Inloggning

Frågor om datoranvändning och forumtekniska frågor, som inte har med flyghistoria att göra.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Inloggning

Inläggav Björn Bäcklund » 28 jun 2018, 10:17

Jag har problem efter återställningen. Att klicka i "Logga in mig automatiskt vid varje besök" ger ingen verkan utan jag måste fylla i inloggningsuppgifterna varje gång ändå. Har provat med tre olika webläsare. Dessutom kommer det upp en varning: This connection is not secure. Att spara inloggningsuppgifterna fungerade innan kraschen.
Användarvisningsbild
Björn Bäcklund
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30

Re: Inloggning

Inläggav Christer Engdahl » 29 jun 2018, 10:05

För en tid sedan (flera år) uppdaterades adressen till SFF. Den tidigare adressen lät mig förbli inloggad men inte den nya. Vilken använder du?

Om jag använder den nya
Svenskt Flyghistoriskt Forum • (2)
loggas jag ut.

Om jag använder den gamla
Svenskt Flyghistoriskt Forum • (1)
kan jag förbli inloggad.

Kanske dags att städa och fixa länkar?
Christer Engdahl
 
Inlägg: 98
Blev medlem: 23 feb 2008, 12:23

Re: Inloggning

Inläggav Björn Bäcklund » 29 jun 2018, 23:03

Jag använder den nya och det har fungerat förut.
Användarvisningsbild
Björn Bäcklund
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30

Re: Inloggning

Inläggav Christer Engdahl » 30 jun 2018, 19:58

Konstigt att det fungerar olika på olika datorer. Jag kan inte komma fram till vad det är som gör att min dator inte förblir inloggad via den nya länken.
Christer Engdahl
 
Inlägg: 98
Blev medlem: 23 feb 2008, 12:23

Re: Inloggning

Inläggav Klas Andersson » 01 jul 2018, 08:42

Har samma problem !!
men det började långt innan kraschen ! i höstas kanske ........
har inte bytt dator eller nåt sånt ,har Windows XP i en
och Windows 7 i en bärbar - samma problem i båda ..... ytterst irriterande !!!!!

gamla eller nya Adressen ..???? :roll: :roll: :roll: :roll:

Ingen Aning !
jag skyller alla mina Dataproblem på Bill Gates !
Klas Andersson
 
Inlägg: 72
Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30

Re: Inloggning

Inläggav Anders Gidenstam » 01 jul 2018, 11:09

Jag kan tillägga att för min del har automatisk inloggning aldrig fungerat med den nya adressen (forum.flyghistoria.org), men när jag testar med den gamla (forum3.sff.n.se) så ser det ut att fungera.

Båda DNS namnen pekar faktiskt på samma IP-adress så det är samma server som svarar men gissningsvis så är forum-mjukvaran i någon mån konfigurerad för domän/DNS-namnet forum3.sff.n.se vilket påverkar inloggningen på något vis (cookies/kakor kanske?).
Användarvisningsbild
Anders Gidenstam
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 11 sep 2008, 11:16
Ort: Göteborg

Re: Inloggning

Inläggav Christer Engdahl » 05 jul 2018, 08:26

Jag har aldrig funderat på att kolla vilka kagor som dumpas. Så länge den gamla länken funkar bryr jag mig inte men det kan vara ett tips till webmaster.
Christer Engdahl
 
Inlägg: 98
Blev medlem: 23 feb 2008, 12:23

Re: Inloggning

Inläggav Hans Krensler » 04 apr 2019, 10:35

Inloggningsproblem sedan två dagar - måste nyanmäla mig varje gång. Dessutom, vid "Visa dina inlägg" kommer ingenting, bara "Allmänt Fel"...

??

Hans K
Hans Krensler
 
Inlägg: 347
Blev medlem: 24 feb 2008, 18:50
Ort: Schweiz

Re: Inloggning

Inläggav Hans Krensler » 05 apr 2019, 09:34

Än så länge samma problem! Är jag den ende? Och var är forumchefen...som i bästa fall kan säga vad jag gör fel?

Hans K
Hans Krensler
 
Inlägg: 347
Blev medlem: 24 feb 2008, 18:50
Ort: Schweiz

Re: Inloggning

Inläggav Lars Sundin » 05 apr 2019, 10:27

Hej Hans! Jag får också beskedet "allmänt fel" om jag ber att få titta på mina gamla inlägg. Vad avser inloggning har jag inte märkt något, men jag loggar nästan bara in när jag ska skriva något.

I övrigt verkar det som "nävarande-uppgifterna" blivit riktiga, i varje fall är de mer rimliga än tidigare.
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Inloggning

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 05 apr 2019, 18:58

I tisdags, den 2 april flyttades forum till en ny server. Vi upptäckte vissa inloggningsproblem direkt efter flytten och det åtgärdade jag under onsdagen. För mig och några andra som jag varit i kontakt med fungerar inloggning nu likt tidigare. När det gäller "visa dina inlägg", så lovar jag att vi skall kolla upp det, hade inte själv upptäckt det felet. Men det kan ta någon vecka eftersom jag sannolikt måste ha extern hjälp och den som kan hjälpa mig är på resa.
Funktionen logga in mig automatiskt vid varje besök vet jag tyvärr inte något om hur den funktionen fungerar i bakgrunden.
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9840
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: Inloggning

Inläggav Hans Krensler » 05 apr 2019, 21:30

Tack Sven-Erik för svar. Tyvärr fungerar inloggningen fortfarande inte automatiskt för mig...

Mvh Hans K
Hans Krensler
 
Inlägg: 347
Blev medlem: 24 feb 2008, 18:50
Ort: Schweiz

Re: Inloggning – kvardröjande problem

Inläggav Arne M » 09 apr 2019, 03:00

Sven-Erik Jönsson skrev:I tisdags, den 2 april flyttades forum till en ny server. Vi upptäckte vissa inloggningsproblem direkt efter flytten och det åtgärdade jag under onsdagen. För mig och några andra som jag varit i kontakt med fungerar inloggning nu likt tidigare. När det gäller "visa dina inlägg", så lovar jag att vi skall kolla upp det, hade inte själv upptäckt det felet. Men det kan ta någon vecka eftersom jag sannolikt måste ha extern hjälp och den som kan hjälpa mig är på resa.
Funktionen logga in mig automatiskt vid varje besök vet jag tyvärr inte något om hur den funktionen fungerar i bakgrunden.


Tack för din info om serverflytten och inloggningsproblemen, Sven-Erik! Dessvärre finns det kvardröjande fel efter flytten. På min stationära dator så fick jag ända tills idag följande text

Strax tillbaka

Forumet flyttas till ny server


Jag väntade och väntade eftersom det stod 'Strax tillbaka' men nu ikväll tröttnade jag och försökte för femtioelfte gången skriva in mitt användarnamn och lösenord. Och ser man på. När jag ändrade url-adressen från gamla http://forum3.sff.n.se/ till nya serveradressen 'forum.flyghistoria.org' så fungerade det helt plötsligt att jag blev inloggad. Det är därför jag nu kan skriva detta på min laptop.

Men på min smarta Android-Nalle är det stört omöjligt att få det att fungera. Antingen får jag ett långt felmeddelande där det står bl.a. följande:

Not Found
The requested URL was not found on this server....

samt
Additionally, a 404 Not Found error was encountered....

Eller så blir jag med den nya serveradressen inskriven – och med mitt vanliga användarnamn och gamla lösenord angivna – förflyttad till den riktiga inloggningssidan; det var ju för ett antal år sedan så att det var ett annat serverbyte men man kunde parallellt använda båda adresserna till forumet men med både ett då nytt lösenord och det gamla.

Och då får jag först en bekräftelse på att jag loggats in. Men när man sedan markerar att man vill återgå till Indexsidan så ser man visserligen forumets startsida men även uppmaningen att man ska Logga in; dvs. jag hade inte blivit inloggad trots allt. Ridå!

Så du måste nog kolla vidare vad som händer vid användning av smarta mobiler och paddor, Sven-Erik, eftersom det inte verkar som om man verkligen loggas in och att inloggningen då sparas till nästa forumsession även fast man har markerat 'Logga in mig automatiskt vid varje besök'! ;-) :!: :?:

PS. Varför har ni inte infört en säker https url-adress när ni nu migrerat forumet till en ny server. Nu får man ju fortfarande meddelanden om att 'Anslutningen inte är säker'?
Arne M
 
Inlägg: 368
Blev medlem: 26 feb 2008, 15:27

Re: Inloggning

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 09 apr 2019, 11:51

Problemet du haft hela veckan med att gå in på forumet från din dator har att göra med inställningar i din stationära dator och hur länge chachelagrade uppgifter finns kvar i dess minne. Idag på förmiddagen har sidan dock legat nere någon timme för underhåll, men är åter igång.

Betr inloggning från din Android kan jag inte svara vad problemet är. Jag använder själv android på mobil och en surfplatta (Samsung), och det har fungerar perfekt på båda sedan flytten. Har i helgen träffat flera som använder iPhone och Android, alla utan problem. Har du provat att starta om, och eller en annan webbläsare?
Är det någon annan som läser detta och har eller haft liknande problem?

SFF Webbmaster arbetar med ny plattform för SFF hemsida i WordPress och när den läggs ut, då bör problemet vara löst med att vissa program varnar att sidan inte är säker. Det har visat sig att Joomla inte var så bra som man trodde när nuvarande sidan gjordes för 2-3 år sedan och vissa funktioner har fått stängas av. Och tyvärr är det mycket arbete att göra om hemsidan, han är sannolikt inte klart förrän efter sommaren.
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9840
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: Inloggning

Inläggav Hans Krensler » 09 apr 2019, 12:41

Inget har förändrats (Mac - Laptop). Måste logga in mig varje gång på nytt, plus att "dina inlägg" överhuvudtaget inte fungerar.

Hoppas det finns en lösning - lite tröttsamt för närvarande...

Hans K
Hans Krensler
 
Inlägg: 347
Blev medlem: 24 feb 2008, 18:50
Ort: Schweiz

Re: Inloggning

Inläggav Arne M » 09 apr 2019, 13:41

Hans Krensler skrev:Inget har förändrats (Mac - Laptop). Måste logga in mig varje gång på nytt, plus att "dina inlägg" överhuvudtaget inte fungerar.

Hoppas det finns en lösning - lite tröttsamt för närvarande...

Hans K


Det verkar som om forumet inte minns att jag var inloggad tidigare så även jag måste logga in på nytt varje gång jag går till startsidan. Är det möjligen ett 'kakfel'?!

Jag får dessutom ett felmeddelande 'Allmänt fel SQL ERROR [ mysqli ]' etc. när jag försöker gå till mina tidigare inlägg! Lite tröttsamt tycker även jag så det är nog som så att vi får hoppas på en lösning snarast! ;-)
Arne M
 
Inlägg: 368
Blev medlem: 26 feb 2008, 15:27

Re: Inloggning

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 09 apr 2019, 22:08

Funktionen "Logga in mig automatiskt vid varje besök" har vad jag vet aldrig fungerat, eftersom det betraktas som en säkerhetsrisk att ha den funktionen aktiv.

Däremot kommer mina datorer ihåg mina inloggningsuppgifter varje gång jag vill logga in. Detta styrs via inställningar > lösenord i webbläsaren i Google Chrome och Microsoft Edge. I Firefox ställs det in via inställningar > Sekretess och säkerhet.

Betr. funktionen "Visa dina inlägg", så har jag tyvärr ännu ingen lösning på problemet. Väntar på några svar och jag hoppas det skall kunna lösas under veckan.
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9840
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: Inloggning

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 15 apr 2019, 22:09

Nu skall "Visa mina inlägg" fungera.
Beklagar att det tagit lite tid att fixa det.
/Sven-Erik
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9840
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: Inloggning

Inläggav Hans Krensler » 16 apr 2019, 21:44

"Visa mina inlägg" fungerar, men, varför måste jag logga in på nytt varje gång - där har tyvärr inget förändrats...

Mvh Hans K
Hans Krensler
 
Inlägg: 347
Blev medlem: 24 feb 2008, 18:50
Ort: Schweiz

Re: Inloggning

Inläggav Hans Krensler » 16 apr 2019, 22:48

...och plötsligt fungerar det! Tack för det!

Hans K
Hans Krensler
 
Inlägg: 347
Blev medlem: 24 feb 2008, 18:50
Ort: Schweiz

Re: Inloggning

Inläggav Christer Engdahl » 17 apr 2019, 11:30

Hans Krensler skrev:...och plötsligt fungerar det! Tack för det!

Hans K

Redan i tråden SFF forum får ny adress (från 2013) konstaterade jag att om jag loggade in via http://forum3.sff.n.se/ (gamla adressen) förblev jag inloggad men om jag loggade in via http://forum.flyghistoria.org/ (nya adressen) blev jag utloggad efter varje besök. Nu verkar det som att jag förblir inloggad även via den nya adressen och det ska bli intressant att se om det "håller" på sikt.

Mitt senaste besök innan i dag var den 2/4. Sedan dess har det meddelats "flytt till ny server - strax tillbaka" och jag tänkte "de tar god tid på sig så att det blir bra"!
Christer Engdahl
 
Inlägg: 98
Blev medlem: 23 feb 2008, 12:23

Re: Inloggning

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 17 apr 2019, 14:21

Det visade sig att inställningar för att förbli inloggad hade att göra med inställningar för cookies, så nu skall det säkerligen fungera framöver.
Tack för att ni haft tålamod, underverk försöker jag fixa direkt, men mirakel brukar ta lite längre tid. Ett tack till Felix som hjälpt till att det nu fungerar.
Önskar Er alla här på forumet en Glad Påsk!
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9840
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad


Återgå till Data- och forumfrågor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst