Moderator: Sven-Erik Jönsson
Christer Engdahl skrev:Sven Blomberg skrev:Ingen, vad jag vet, har byggts om från kantig till blåst huv. Däremot har flertal, till exempel TAX, moderniserats med högre fena/sidroder á la BF III och sporrhjul.
Under min tid har vi i Landskrona haft två BF II/55, SYX som hade kantig huv och TAY som hade blåst huv. Båda hade hög fena/sidoroder beroende på att dessa detaljer hade lämnats kvar i något staket eller dylikt. SYX hade sporrhjul men TAY hade släpsporre. Anledningen till mitt inlägg är att du nämner TAX vilket som jag har förstått det hade kantig huv, eller? I så fall var kanske övergången mellan kantig och blåst huv precis här, mellan TAX och TAY?
Sven-Erik Jönsson skrev:Tyvärr är det ofta felaktigheter i Lars E Lundins registerunderlag som Robert ovan har refererat till, uppgifter som jag också använt i forumavdelningen Civilregistret.
Jag har nu från en som var medlem i Österunds Flygklubb i slutet av 1950-talet fått bekräftat, att det inträffade ett haveri med flygplanet någon gång under somrarna 1957, 1958 eller 1959 då en kvinnlig elev fick ett antal studsar vid landingen och flygkroppen blev intryckt nedtill. Reparerades på F 4:s verkstad.
Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst