Jag skulle tro att haveriet inträffade vid Jätsberg i södra Småland, gissningsvis i oktober 1917. Mycket pekar ditåt (såsom FV-museets bildtext). Jag har tittat i Kontakt 102 och i underforumet om Albatrosarna men inte funnit något matnyttigt. Också kikat på Eniro-flygfoton och man kan nästan förstå var det hände. Med litet fantasi i alla fall. Och om man tror på FV-museet.
Jag tar för tydlighetens skull och citerar Gullberg ordagrant. Läser högt så att säga. eftersom mina egna ord om händelsen inte verkar "gå fram".
"Han hade svenskt flygcertifikat nr. 37, hade tjänstgjort vid flera militära flygdetaljer, såsom vid artillerispaning och flygradio, skött sin tjänst väl och oförtrutet. Det enda äventyrliga man egentligen hört om honom som flygare var hans sätt att landa, när landningsplats inte fanns att tillgå. Under ett nattligt radioförsök över småländsk obygd hade han råkat in i dimma, förlorat orienteringen och skulle till att landa på ett fält, vilket emellertid befanns vara en myr. Men mitt i myren låg en torr fläck med två lummiga björkar. I sista stund satte Herrström lugnt och försiktigt ned maskinen med en vinge i vardera björkkronna. Och där satt ekipaget med sina två man och gungade sakta för vinden, till dess pontonjärer lagt ut en bro över myren och hämtade ned det."
Det finns många träd på bilden, bl a några mellan fotoflygplanet och vrakresterna. Visst kan man undra över varför man släpat iväg flygplandelarna så långt. Men det är mycket vi inte begriper. "Fråga inte så mycket grabbar" sa vår löjtnant Björkered en gång när han kände sig pressad. Det finns inte svar på allting. Vi ska nog snarare glädjas åt dem som vill förgylla tillvaron för oss genom att bre på litet, som Gullberg och Kernell.
Här ett annat Albatros-haveri som jag stötte på (och misstänkte) när jag kollade haverierna enligt Kontakt 102 och vårt forum:
https://digitaltmuseum.se/021017189864/1m16-a44350