: Historik SE-TBI, Bergfalke II/55?

Inläggav Lars Sundin » 31 maj 2019, 19:44

Jag kikade i de få KSAK-fickalmanackor jag har:

I juli 1985 står Brattforshedens Segelflygklubb som ägare.

I jhni 1987 samma ägare.

I juni 1992 sägs ägaren vara Segelflygklubben i Karlstad.

Idag är enlig Transportstyrelsens uppgift på Internet Brattforshedens Veteranflygsällskap ägare.
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Historik SE-TBI, Bergfalke II/55?

Inläggav bem » 01 jun 2019, 01:00

Tackar,
Hur kan man spåra registreringen på 1960- och 1970-talet på SE-TBI?
Namnet "Brattforshedens Segelflygklubb" var lite intressant, kanske det var en egen klubb, men i början var segelflyget inom Filipstads flygklubbs regi, de började med segelflyg och 1966 blev det motorflyg också. Kanske de delade på sig lite senare så det blev två klubbar.

/Bo
bem
 
Inlägg: 38
Blev medlem: 22 okt 2014, 18:04

Re: Historik SE-TBI, Bergfalke II/55?

Inläggav Lars Sundin » 01 jun 2019, 10:07

Jag hittade nu två äldre almanackor och där kan man se att i augusti 1974 och 1975 ägdes planet av Filipstads Flygklubb. Samägt med KSAK som var det vanliga för Bergfalkarna.
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Historik SE-TBI, Bergfalke II/55?

Inläggav Robert Danewid » 01 jun 2019, 10:59

Så här står det om SE-TBI i Lars E. Lundins register (fast man ska nog vara lite skeptisk när man läser denna fantastiska sammanställning).

SE-TBI Scheibe Bergfalke II/55 381 1963
R 63-07- Kungl. Svenska Aeroklubben, Stockholm & Filipstads Flygklubb, Filipstad
- - Kungl. Svenska Aeroklubben, Stockholm & Brattforshedens Segelflygklubb, Filipstad (konkurs)
87-06-15 Kungl. Svenska Aeroklubben, Stockholm & Karlstad Segelflygklubb,Karlstad
92-03-18 Karlstad Segelflygklubb, Karlstad

Många II/55 byggdes om till blåst huv, hög fena och sporrhjul, men några levererades med blåst huv i övergången mellan II/55 och III.

"Karlstad Segelflygklubb" heter Segelflygklubben i Karlstad.
Robert Danewid
 
Inlägg: 182
Blev medlem: 07 mar 2019, 13:43


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst