37314 JA 37

Moderator: Sven-Erik Jönsson

37314 JA 37

Inläggav Bengt Ekbladh » 17 feb 2018, 22:29

37314
JA 37
Typ: SAAB 37
Tillverkare: Saab AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 37.314

Levererad 1980-08-29 till F 13-54
Under perioden 85-02-20--86-02-14 flögs flygplanet vid F21. Efter 86-02-14 har tlygplanet
brukats av F16, men overfordes officiellt tillF16 fran F13 forst 87-05-06.
Överlämnat till F 16..(87-05-06)..F16-54
Totalhaveri 1991-01-24 vid Bastmora, 9 km SSO om Fagersta
Fk Johan Björlin räddas med fsk. efter motorstörning ,pga turbinhaveri... som ej kunnat fastställas i detalj..
(Det senaste ur Viggenboken)
Föraren ådrog sig endast smärre blessyrer i form av ömhet i rygg/nacke, höger vad, vänster
vrist, vänster armbåge och höger pekfinger.
föraren landade i fallskärm på Hyttebosjöns is, 12 km SSO om Fagersta kl. 09.10. Flygplanet
slog ned i ett skogsparti med moränmark vid Bastmora, 3,5 km VNV om föraren.

Flygplanets totala drifttid vid haveriet var 784 tim
Motor RM 8B nr 9467, totala gångtid var 661 tim,

Vad hände?..
Vid stridskontakt med de anfallande jaktflygplanen ökade JA 37-roten
farten till 800-850 km/t genom pådrag till fullgas (MS). Målhöjden var då ca 400 m. Några
sekunder efter pådrag till MS hörde föraren i rotetvåan en skarp, markerad smäll i flygplanet,
följd av kraftiga vibrationer. Varvtalet på motorn sjönk snabbt och ett flertal varningslampor
tändes. Föraren konstaterade att ett totalt motorstopp inträffat och att den hårda smällen
indikerade att motorn fått mekaniska skador. Han ökade höjden och meddelade på radion att
han fått motorstopp och avsåg att genomföra uthopp. Han initierade räddningssystemet på
ca 650 m höjd och med fart omkring 700 km/t.

Flygplanet sönderdelades kraftigt vid nedslaget som skedde i brant dykvinkel och hög fart.
Huvuddelen av motorn återfanns kraftigt deformerad och vid den inledande undersökningen
konstaterades mekaniska skador i motorns turbindel som inte härrörde från nedslaget.
Olyckan medförde ett sju veckor långt utbildningsstopp på flygplanstypen

Läs mer om haveriet.
http://www.svfplhist.com/
Ofyl::
http://www.svfplhist.com/37/37314_ffOfyl.pdf

http://www.svfplhist.com/37/37314_turbin_genom.pdf

FPL 37 VIGGEN - HAVERI F16 37314
1991-01-24, Fagersta
TillbakaUppdaterad: 2013-03-06
Haveriet
Under en luftstridsövning på låg höjd söder om Fagersta hörde föraren av en JA 37 ur F 16 en skarp smäll i sitt flygplan, följd av kraftiga vibrationer. Han konstaterade att ett totalt motorstopp inträffat och att motorn fått mekaniska skador, varför han lämnade flygplanet genom att utlösa räddningssystemet. Han undkom med smärre blessyrer och undsattes efter drygt en halvtimme av en räddningshelikopter.

Händelseförlopp
Ett flygplan JA 37 ur dåvarande F 16/Se M startade den 24 januari 1991 kl. 08.57 från F 16/Uppsala som rotetvåa till ett annat flygplan JA 37 för att tillsammans med fyra SK 60 ur flottiljen genomföra målgång i en luftstridsövning. Anfallande jaktflygplan utgjordes av en annan rote JA 37 ur F 16/Se M. Övningen bedrevs på låg höjd i övningssektor P 2, belägen norr om Västerås.

Haveriområdet.
Målförbandet anflög i den på förhand fastställda grupperingen på kurs 300 gr med en fart av omkring 600 km/t. Vid stridskontakt med de anfallande jaktflygplanen ökade JA 37-roten farten till 800-850 km/t genom pådrag till fullgas (MS). Målhöjden var då ca 400 m. Några sekunder efter pådrag till MS hörde föraren i rotetvåan en skarp, markerad smäll i flygplanet, följd av kraftiga vibrationer. Varvtalet på motorn sjönk snabbt och ett flertal varningslampor tändes.

Föraren konstaterade att ett totalt motorstopp inträffat och att den hårda smällen indikerade att motorn fått mekaniska skador. Han ökade höjden och meddelade på radion att han fått motorstopp och avsåg att genomföra uthopp. Han initierade räddningssystemet på ca 650 m höjd och med fart omkring 700 km/t. Räddningssystemet fungerade som avsett och föraren landade i fallskärm på Hyttebosjöns is, 12 km SSO om Fagersta kl. 09.10. Flygplanet slog ned i ett skogsparti med moränmark vid Bastmora, 3,5 km VNV om föraren.
Utlåtande
Det har genom företagna motorundersökningar, analyser och jämförelser med andra motorhändelser inte gått att fastställa primärorsaken till att flygplanets motor havererade.
Utredningen visar på tre alternativa och likvärdiga primärorsaker som, med sin början i LT-turbinen kan ha förorsakat motorns nedbrytning.

Läs mer om haveriet.
http://www.svfplhist.com/
http://www.svfplhist.com/37/37314a.jpg
http://www.svfplhist.com/37/37314b.jpg
http://www.svfplhist.com/37/37314c_tn.jpg
http://www.svfplhist.com/37/37314c.jpg
...
Ja som synes funkar inte länkarna....försök med::
https://svfplhist.home.blog/37314-2/
Senast redigerad av Bengt Ekbladh 13 jul 2019, 20:23, redigerad totalt 1 gång.
Bengt Ekbladh
 

Re: 37314 JA 37

Inläggav Hasse K » 08 mar 2019, 19:15

svfplhist.com har bytt adress till svfplhist.home.blog.
Hasse K
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 11 aug 2016, 21:16


Återgå till Saab 37 Viggen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster